تربیت اقتصادی کودکان با اهمیت است

هفتادونهمین نشست توسعه و ترویج کتابخوانی با موضوع «تربیت اقتصادی کودک و نوجوان» در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نشست «تربیت اقتصادی کودک و نوجوان» با حضور عادل پیغامی و مهدی طغیانی ظهر روز دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان برگزار شد.

«پیغامی» در ابتدای این نشست گفت: از سال ۸۰ به این سؤال رسیدم که در زمینه فرهنگ اقتصادی در چه جایگاهی هستیم؟ وضعیت‌مان خوب نیست. دانشکده‌های اقتصاد تصورشان از اقتصاد یک دانش حرفه‌ای بوده ولی به کودک کاری ندارند. بعدها یک نیم‌نگاهی به خارج از کشور نشان داد که به رفتارسازی در حوزه کودک توجه ویژه دارند.

وی ادامه داد: محتوای بزرگ‌سالان در زمینه اقتصاد منابع زیاد داریم ولی برای کودکان در زمینه صرفه‌جویی، تورم، پرداخت مالیات و مفاهیم دیگرهیچ نداریم.

پیغامی اظهار کرد که در دانشگاه‌ها تئوری‌های اقتصادی مرتبط با سیاست داشته‌ایم ولی به انسان نگاه اقتصادی نداشتیم. وی افزود: درخارج نگارش کتاب و بازی در زمینه اقتصاد بسیار بالاست. دانشگاهیان با کار کودک رابطه‌ای ندارند و برای‌شان اهمیت ندارد. این مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود تأکید کرد: در ایران کتاب اقتصاد برای کودکان نداشتیم. در سال ۸۰ عضو گروه تألیف کتاب اقتصاد در آموزش و پرورش شدم و در آن زمان دانشگاه معتقد بود اقتصاد علمی است که برای کودکان و نوجوانان نیست.

وی سپس به تاریخچه آموزش اقتصاد به کودکان و نوجوانان در کشورهای انگلستان و آمریکا پرداخت.

پیغامی معتقد است که زندگی ما پر از لحظاتی است که باید تصمیم‌های اقتصادی بگیریم و باید بدانیم بچه ما از چهار یا پنج سالگی نیازمند یادگیری سواد اقتصادی است.

وی یادآور شد: مفهوم بهره‌وری، همبستگی اجتماعی و کارآفرینی در آمریکا در دوران دبستان به کودکان آموزش می‌دهند در حالی‌که نخبگان ما با مفهوم‌ درست این‌ها آشنا نیستند. ما دچار فقر دانش اقتصادی هستیم.

پیغامی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: نیازمند رسیدن به یک مفهوم مشترک در زمینه علم اقتصاد به‌ویژه در حوزه آموزش به کودکان در جامعه هستیم. باید از طریق کتاب‌ها مفاهیم اولیه اقتصادی به کودکان آموزش داده شود. ما برای انتخاب‌های اقتصادی آماده نمی‌شویم. بچه‌هایمان را برای زندگی‌شان آماده نمی‌کنیم. وی تصریح کرد: محتوای اقتصاد و سواد اقتصادی برای کودکان‌مان بسیار کم‌ است. ما کودکان‌مان را طوری پرورش می‌دهیم که انتخاب نداشته باشند در حالی‌که در اروپا و آمریکا انتخاب کردن را به کودکان آموزش می‌دهند.

سپس مهدی طغیانی نیز به ایراد سخنانی درباره سواد و تربیت اقتصادی پرداخت و گفت: در سال ۹۰ وقتی در تربیت اقتصادی کودک و نوجوان به اهداف رسیدیم، دیدیم که مسأله، چگونه انتقال دادن این موضوع‌ها است. مطالعات ما نشان می‌داد که تربیت اقتصادی در دنیا دوره‌های مختلفی را طی کرده است.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ سال است در دنیا حوزه تربیت ماهیت‌گرا در بطن تربیت اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.

طغیانی با بیان مثال‌های مختلفی به تعریف ماهیت‌گرایی در اقتصاد پرداخت و کتاب‌های مختلفی را در این خصوص نام برد و در خصوص آن‌ها توضیح‌هایی را ارائه داد.

این مدرس دانشگاه با بیان این که ما در ذیل مفهوم انتخاب، تبعات انتخاب و مفهوم سود و فایده را داریم، به معرفی و ذکر مثال‌هایی در این خصوص پرداخت. وی مفاهیم داد و ستد و تجارت را به عنوان مفاهیم پایه‌ای اقتصاد بیان کرد و به معرفی کتاب‌هایی برای کودکان که این موضوع‌ها را مد نظر قرارداده‌اند، پرداخت.

در بخش پایانی این نشست نیز پرسش‌هایی در خصوص مباحث مطرح‌شده طرح و از سوی پیغامی و طغیانی به آن‌ها پاسخ داده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =