استقبال از فعالیت‌های هفته‌ ملی کودک مراکز کانون گیلان (۱)

هم‌زمان با هفته ملی و روزجهانی کودک، مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان با شعار«آینده را باید ساخت» به کودکان ایران اسلامی سلامی دوباره گفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان،  آینده‌سازی، دغدغه‌ی عاقبت‌اندیشانی است که به فردا می‌اندیشند و با حرکت در مسیر هم‌گرایی و هم‌افزایی، تلاش در شکل‌گیری فردایی بهتر و ساختن آینده‌ای روشن برای یکان‌یکان کودکان، به‌عنوان تصمیم‌سازان فرداهای این سرزمین‌دارند.

هفته‌ی ملی و روزجهانی کودک نیز بهانه‌ای همیشگی برای دست‌اندرکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است تا در سایه هم‌گامی دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم‌نهاد فعال درحوزه کودک ۱۳ تا ۱۹ مهرماه ۱۳۹۸ با شعار«آینده را باید ساخت»، گام‌های موثری جهت همراه‌سازی همگان با فعالیت‌های کودک‌محوربردارند.

در این میان مراکز فرهنگی هنری ثابت، کتاب‌خانه‌های پستی، سیار شهری و روستایی و مراکز فراگیر این نهاد در استان گیلان در هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های هدف‌مند با همکاران ستادی و همراهی تمامی فعالان حوزه کودک، به اجرای فعالیت‌های خلاقانه و  مبنتی‌بر آموزهای عاشورایی پرداختند و با نگاهی ویژه به تمامی کودکان ایران اسلامی، هفته‌ای امیدبخش را رقم زدند.

فرصت‌سازی برای کودکان با نیازهای ویژه

برهمین اساس، مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان برنامه‌های نخستین روز هفته ملی کودک را با نگاهی به عنوان روز نخست، (کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر) به این گروه از مخاطبان خود اختصاص‌دادند.

مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون بندرانزلی با برپایی نمایشگاه دست‌سازه‌های کودکان باعنوان«یک جرعه خلاقیت» و درسایه همراهی جمعی از مسوولان شهرستان، کودکان و خانواده‌ها، میزبان کودکان دارای نیازهای ویژه(کم‌بینا و شنوا و کم‌توان جسمی حرکتی) دبستان و پیش‌دبستان«نقش نو» و «پوررزار» شد.

مربیان در این روز، ضمن اجرای فعالیت قصه‌گویی و معرفی‌کتاب، به آشناسازی هرچه بیش‌تر مخاطبان با فعالیت‌های این مجموعه‌ی فرهنگی پرداخته و از آنان برای همراهی بیش‌تر با برنامه‌های این کانون دعوت‌کردند.

مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندرانزلی هم ضمن برپایی نمایشگاه دست‌سازه‌های کودکان، به استقبال دانش‌آموزان مدرسه استثنایی «پوررزاز» رفت و با برگزاری کارگاه آموزش «سَرمدادی نَمدی»، یک روز خاطره انگیز را برای آنان رقم‌زد.

مرکز فرهنگی هنری کانون رودسر با هدف حمایت از حقوق تمامی آینده‌سازان و نشاط‌بخشی به کودکان با نیازهای ویژه، میهمان مدرسه استثنایی پویا شد و به اجرای فعالیت قصه‌گویی، مسابقه‌حضوری و  خوانش‌شعر برای این کودکان پرداخت.

مربیان این مرکز هم‌چنین در حرکتی مشترک با آموزش و پرورش، بهزیستی و مرکز بهداشت شهرستان زمینه‌ساز معاینه دندان ۵۰ کودک دارای نیازهای ویژه شدند و ضمن برپایی کارگاه آموزش سفال‌گری برای کودکان بی‌سرپرست و اهدای بسته‌های فرهنگی به این مخاطبان، از آنان برای همراهی با فعالیت‌های کانون دعوت‌کردند.

کانون پرورش فکری منجیل نیز با حضور مربیان خود در مدرسه استثنایی«رودکی»، زمینه‌ساز  رقم‌خوردن یک  روز شیرین برای کودکان ایران اسلامی شد.

برپایی کارگاه نقاشی، بازی و سرگرمی وهم‌چنین اجرای فعالیت قصه‌گویی و خوانش شعر، ازدیگر فعالیت‌های مربیان دراین برنامه به‌شمارمی‌رفت.

مرکز فرهنگی هنری کانون لاهیجان فعالیت‌های هفته ملی کودک را با دعوت ازکودکان «سندرون داون» آغازکرد و با برپایی کارگاه نقاشی«رنگ‌های زیبای من» یک روز شیرین را برای حاضران خاطره‌کرد.

در این ویژه‌برنامه، مربی نقاشی کانون لاهیجان درارتباط با قابلیت ترکیب رنگ‌ها و نقش‌و نگارهای فصل پاییز برای کودکان صحبت‌کرد و درادامه نیز کودکان با بهره‌گیری از انگشت‌، تصویری از سومین فصل سال را در قالب نقاشی‌های کودکانه به‌تصویرکشیدند.

بازدید کودکان از نمایشگاه دست‌آوردهای فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی اعضا و قصه‌گویی مربیان از کتاب«پیرمرد و پیرزن»، دیگر برنامه‌های این روزبود که تصویری روشن از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای تمامی کودکان، به ویژه، مخاطبان با نیازهای ویژه ارایه‌داد.

آموزش، سلامت و ایمنی کودک در اولویت

ویژه‌برنامه‌های دومین روز هفته ملی کودک نیز با محوریت (کودک، آموزش، سلامت و ایمنی) برگزارشد و مراکز فرهنگی هنری کانون گیلان با اجرای فعالیت‌های متنوع و درسایه همراهی با دیگر دستگاه‌ها و نهادهای فعال در حوزه کودک، به این مهم پرداختند.  

براین اساس، مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون رشت، ویژه‌برنامه‌ای را با حضور رضا محمدی، کارشناس سازمان آتش‌نشانی و همراهی بیش از ۵۰ عضو کودک خود برگزارکرد.

آشناسازی کودکان با رسالت‌های یک آتش‌نشان و آموزش راه‌های مقابله با سوانح و حوادث طبیعی، از اهداف میهمان برنامه‌بود و وی درپایان از خاطرات تلخ و شیرین فعالیت‌های کاری خود برای حاضران سخن‌گفت.

پایان‌بخش برنامه‌های این روز نیز برپایی کارگاه آموزش کاردستی با عنوان «من آتش‌نشان هستم» و اهدای بسته‌های فرهنگی به کودکان بود.

مرکز فرهنگی هنری کانون تالش  به همین بهانه باهمراهی فرماندار و جمعی دیگر از مسوولان شهرستان، دیدار با کودکان بستری دربیمارستان شهید محمد نورانی را در برنامه‌های هفته ملی کودک قرارداد.

طی این  ویژه‌برنامه، مربیان و اعضای کانون تالش به اجرای فعالیت‌ قصه‌گویی، خوانش شعر و معرفی کتاب پرداختند و درپایان ضمن اهدای  کتاب و بسته‌های فرهنگی، برای کودکان بستری آرزوی سلامتی‌کردند.

کانون پرورش فکری اسالم نیز به‌منظور آشناسازی کودکان با مفاهیم ایمنی، پذیرای شهرام جمالی‌پور، رئیس آتش‌نشانی این بخش شد.

جمالی‌پور در این ویژه‌برنامه، ضرورت‌ توجه به توصیه‌های ایمنی را مورد تاکیدقرارداد و درپایان نیز با هدیه‌ای از سوی اعضای این کانون تجلیل‌شد.

درهمین حال‌، اعضا و مربیان این مرکز فرهنگی هنری، میزبان فرمانده نیروی انتظامی بخش اسالم شدند و ضمن آشنایی افزون‌تر با حقوق شهروندی، اهمیت رعایت قانون و نکته‌های ایمنی،  قدردانی خود از نیروی انتظامی را برای ایجاد امنیت درجامعه، با اهدای دست‌سازه‌ به فرمانده این نیرو در اسالم اعلام‌کردند.

مرکز فرهنگی هنری چوکا با همراهی اداره بهداشت، شاهد حضور جمعی از کودکان دبستان «عفت» بخش چوکای شهرستان تالش بود و مربیان این کانون ضمن برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای اعضا، با فعالیت‌های شعرخوانی، نمایش پویانمایی«کشاورز وربات»، بازی‌های کودکانه، برپایی کارگاه ادبی«شادی‌هایم را ماندگارمی‌کنم»، ازآینده‌سازان ایران اسلامی استقبال‌کردند.

زهره عبداللهی، کارشناس مرکز بهداشت چوکا نیز دراین میان از اهمیت ایمنی و سلامت برای کودکان سخن‌گفت و آنان را به مصرف خوراکی‌های سالم و خانگی تشویق‌کرد.

 کانون پرورش فکری شهرستان رودسر گستردن «سفره سلامت» را با حضور کودکان پیش‌دبستانی و همراهی کارشناسان مرکز بهداشت تدارک‌دید و آینده‌سازان ایران اسلامی را با اهمیت تغدیه سالم بیش‌از پیش آشناکرد.

هم‌چنین با همراهی کارشناسان محیط زیست و شبکه بهداشت شهرستان زمینه آشنایی کودکان با جانداران بومی استان گیلان و بازدید از نمایشگاه حیوانات «تاکسی‌درمی» فراهم‌شد و دراین‌میان، کودکان با چگونگی پیش‌گیری از بلایای طبیعی آشناشدند.

مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون بندرانزلی هم با هدف معرفی هرچه‌بهتر فعالیت‌های کانون و فراهم‌سازی زمینه‌ی همراهی مربیان، اعضا و خانواده‌ها در یک فعالیت نشاط‌آفرین، همایش پیاده‌روی را با عنوان«کودک شاد»  برگزارکرد.

این همایش میهمان ویژه‌ای از اداره بهداشت شهرستان داشت و کارشناس این مجموعه، آموزه‌هایی درارتباط با اهمیت تغدیه سالم به حاضران ارایه‌کرد.

کتاب‌خانه پستی کانون پرورش فکری لنگرود نیز اردوی یک روزه اعضا را با هدف آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان روستایی با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ایجاد و افزایش نشاط و شادابی در بین آن‌ها و پایدارسازی اعضا برگزارکرد.

این اردو با تاکید بر شعار «آینده را باید ساخت» و با همکاری مرکز فرهنگی کانون لنگرود و با حضور۳۰ نفر از اعضای کتاب‌خانه پستی(دانش‌آموزان پایه ششم و هفتم مدرسه دخترانه شهید اسماعیل‌بازگشت روستای دیوشل) صورت‌گرفت و طی این ویژه‌برنامه، کودکان از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و علمی مرکز بهره‌مندشدند.

معرفی فعالیت کتاب‌خانه پستی، قصه‌گویی با بهره‌گیری از کتاب «دیگ‌کهنه»، معرفی کتاب، معرفی شخصیت حضرت ابوالفضل‌(ع)، شعرخوانی، اجرای مسابقه و برپایی کارگاه نجوم، از جمله برنامه‌های این روز بود که تجربه‌ی یک روز متفاوت را برای اعضای کتابخانه پستی رقم زد.

انتقال آموزه‌های بهداشتی به کودکان  با همکاری مرکز بهداشت شهرستان لنگرود و ارایه مطالبی با موضوع «تغذیه سالم و بهداشت محیط» از برنامه‌های محوری این روز بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =