سعادت و جواهریان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان تجلیل شدند

آیین بزرگداشت مهین جواهریان و مریم سعادت دو هنرمند باسابقه حوزه کودک و نوجوان در حاشیه سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این آیین با حضور جمعی از هنرمندان، مدیران فرهنگی‌هنری، اهالی رسانه و عکاسان با اجرای مجید قناد در سیتی سنتر اصفهان برپا شد.

بر اساس این گزارش در این مراسم ابتدا گروه سیاه‌بازی در قالب اجرای نمایش به معرفی مریم سعادت پرداختند و در ادامه هنرمندانی از جمله لیلی رشیدی، سیدجواد هاشمی درباره این هنرمند به بیان خاطرات و ویژگی‌های هنری و شخصیتی او پرداختند.

لیلی رشیدی در این باره گفت: از ته دل افتخار می‌کنم که در مراسم بزرگداشت مریم سعادت هستم، من افتخار این را داشتم که همواره در دوره‌های بازی‌گری، کارگردانی و عروسک‌گردانی در کنارشان باشم.

وی ادامه داد: ایشان همواره دوست خوبی برای من بوده و هستند و در بیشتر لحظه‌های مهم زندگی در کنار من بودند و با راهنمایی‌های‌شان به من کمک کردند.

رشیدی با اشاره به «قصه‌های تابه‌تا» و همکاری‌اش با مریم سعادت توضیح داد: در «قصه‌های تابه‌تا» ایشان نقش اعظم خانم را بازی می‌کردند و پس از پایان نقش، عروسک‌گردان زی‌زی گولو می‌شدند و این تفاوت آنی نقش‌ها برای من بسیار جذاب و شیرین بود. این لحظات شیرین هرگز از یاد من نمی‌روند و امیدوارم سال‌های سال در حوزه کودکان و نوجوانان کار کنند.

سیدجواد هاشمی دیگر هنرمندی بود که با بیان سخنانی به‌اظهار نظر درباره‌ی مریم سعادت پرداخت و گفت: نفس‌ مریم سعادت به نفس بچه‌ها بند است.

او ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران این آیین اظهار داشت: حرف‌زدن در مقابل این هنرمند کار سختی است، اما بچه‌ها باید بدانند چه کسانی در این راه استخوان‌شان خرد شده، و با فعالیت‌های‌شان در حوزه کودک کاری کردند که هنوز که هنوز است هم آهی از ته دل‌ها برآید که سینمای کودک و نوجوان در زمان آن‌ها چه بوده است. حال معلوم نیست که تاریخ کی و کجا می‌تواند هنرمندی چون خانم سعادت را به خود ببیند.

وی ادامه داد: من شاگرد از راه دور ایشان بودم و هیچ وقت باهم همکاری نداشتیم، نمی‌دانید او چقدر بر گردن مردان و زنان امروز و کودکان دیروز حق دارد، ای کاش کودکان امروز بتوانند سال‌های دور را ورق بزنند و مریم سعادت را بشناسند. سر تعظیم در برابر او و همه همراهانش فرود می‌آورم.

 در ادامه این آیین حامد جعفری تهیه‌کننده و انیمیشن‌ساز برای تجلیل از مهین جواهریان روی صحنه حاضر شد و درباره این هنرمند گفت: در انیمیشن باید به یک نکته خیلی مهم توجه کرد، ساخت انیمیشن بسیار سخت و طاقت فرساست و دارای پیچیدگی زیادی است و خانم جواهریان می‌توانست در دوره‌ای که شروع به کار کرد راهی را انتخاب کند که در جشنواره‌ها حضور داشته باشد و کارهایی بسازد که داوران از او به نیکی یاد کنند اما مسیری را انتخاب کرد که محبوب کودکان و نوجوانان باشد.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های بارز خانم جواهریان انتخاب مخاطب درست و ساخت کارهای سالم و سلامت بود که کهنه نمی‌شود.

جعفری افزود: مهم‌ترین اتفاق دوران زندگی ما نگاه کردن به الگوهایی بود که بزرگ‌ترها پیش‌تر تولید کردند و اگر آثار خانم جواهریان نبود شاید به جایگاهی که در حال حاضر در حوزه انیمیشن قرار داریم هرگز نمی‌رسیدیم.

علیرضا تابش، دبیر سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان نیز در این آیین به روی صحنه رفت  و گفت: من برای عرض ادب به دو بانوی بزرگ هنرمند، خدمت رسیدم و بسیار خوشحالم که فرصتی برای جوانان پیش آمد تا قدر این دو بزرگوار را بدانند و با آن‌ها آشنا شوند.

وی افزود: جامعه ایران مملو از جوانان هنرمند، خلاق و مستعد و نسلی نو است که تازه وارد فعالیت حرفه‌ای شده است و نیاز به راهنمایی از بزرگانی چون این دو هنرمند دارند.

وی ادامه داد: خانم سعادت و جواهریان هر دو مولفه اساسی‌شان این بود که زندگی‌شان را وقف کودکان و تولید آثار هنری برای آن‌ها کردند، هر دو به ایران عشق می‌ورزند و این مسئله در آثارشان متبلور است و ما این ویژگی را بسیار قدر می‌دانیم.

تابش اضافه کرد: در تمام آثار خانم جواهریان هویت ایرانی، رنگ، طعم و عطر ایران دیده می‌شود و از هنرمندان زن پیشروی ایران است که آثارشان در جشنواره‌های جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر جشنواره خاطرنشان کرد خانم سعادت هم در صداپیشگی، عروسک گردانی، بازیگری و… هنرمند محبوب ایران و مادر مهربانی  است که خاطرات بسیاری از خود برای کودکان و نوجوانان به جا گذاشته است.

سپس پیام ویدئویی مرضیه برومند برای مریم سعادت پخش شد و وی خطاب به دوست و همکار قدیمی خود گفت: مریم سعادت عزیز، دوست قدیمی من، حیف که در کنارت نیستم تا در آغوشت بگیرم، برای همه کارهایی که برای کودکان انجام دادی، عروسک‌های زیبایی که طراحی کردی و … برای یک عمر عشق و علاقه‌ای که به کودکان داشتی و برای آن‌ها فعالیت کردی.

مریم سعادت پس از حضور روی صحنه بیان کرد: من این‌قدر از صحبت‌های خانم برومند تحت تاثیر قرار گرفتم که هنوز صدایم می‌لرزد، از همه بسیار ممنونم، من واقعا خودم را در خور این همه تعریف نمی‌دانم، این‌که آدم سنش بالا می‌رود به معنای بیشتر شدن تجربه‌اش نیست، بلکه باید با فعالیت‌ها و کارهایش نشان دهد که تجربه بالایی دارد. من خودم را شایسته تجلیل نمی‌دانم و این مراسم را خسته نباشید برای ۴۰ سال کار می‌دانم.

همچنین مهین جواهریان گفت: خیلی طبیعی است که هیجان هر شخصی در چنین لحظاتی زیاد باشد و ببخشید اگر خوب حرف نزدم، ما که کارمان انیمیشن است زیاد اهل حرف زدن نیستیم. فارغ از تعارف، می‌خواهم از بانیان این جشنواره، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان قدردانی کنم. ما می‌دانیم که کشور در شرایط سختی است و برگزاری جشنواره در این شرایط واقعا باارزش است.

وی ادامه داد: ما واقعا برای بچه‌های سرزمین‌مان با عشق کار کردیم، عاشق‌شان هستیم و دوست داریم که همواره برای‌شان کار کنیم و زمانی که فیلم‌هایم برای بچه‌های زلزله‌زده و سیل‌زده و نقاط محروم به نمایش درآمد، خیلی برایم دلپذیر بود، همچنین شنیدم که یکی از فیلم‌های من که ۱۰ سال پیش ساختم برای بچه‌های ناتوان به نمایش درآمده و آن بچه‌ها با دیدن فیلم من شروع به حرکت و شادی کردند.

صحبت‌های روانبخش صادقی درباره مهین جواهریان نیز پایان بخش این مراسم بود و گفت: جواهریان حکم جواهر انیمیشن ایران را دارد و در جایگاه مادر انیمیشن ایران است، روحیه یاری‌دهنده و بزرگوارانه‌شان در مواجهه با انیمیشن‌سازان جوان واقعا زبانزد است و آثار بسیار خاطره‌انگیزی را برای کودکان تولید کرده است.

محمدمهدی عسگرپور، پوران درخشنده، جهانبخش سلطانی، فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان دیگر افرادی بودند که از آن‌ها دعوت شد تا برای بزرگداشت این دو هنرمند روی صحنه حضور پیدا کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =