«حال‌ِخوش‌کتاب» درکانون، موجب خوشحالی است

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانونی برای گردهم‌آیی واژه‌هایی از جنس «آموختن» و «آینده‌سازی» محسوب‌می‌شود و حالِ خوش کتاب در این مجموعه فرهنگی، موجب خوشحالی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این بخشی از سخنان«اکبر اکسیر» شاعر و طنزپرداز گیلانی در «جشن کتاب» کارکنان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون و دانش‌آموزان مدارس است.

اکسیر که متولد ۱۳۳۲ بندر آستارا در گیلان است و پیشینه‌ی عضویت در کانون پرورش فکری این شهرستان را درکارنامه ‌دارد، حالِ خوش کتاب و کتاب‌خوانی در کانون را مایه خرسندی دانست و این مجموعه‌ی فرهنگی را کانونی برای گردهم‌آیی واژه‌هایی از جنس «آموختن» و «آینده‌سازی» خواند.

طراح «شعر فرانو»  درایران هم‌چنین، اهمیت کتاب و فعالیت‌های کتاب‌محورکانون را مورد توجه قرارداد و با «مزرعه کتاب و واژه‌ها» توصیف‌کردن کتاب‌خانه‌های این نهاد گفت: هیچ تجربه‌ای هم‌چون عضویت درکانون و هم‌نشینی با کتاب نیست و از این رو برای آموختن و حرکت به‌سوی فردا، باید از امروز آغازکنیم.

خالق آثاری چون: «ملخ‌های‌حاصلخیز» و «ماکوتا اوناشیم»، دیگربخش سخنان خود را به ارایه‌ی راه‌کارهایی برای افزایش آگاهی‌های ادبی، به ویژه درزمینه‌ی سُرایش شعر اختصاص‌داد و با ضروری خواندن افزایش  گنجینه‌های ذهنی گفت: به خاطرسپاری شعر و مشاعره با علاقه‌مندان، نقش به‌سزایی در ارتقای توان‌مندی‌ها دارد.

شاعر مجموعه‌شعر«زنبورها دیابت گرفته‌اند» درهمین‌حال تاکیدی ویژه بر«مطالعه کتاب» و «اندیشه در واژه‌ها» داشت و کتاب‌های موجود درمراکز فرهنگی‌هنری کانون را بهترین منابع برای کودکان و نوجوانان خواند.

بزرگان، صیقل‌یافته کتاب و دانایی‌اند

مدیرکل کانون استان گیلان نیز در این مهرواره که هم‌زمان با هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی برگزارشد کودکان را الماس‌های زندگی خانواده‌ها و دُر گرانبهای مربیان و معلمان توصیف‌کرد و پاس‌داشت از ظرفیت‌های گسترده آنان را رسالت تمامی فعالان عرصه فرهنگ خواند.

اسفندیارضیائی هم‌چنین، از فعالیت‌های کتاب‌محور به‌عنوان رهاورد مربیان کانون برای نسل کودک و نوجوان نام‌برد و مأنوس‌سازی آنان با کتاب و ایجاد زمینه‌های مناسب برای پرواز آینده‌سازان به سوی فردا را از اولویت‌ها برشمرد.

اسفندیارضیائی، مدیرکل کانون استان گیلان

این مدیر فرهنگی درهمین حال اشاره‌ای به نقش کتاب در تربیت شخصیت‌های برجسته داشت و بزرگان دیروز و امروز را «صیقل‌یافته کتاب و دانایی» دانست.

اشاره به توان‌مندی‌ و موفقیت‌های کودکان و نوجوانان عضو مراکز فرهنگی هنری کانون، دیگر بخش سخنان ضیائی بود و وی درهمین‌حال ‌با اشاره به همراهی کانون پرورش فکری با نظام آموزشی کشور و فراهم‌سازی زمینه‌های اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح‌کرد: معرفی فضاهای آموزشی به‌عنوان فضاهایی آرامش‌بخش و پرهیز ازحافظه‌محوری، اهم برنامه‌هایی است که از سوی دست اندرکاران کانون دنبال‌می‌شود.

  برپایه این گزارش، معرفی کتاب و اجرای مسابقه‌ی کتاب‌محور با بهره‌گیری از روش‌های خلاقانه، نمایش‌نامه‌خوانی اعضا و مربیان کانون و قدردانی از اعضا و مربیان فعال در عرصه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، ازدیگر برنامه‌های «جشن کتاب» بود که  در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت برگزارشد.

گفتنی است، «کتاب و پایتخت کتاب ایران»، «کتاب‌خانه، کانون فرهنگی محله»، «کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار»، «وقف کتاب، ترویج کتاب‌خوانی»، «مدرسه کتاب محور»، «دانش‌آموز کتاب‌خوان»، «کودک، کتاب، آینده»، «کتاب مبنای تمدن»،«کتاب، رسانه و فضای مجازی» و «کتاب‌فروشی، پاتوق فرهنگی» عناوین روزهای بیست و هفتمین دوره  هفته کتاب جمهوری اسلامی است.

شایان‌ذکراست، ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان نیز با شعار «حالِ‌خوش‌خواندن» از تاریخ ۲۳ تا ۳۰ آبان ۱۳۹۸ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نمایش‌نامه‌خوانی اعضای نوجوان کانون گیلان
اجرای مسابقه کتاب محور
تجلیل از همکاران فعال در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =