اصغر همت: قصه‌گو باید صدای رسا و عمیقی داشته باشد

نشستی آموزشی با عنوان «صدای رسا، بیان واضح و مفهوم صحیح در قصه‌گویی» هم‌زمان با بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و با حضور اصغر همت، بازیگر سینما و تئاتر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست در حالی برگزار شد که به مناسبت روز تولد اصغر همت، دست‌اندرکاران جشنواره قصه‌گویی برنامه‌ای ویژه ترتیب دادند تا این هنرمند را غافلگیر کنند. جشن تولد اصغر همت نیز در حاشیه برگزاری نشست آموزشی برگزار شد.

این نشست با توضیح‌های نسرین سجادیان، مدیر بخش علمی جشنواره و صحبت‌های اصغر همت، کارشناس جلسه در سالن یک کنفرانس واقع در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با استقبال اولیاء تربیتی، دانشجویان و علاقه‌مندان ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر شروع شد.

تنفس، عامل موثر بر صدای قصه‌گو

اصغر همت در آغاز، آموزش قصه‌گویی را رابط بین بازیگری و گویندگی دانست و در این زمینه به اهمیت شناخت آناتومی بدن اشاره کرد و گفت: اکثریت ما تنفس‌مان اشتباه است. هنگام تنفس عمیق اگر شانه و چانه فرد به سمت بالا حرکت می‌کند، نشان از تنفس نادرست است. ما باید دیافراگم را آموزش دهیم. هر گاه که خوابیم، ناخودآگاه به دلیل آرامش بدن، تنفس به شکل درست اتفاق می‌افتد. ما با تنفس درست به جسم و ذهن آزاد می‌رسیم.

او در ادامه توضیح داد: ما باید همراه با تنفس صحیح تنش را از بدن‌مان دور کنیم. ورزشی مثل یوگا به‌خصوص با تمرین ریلکسیشن در این باره می‌تواند بسیار یاری‌رسان باشد. ریلکسیشن به معنی آزادی بدن با این‌که ۴۵ دقیقه زمان می‌برد، اما زمان برای آن‌ها 10 دقیقه بیشتر به نظر نمی‌رسد و در مواقعی ما را به خواب می‌برد. همچنین باید با جسم رها روی صدا کار می‌کنیم. باید در نظر داشت یک قصه‌گو در درجه اول باید صدای رسا و عمیقی داشته باشد.

این بازیگر افزود: تقویت ماهیچه‌های صوتی به تمرین‌های متعددی نیاز دارد. ماهیچه صوتی غیر قابل دسترس است. بعضی‌ها تصور می‌کنند که به کمک دخانیات ماهیچه‌های صوتی‌شان را ضخیم می‌کنند، اما این نگاه کاملا اشتباه است، چون این جریان به مرور از بین می‌برد. تمریناتی را برای صدا با کمک صدای غلط انجام می‌دهیم و به همین خاطر این کار را تمرینات واکسنی نامیده‌ام. اگر تمرینات غلط باشد، صدا از بین می‌رود و هرگز به حالت قبل بر نمی‌گردد، زیرا ماهیچه‌ها تخریب شده‌اند. متاسفانه این اتفاق در نوحه‌خوان‌ها و خوانندگان به دلیل نا آشنایی با تکنیک‌ها رخ می‌دهد.

اصغر همت درباره آموزش تمرین‌های واکسنی بیان کرد: اگر وقتی در حال قصه‌گویی هستیم و صدای یک موجود ترسناک را اجرا می کنیم، یک تمرین مناسب است.

انتقال معانی متفاوت با آکسان گذاری

او در ادامه کتابی آموزشی را معرفی کرد و گفت: بیان معیار ما یک فرمول ریاضی دارد و در این راستا کتاب «پرورش صدا و بیان هنرپیشه» نوشته سیسیلی بری را پیشنهاد می‌دهم. ما در بحث شعرخوانی هم بسیار اشتباه پیش می‌رویم. ما با تاکیدگذاری روی جمله یا بیتی می‌توانیم معنی‌های متفاوتی را به مخاطب برسانیم.

در میانه این نشست تولد اصغر همت با غافلگیر کردن او جشن گرفته شد و در ادامه تابلویی از نقاشی‌های برگزیده اعضای کانون به این هنرمند اهدا شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =