قصه‌گویی تخیل بچه‌ها را تقویت می‌کند

قصه‌گویی بخشی از فرهنگ شفاهی هر جامعه است و در ایران نیز، قصه‌گویی یکی از راه‌های انتقال فرهنگ میان نسل‌ها است. برای حفظ این سنت قدیمی، جشنواره قصه‌گویی چندسالی است راه‌اندازی شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، احترام برومند مجری و قصه‌گوی پیشکسوت، در گفتگو با «جوان» برگزاری رویدادهایی همچون جشنواره قصه‌گویی را موجب ترویج قصه‌گویی بین مردم دانست و آموزش تکنیک‌های جدید و به‌روز در این زمینه به اقشار مختلف مردم، به‌ویژه جوانان و نوجوانان را از رهگذر این جشنواره، ممکن و مفید ارزیابی کرد. برومند با تأکید بر اهمیت برگزاری جشنواره قصه‌گویی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: خیلی خوشحالم که کانون توجه خاصی به قصه و قصه‌گویی دارد. این اتفاق خیلی باارزش است و قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. کانون با تکنیک‌های جدید و به‌روز، قصه‌گویی را بین مردم رواج می‌دهد و در بین جوانان و نوجوانان باعث ایجاد علاقه به قصه می‌شود. مهم این است که مخاطب فعلی جهان و کشورمان را بشناسیم و مطابق سلیقه آن‌ها و احتیاجات‌شان هنر قصه‌گویی را به دل جامعه بیاوریم و به آن رونق بدهیم. او ادامه داد: خوشحالم که جشنواره قصه‌گویی هر سال موفق‌تر از سال قبل برگزار می‌شود. سال گذشته من خیلی تنگاتنگ با این جشنواره همراه بودم و دوست دارم امسال و سال‌های بعد هم با این رویداد فرهنگی همراهی داشته باشم. من شاهد بوده‌ام که با چه عشقی جشنواره قصه‌گویی برگزار می‌شود و دست‌اندرکاران آن با علاقه هر لحظه تلاش می‌کنند.

این هنرمند درباره اینکه وقتی واژه قصه را می‌شنود، چه چیزی در ذهنش تداعی می‌شود، گفت: وقتی اسم قصه می‌آید، یاد مادربزرگم می‌افتم که هر شب قصه‌ای برای ما تعریف می‌کرد؛ یک قصه تکراری، اما ما همیشه با هیجان و دقت به آن گوش می‌کردیم. خاطرم هست که او در حال قصه گفتن خوابش می‌برد و ما او را بیدار می‌کردیم و می‌خواستیم که بقیه قصه را تعریف کند. چهره تقدیر شده بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی همچنین در پاسخ به اینکه قصه‌گویی امروز چه تفاوت‌هایی با گذشته کرده است؟ اظهار داشت: شیوه‌ای که برای ما قصه می‌گفتند و ما نیز به همان شکل برای بچه‌های‌مان قصه می‌گفتیم، تنها از راه شنیدن داستان بود که ارتباط برقرار می‌شد و همین مسئله، خلاقیت و تخیل شنونده قصه را بالا می‌برد. امروز شکل دیگری از قصه مورد پسند است و افراد با تکنیک و ابزارهای تازه‌ای قصه‌گویی می‌کنند که البته این روش‌ها هم می‌تواند به شکل دیگر باعث رشد تخیل و خلاقیت شود و ابزارهای ارتباطی میان قصه‌گو و مخاطب را تقویت کند.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ تا ۳۰ آذر ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

منتشر شده در روزنامه جوان روز ۲۴ آذر ۱۳۹۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =