پژوهش‌گران برتر کانون معرفی شدند

پژوهش‌گران برتر بخش‌های «پایان‌نامه و طرح پژوهشی»، «مقاله‌ها»، «اقدام پژوهی» و «پژوهش اعضا» در یازدهمین ویژه‌برنامه «هفته پژوهش» معرفی شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در بیانیه هیات داوران با تاکید بر این‌که مرکز پژوهش کانون می‌تواند حامی‌، مرجع و گنجیبنه‌ی تمام پژوهش‌های کودک محوری باشد که نه تنها در کانون بلکه در فضای دانشگاهی و تحقیقاتی ایران و حتی جهان در دست انجام است، عنوان کرده است که در این داوری ۳۷۹ اثر پژوهشی شامل ۵۰ مقاله، ۳۲ پایان‌نامه و طرح پژوهشی، ۱۳۱ اقدام‌پژوهی و ۱۶۶ پژوهش اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت.

در این میان هیئت داوران بخش طرح پژوهشی و پایان‌نامه متشکل از مینا ذاکر، محمد گودرزی دهریزی و مرجان فولادوند از بین ۳۲ اثر در مرحله اول،۱۷  اثر را برای دریافت اصل اثر انتخاب کرد و در مرحله‌ی دوم داوری، سه اثر  به عنوان  رتبه‌ی اول، دوم و سوم برگزیده شد.

 بر همین اساس اکرم نبی‌زاده با پژوهش «اثربخشی آموزش مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر چشم انداز زمان و حالت‌های روان‌شناختی مثبت مادران دارای فرزند ناسازگار» به عنوان نفر اول معرفی شد.

هم‌چنین کاظم افضلی با  طرح پژوهشی با عنوان «توانایی کودکان و نوجوانان در شناسایی نمادهای متنی و گرافیکی رابط کاربری پورتال کودک و نوجوان» و لیلا رحمانیان با اثری با عنوان «مقایسه اثربخشی برنامه‌های آموزشی نمایش خلاق، کتاب‌خوانی و هنرهای دستی بر تحول اجتماعی، قضاوت اخلاقی و کاهش کم‌رویی در دانش‌آموزان پایه پنجم عضو کانون پرورش فکری شهر اهواز» به ترتیب رتبه دوم و سوم را از آن خود کردند.

انتخاب موضوع‌های تازه، کاربردی و خلاقانه، رعایت اصول و ضوابط روش علمی در  پژوهش، توجه به‌ پژوهش‌های کیفی، تبیین جامعه آماری مناسب و دقت در  روش‌مندی تجزیه و تحلیل داده‌ها و بحث و نتیجه گیری پیشنهادهای گروه داوری به شرکت‌کنندگان این بخش است.

بر اساس این گزارش در بخش مقاله‌ها نیز هیئت داوران متشکل از علیرضا پیرخائفی، محمد گودرزی دهریزی و  ملاحت نجفی. در مجموع از بین ۵۰ مقاله پژوهشی ارائه شده، ۳۷ اثر را در مرحله اول داوری و از بین آن‌ها ۱۷ اثر را برای داوری اصل آثار، انتخاب کردند و در نهایت سه مقاله حائز رتبه اول تا سوم شد.

بر همین اساس سمیه آورند با مقاله‌ی «بازتاب فانتزی در قصه‌های مردم فارس»، نجمه مهدی‌پور با مقاله‌ی «بررسی نقش گرافیک محیطی در فضاهای فرهنگی آموزشی کودکان» و حبیبه مزجی و فرهاد نورایی  با مقاله‌ی «بررسی رابطه استفاده از نرم افزارهای شبکه‌های اجتماعی با انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان و اثر میانجی سلامت روان در گروه سنی (د) کانون پرورش فکری شهرستان آزاد شهر» به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب شدند.

گروه داوری این بخش نیز به منظور ارتقا بخشیدن به فعالیت‌های پژوهشی و افزایش دانش سازمانی در مقاله‌ پژوهشی به پژوهشگران پیشنهاد کردند که دست به انتخاب موضوع‌های تازه و روش‌های پژوهشی نوین بزنند، تحلیل دقیق‌تری از یافته‌های پژوهش و نوآوری در بحث و نتیجه‌گیری ارایه دهند و به کاربرد دقیق‌تر رسم‌الخط رایج  و نیز رعایت موازین نثر آکادمیک در پژوهش‌ها توجه کنند.

این گزارش می‌افزاید: در بخش اقدام‌پژوهی نیز از بین ۱۳۱ گزارش،  ۶۳ اثر به مرحله داوری راه یافت و در مرحله نهایی، ۳ اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی شد.

بر اساس نتایج اعلام شده از سوی هیات داوران این بخش متشکل از اقبال قاسمی پویا، ابوالفضل بختیاری و مهناز عرب، در نهایت سیده‌هاجر اکبری‌نودهی با پژوهش «راه‌کارهای علاقه‌مندسازی اعضای نوجوان پسر مرکز لنگرود به مطالعه کتاب‌های علمی (بخش زیست‌شناسی)، مریم رضایی با اقدام پژوهی «راه‌کارهای تقویت مهارت پرسش‌گری در اعضای کودک دختر مرکز فرهنگی‌هنری پردیس» و الهام بهادر قنواتی و احترام مسرور با «راه‌های افزایش میزان امانت کتاب اعضای نوجوان پسر مرکز ۲ بهبهان» به عنوان برگزیده معرفی شدند.

این داوران نیز شرکت‌کنندگان را به رعایت مراحل اقدام پژوهی در ارائه گزارش، توجه بیشتر به جمع‌آوری اطلاعات دقیق و اجتناب از نظرها و تجربه‌های شخصی، ارائه راهکارها بر اساس مطالعه و بررسی، پرهیز از انتخاب موضوع‌های تکراری و کلیشه‌ای و مشارکتی بودن پژوهش در عمل توصیه کرده‌اند.

در همین حال در بخش پژوهش اعضای کودک و نوجوان کانون نیز از بین ۱۶۶ اثر دریافتی پس از بررسی اولیه و داوری در مرحله‌ی اول۶۳ اثر به مرحله‌ی داوری نهایی راه یافت و در مرحله‌ی نهایی نیز ۴ اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی شد.

بر این اساس سبحان رحمانی با پژوهش «محتوای تصنیف‌های دوره مشروطه و انقلاب اسلامی» نسرین ربانی و حدیث هنرمند با پژوهش «بررسی علت وجود نداشتن هر نوع گیاهی در اطراف درخت کاج»، هستی ترک علینقی‌پور، نگار بهرامی و راحیل نقدی با پژوهشی با عنوان «تاثیر پوسته تخم مرغ و آب ماکارونی بر رشد گیاه برگ بیدی» و محمدشهاب رضایی و امیرعلی کاشانی  با «دستکش و عصای هشدار دهنده نوری در شب» به عنوان پژوهشگران برتر این بخش انتخاب شدند.

هیات داوران این بخش متشکل از جاوید سرایی، ملاحت نجفی و محبوبه اسپیدکار، بر درک درست از پژوهش و نگاه محققانه به موضوع، توجه به اخلاق پژوهشی، استفاده درست از منابع و دقت در ارجاع‌های درون متنی و تناسب پرسش‌های پژوهش با گروه سنی پژوهش‌گران و استقلال نظر با وجود راهنمایی مربیان و انسجام در تنظیم و  رعایت شیوه‌ی نگارش متن علمی تاکید کرده‌اند.

در پایان این مراسم از کارشناسان آموزش و پژوهش کانون چهار استان شامل سیدجلال موسوی استان کهگیلویه و بویراحمد، فاطمه ستاری استان آذربایجان غربی به‌همراه مینا محمدعلی‌زاده، عطیه آقاحسینی استان اصفهان به‌همراه اکرم شبان، مرضیه توکلی، پروین احمدی‌نبی و فاطمه قاسمی و مهناز خان‌احمدی استان زنجان به‌همراه فاطمه نظری، شیدا اردبیلی و معصومه تقیلو و فاطمه محمدی نیز قدردانی شد.

آیین پایانی هفته پژوهش در کانون و قدردانی از برگزیدگان این رویداد پژوهشی روز ۱۱ آذر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =