استقبال از فعالیت‌های هفته‌ ملی کودک مراکز کانون گیلان (۳)

هم‌زمان با هفته ملی و روزجهانی کودک، مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون استان گیلان با شعار«آینده را باید ساخت» به کودکان ایران اسلامی سلامی دوباره گفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان،  آینده‌سازی، دغدغه‌ی عاقبت‌اندیشانی است که به فردا می‌اندیشند و با حرکت در مسیر هم‌گرایی و هم‌افزایی، تلاش در شکل‌گیری فردایی بهتر و ساختن آینده‌ای روشن برای یکان‌یکان کودکان، به‌عنوان تصمیم‌سازان فرداهای این سرزمین‌دارند.

هفته‌ی ملی و روزجهانی کودک نیز بهانه‌ای همیشگی برای دست‌اندرکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است تا در سایه هم‌گامی دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم‌نهاد فعال درحوزه کودک ۱۳ تا ۱۹ مهرماه ۱۳۹۸ با شعار«آینده را باید ساخت»، گام‌های موثری جهت همراه‌سازی همگان با فعالیت‌های کودک‌محوربردارند.

در این میان مراکز فرهنگی هنری ثابت، کتاب‌خانه‌های پستی، سیار شهری و روستایی و مراکز فراگیر این نهاد در استان گیلان در هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های هدف‌مند با همکاران ستادی و همراهی تمامی فعالان حوزه کودک، به اجرای فعالیت‌های خلاقانه و مبنتی‌بر آموزهای عاشورایی پرداختند و با نگاهی ویژه به تمامی کودکان ایران اسلامی، هفته‌ای امیدبخش را رقم زدند.

بهره‌گیری از رسانه، در فرصت‌سازی برای نسل‌کودک

پنجمین روز از هفته ملی کودک (کودک، رسانه و ارتباطات) نیز فرصت‌ مغتنمی برای کانون پرورش فکری و دیگر دستگاه‌های فعال درحوزه کودک بود تا از این بستر مناسب برای همراه‌سازی هرچه بیش‌تر جامعه با فعالیت‌های کودک محور و انتقال خواسته‌های کودکان به جامعه استفاده شود.

در این گذر، آشناسازی کودکان با فرصت‌ها و امکانات مختلف اطّلاع‌رسانی، از اولویت‌هایی بود که مدنظر قرارگرفت و در این میان مربیان کانون شهرستان رودبار را برای همراهی با اداره پست و فراهم‌سازی زمینه‌های بازدید کودکان از این مجموعه تشویق‌کرد.

طی این بازدید که با حضور اعضای دانش‌آموز مرکز فرهنگی هنری رودبار صورت‌گرفت، کودکان با اهمیت این حوزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی درگذشته و حال آگاهی‌یافتند و در یک کارگاه آموزشی با مراحل نگارش و ارسال نامه آشناشدند.

مرکز فرهنگی هنری کانون تالش در این روز با اجرای فعالیت‌های میدانی درمرکز شهر، نگاه خود را متوجه آگاه‌سازی افزون‌تر جامعه با نقش و جایگاه کودکان در آینده کشورکرد.

 مربیان، اعضای کتاب‌خانه پستی و دانش آموزان مدارس طی این ویژه‌برنامه که همراهی دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم‌نهاد را درپی‌داشت، به اجرای فعالیت‌های خلاقانه و هدف‌مند پرداختند و درسایه  بازی‌های بومی‌محلی، نمایش‌خلاق، بادبادک‌سازی، قصه‌گویی، معرفی‌کتاب و برپایی کارگاه آموزش کاردستی و فعالیت‌های ادبی، به ارایه‌ی تصویری روشن از جایگاه فعالیت‌های کودک‌محور در ارتقای توان‌مندی‌های این نسل تاکیدکردند.

اعضای این کانون هم‌چنین با خوانش بیانیه حقوق کودک، از رسانه‌ها برای آگاهی‌بخشی هرچه بیش‌تر به جامعه و همکاری در مسیر دست‌یابی کودکان به خواسته‌های خود دعوت‌کردند.

برپایه این گزارش، اجرای کارگاه «آموزش، ایمنی و سلامت» و «بهداشت و سلامتی» ازدیگر برنامه‌های این روز بود که با حضور کارشناسانی از هلال‌احمر و شبکه بهداشت شهرستان صورت‌گرفت.

مرکز فرهنگی هنری مجتمع کانون رشت نیز با افتتاح «رادیو کتاب» به استقبال این روز رفت.

طی این حرکت رسانه‌ای، اعضای کودک این مرکز فرهنگی هنری با راهنمایی مربیان خود به معرفی‌کتاب، قصه‌گویی، خوانش‌شعر و انتشار آن درفضای مجازی پرداختند.

به‌همین‌بهانه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان آستانه‌اشرفیه، کارگاه آموزشی فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی را با حضور اعضا و دانش‌آموزان مدارس برگزارکرد.

طی این کارگاه آموزشی، مربیان به پیامدهای استفاده نادرست از رسانه پرداختند و آنان را برای مشورت با بزرگ‌ترها درمسیر حضور درفضای مجازی دعوت‌کردند.

نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه در سایه اُنس کودک با کتاب

ششمین روز از هفته ملی کودک با شعار(کودک، کتاب و فرهنگ‌مطالعه) در سراسر کشور برگزارشد و در این میان، مربیان مراکز کانون گیلان با تکیه بر فعالیت‌های خلاقانه و کتاب‌محور خود در مسیر همیشگی‌ گام برداشتند.

برپایه این گزارش، مرکز فرهنگی هنری کانون کیاشهر بخش عمده‌ای از فعالیت‌های هفته ملی کودک خود را در متوجه فعالیت‌های کتاب‌محورکرد و با همکاری دیگردستگاه‌ها و نهادهای اجرایی استان، ضمن دعوت‌ از دانش‌آموزان مدارس نسبت به برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای اعضا در این زمینه، قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب و فعالیت‌های کتاب‌محورکانون، اقدام‌کرد.

برپایی کارگاه‌های آموزش کاردستی و سفال‌گری نیز با بهره‌گیری از کتاب‌های کانون پرورش فکری صورت‌گرفت و دراین میان مربیان با نگاهی به رویکرد عاشورایی فعالیت‌های این ایام، آشناسازی کودکان با کتاب‌های دینی و برگزاری مسابقه را در دستورکارقراردادند.

مربیان این کانون درعین‌حال از نقش و جایگاه کتاب برای کودکان سخن‌گفتند و آنان را به همراهی همیشگی با این یار مهربان تشویق‌کردند.

مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره ۱ کانون بندرانزلی، دیدار کودکان با فرماندار این شهرستان را در دستورکارخود قراردادند و افزون بر ارایه‌ی تصویری روشن از فعالیت‌های کتاب‌محورکانون برای این مسوول استانی، خواستار ادامه‌یافتن همراهی تصمیم‌گیرندگان شهرستان با برنامه‌ها و اهداف کانون پرورش فکری شدند.

فرماندار شهرستان بندرانزلی نیز در این نشست با قدردانی از تلاش‌های ارزنده مربیان کانون برای گسترش فرهنگ مطالعه، به ویژه در میان نسل کودک و نوجوان، از خاطره‌های دوران کودکی و علاقه وافر خود به کتاب برای  کودکان سخن‌گفت.

اسماعیل حیدری‌آزاد هم‌چنین مطالعه کتاب را زمینه‌ساز ارتقای آگاهی و توانایی عنوان و درپایان نیز از اعضای کتاب‌خوان کانون با اهدای جایزه و لوح‌سپاس قدردانی‌کرد.

حرکت در مسیر تربیت کودکانی باورمند به سبک زندگی ایرانی اسلامی

هفتمین روز از هفته ملی کودک(کودک، خانواده، سبک زندگی ایرانی اسلامی) نیز با اجرای ویژه‌برنامه‌هایی هدف‌مند همراه بود و در این میان همگامی و همراهی  مربی، عضو و خانواده‌T  اثربخشی خود را در پیش‌برد فعالیت‌های فرهنگی و انتقال آموزه‌های دینی و اسلامی به مخاطبان ایفاکرد.

در این میان، رویکرد عاشورایی فعالیت‌های کانون پرورش فکری در برنامه‌های هفته ملی کودک مرکز فرهنگی هنری کانون تالش نیز متبلورشد و  مربیان، اعضا و خانواده‌های این مجموعه فرهنگی، دست‌سازه‌های نمدی خود را تقدیم کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین حسینی کردند.

مربیان و اعضای کانون منجیل هم‌چنین در روزپایانی هفته ملی کودک و با شعار«آینده را باید ساخت»، به دیدار شهردار این شهر رفتند و ایده‌های خلاقانه خود را با این مسوول درمیان‌گذاشتند.  

کودکان دراین میان با نقش‌آفرینی یک روزه درمقام شهردار، به تشریح برنامه‌های خود را برای ترویج سبک ایرانی اسلامی درجامعه، به ویژه‌درمیان نسل کودک و نوجوان پرداختند و همراهی همگان را برای نیل به این هدف خواستارشدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =