تکنیک‌های جدید، قصه‌گویی‌ها مشارکتی شده

نشست تخصصی و کارگاه آموزشی «قصه‌گویی مدرن با روش‌ها و رویکردهای نو» بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، از سوی پوپک عظیم‌پور عضو هیات علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این نشست که مخاطبان آن اولیای تربیتی و دانشجویان و علاقه‌مندان قصه‌گویی بودند عظیم‌پور با اشاره به کارگاه سال پیش گفت: در این جلسه نقاط ضف و قوت قصه‌گویی مدرن با روش‌ها و رویکردهای نو پس از یک نقالی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به رمز و رازهای قصه‌گویی کهن اظهار داشت: از ویژگی‌های قصه‌گویی در روزگار گذشته تصویرسازی‌های متنوع در اذهان شنوندگان قصه بود تا زمانی که صنعت چاپ شکل گرفت و قصه‌گویی سینه به سینه در کالبد واژگان زندانی شد.

وی ادامه داد: در این زمان داستان‌های فولکلوریک ثبت و گردآوری شدند تا قرن بیستم که تکنیک‌های جدید داستان‌گویی ابداع شد و رسانه‌ها تصاویر، پویانمایی و... در موازات روایت‌گری شفاهی قرار گرفتند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهداف قصه‌گویی بیان داشت: داستان‌گویی با اهداف سرگرم سازی، انتقال تجربه، تلطیف روح، ارائه اطلاعات، دستیابی به ناشناخته‌ها و... پدید آمد. با آمدن شیوه‌های نوین نقل‌های قدیمی از رونق نیفتاد، چون افراد به عنوان شرکت‌کننده و نه تنها مصرف‌کننده محسوب می‌شوند. اتفاقی که با تکنیک‌های جدید، سینما، انیمیشن و... مخاطب را به یک مصرف کننده صرف تبدیل می کند.

پخش نقالی زنده یاد مرشد ترابی و روایت‌گری بخش‌هایی از شاهنامه بخش دیگر این جلسه بود.

عظیم‌پور در این باره گفت: یک راوی، چوب مطراق، لباس نمایشی و بقیه ژست‌های بدنیِ راوی ابزاریست که شنونده به جهان قصه متصل می‌کند.

عظیم‌پور اضافه کرد: در تکنیک‌های جدید، قصه‌گویی‌ها مشارکتی شده؛ طوری که راوی دیگر در مرکز نیست و نقش‌ها تقسیم شده یا داستان‌گو، جماعت شنونده را به چالش می‌کشد.

در این بخش از نشست، یک قصه‌گویی نوین آلمانی در تعامل با تماشاچیان که در یکی از ادوار جشنواره قصه‌گویی اجرا شده بود و چندین قطعه کوتاه از قصه‌گویی‌هایی به روش‌های نوین به نمایش درآمد.

وی سپس به روایت یک افسانه قدیمی با عروسک‌هایی ویژه پرداخت و با ارائه نمونه‌هایی، عروسک‌های مختلف از سراسر جهان را به حاضران معرفی کرد.

او در پایان یادآور شد: در مجموعه بررسی‌هایی که شده در هر تکنیک نوینی قصه‌گو با استفاده از فیزیک چهره و صدا شنونده را به جهان داستان می‌برد.

این نشست روز سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴ در سالن کنفرانس شماره یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =