کد خبر: 294214
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
بازدید 533
استقبال از ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش در کانون گیلان

مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان با برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های پژوهش‌محور، در مسیر رونق‌بخش هرچه‌بیش‌تربه حرکت‌های پژوهشی گام‌برداشتند.

به‌گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش کانون پرورش فکری با شعار«آینده‌ساختنی است»، از ۲۵ تا ۳۰ آذرماه ۱۳۹۸ در سراسر کشور برگزارشد و طی آن مربیان و اعضای این نهاد، ضمن برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای علمی و پژوهشی، بازدید از مراکز علمی و تحقیقی و هم‌چنین، اجرای فعالیت‌های هدف‌مند و پژوهش محور، در مسیر عمق‌بخشی به آگاه‌های خود در این زمینه گام‌برداشتند.

برهمین اساس، مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون رشت با دعوت از دانش‌آموزان مدارس، نسبت به برپایی کارگاه‌ آموزشی و آشناسازی مخاطبان با مراحل انجام فعالیت پژوهشی اقدام‌کرد.

برپایه این گزارش، نقد آثار تحقیقی و بازدید حاضران از نمایشگاه دست‌آوردهای پژوهشی اعضا، از دیگربرنامه‌های این مرکز فرهنگی هنری برای کودکان و نوجوانان بود.

مرکز فرهنگی هنری منجیل نیز ضمن برپایی نمایشگاه کتاب با موضوع «پژوهش» و به‌نمایش‌گذاشتن آثار پژوهشی اعضا و مربیان، به استقبال هفته پژوهش رفت.

این مرکز فرهنگی هنری هم‌چنین، میزبان اعضا و دانش‌آموزان مدارس شد و در این میان مربیان با زبان ساده و شیوه‌های کاربردی، کودکان و نوجوانان را با نیازهای جامعه در این زمینه آشناکردند.

کانون پرورش فکری شهرستان آستانه‌اشرفیه هم فضاسازی مناسب مرکز، آماده‌سازی پانل‌های آموزشی و  برپایی نمایشگاه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی را در دستور کار قرارداد.

دعوت از ریاست تبلیغات اسلامی شهرستان و برپایی کارگاه آموزشی-‌تربیتی «اُنس با نماز»، از دیگر برنامه‌های این کانون بود و حجّت‌الاسلام و المسلمین رضا امیری، درباره‌ی آداب و آثار تربیتی نماز برای کودکان و نوجوانان سخن‌گفت.

برپایی نماز جماعت به امامت حجّت‌الاسلام و المسلمین رضا امیری  و اهدای بسته‌های فرهنگی به حاضران، ازدیگر برنامه‌های این روز به‌شمارمی‌رفت.

استقبال مخاطبان ازفعالیت‌های پژوهش‌محور مربیان
برپایی کارگاه آموزشی-‌تربیتی «اُنس با نماز»

مرکز فرهنگی هنری کانون چوکا هم با هدف آشنایی مخاطبان با شیوه‌های تحقیق و تبیین اهمیت فعالیت‌های پژوهشی در توسعه و پیشرفت همه‌جانبه، میزبان اعضا و دانش‌آموزان مدارس شد.

طی این فعالیت‌های هدف‌مند، مربیان به معرفی کتاب «تحقیق چیست؟ محقق کیست؟» اقدام‌کردند و با تقسیم مخاطبان به گروه‌های پنج ‌نفره، هدایت آنان را در خلاصه‌نویسی این کتاب و ارایه‌ی عناوین مناسب برای تحقیق در ارتباط با «محیط‌زیست» عهده‌دارشدند.

مرکز فرهنگی هنری کانون رضوانشهر، اولویت خود را دعوت از پژوهش‌گران، فعالان عرصه پژوهش و فراهم‌سازی زمینه‌های بهره‌گیری اعضا از آگاهی‌های صاحب‌نظران این حوزه قرارداد.

برهمین اساس محمد طاهری، از پژوهش‌گران مطرح شهرستان پیرامون اهمیت خوب‌دیدن، شنیدن و اندیشیدن برای کودکان و نوجوانان صحبت‌کرد و ضمن ارایه‌ی راه‌کارهای مناسب برای یافتن منابع مطالعاتی، مراحل انجام یک فعالیت پژوهشی را برای مخاطبان تشریح‌کرد.

مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون بندرانزلی نیز با برپایی کارگاه‌های آموزشی، نشست پژوهشی و برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای علمی و تحقیقی، به ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش درجامعه، به ویژه درمیان کودکان و نوجوانان کمک‌کرد.

حضور اعضا و مربیان در پژوهش‌سرای شهید«علیرضا سایه‌بان» و آشناسازی اعضای نوجوان با روند انجام یک فعالیت پژوهشی،  بازدید ازمرکز تخصصی علوم مرکز شماره ۳ کانون رشت و رصد نجومی در آسمان‌نمای این مجموعه، از جمله برنامه‌های هفته پژوهش این کانون بود.

بازدید اعضا و مربیان از  پژوهش‌سرای شهید«علیرضا سایه‌بان» بندرانزلی

مرکز فرهنگی هنری کانون لشت‌نشاء هم ضمن به نمایش‌گذاشتن دست‌آوردهای علمی و پژوهشی اعضا و مربیان درقالب نمایشگاه، بازدید از داروخانه را پیش‌بینی و به مرحله اجراگذاشت.

آشنایی کودکان با شرکت‌های تولید دارو، آگاهی از روش صحیح مصرف دارو و پیشرفت‌های کشور در زمینه‌ داروسازی، از دست‌آوردهای این بازدید به‌شمارمی‌رفت.

ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش در تالش نیز با برگزاری آیین تجلیل از اعضای پژوهش‌گر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از سوی فرمانداری شهرستان همراه‌شد.

طی این آیین که با هدف قدردانی از تلاش‌های مربیان و پاس‌داشت تلاش‌های آینده‌سازان در رونق‌بخشی هرچه بیش‌تر به  حوزه پرسش و پژوهش‌گری صورت‌گرفت، سیدعیسی‌مهدوی، فرماندار شهرستان تالش به پیشینه‌ی فعالیت‌های پژوهشی در کانون اشاره‌کرد و فرصت‌سازی این مجموعه برای کودکان و نوجوانان را قابل‌ستایش خواند.

برپایه این‌گزارش، حضور مربیان این کانون درمدارس و اجرای فعالیت‌های هدف‌مند پژوهش‌محور، دعوت از  دانش‌آموزان و برگزاری کارگاه آموزشی، نمایش‌فیلم، برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای پژوهشی اعضا و مربیان  و اجرای مسابقه حضوری، ازدیگر برنامه‌های هفته پژوهش مرکز فرهنگی هنری کانون تالش محسوب‌می‌شد.

تجلیل فرماندار از مربیان و اعضای پژوهش‌گر کانون تالش

مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون بندرانزلی هم افزون بر مشارکت در برپایی نمایشگاه استانی دست‌آوردهای پژوهشی و دعوت از فعالان عرصه‌ی پژوهش، میهمان کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها شد.

این کارگاه‌های آموزشی طی ۲ روز و به‌تفکیک، برای مخاطبان دختر و پسر این مرکز فرهنگی هنری صورت‌گرفت و «حسن ثابت محقق»، از نویسندگان و پژوهش‌گران شهرستان و «لیلا مسروری» پژوهش‌گر و فعال عرصه رسانه، به تبیین اهمیت تحقیق و کاربست‌ نتایج  این مهم پرداختند و حاضران را با شیوه‌های درست انجام فعالیت‌های پژوهشی آشناکردند.

تجلیل فرماندار شهرستان بندرانزلی از مربیان و اعضای برگزیده کانون، از دیگر رخدادهای این ایام به‌شمارمی‌رفت.

تجلیل فرماندار بندرانزلی از مربیان واعضای برگزیده کانون
بازدید فرماندار از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی مربیان و اعضای کانون

مرکز فرهنگی هنری کانون صومعه‌سرا نیز کارگاه آموزشی ویژه هفته پژوهش خود را با دعوت از «حورا قهرمانی»، پژوهش‌گر برتر استان و همراهی اعضای نوجوان این مرکز فرهنگی هنری برگزارکرد.

این کارگاه پژوهشی با عنوان«چگونه یک مقاله علمی بنویسیم» صورت‌گرفت و میهمان برنامه با گروه‌بندی حاضران و در سایه انجام فعالیت‌های عملی، به ارایه‌ی آموزه‌هایی در ارتباط با چگونگی انتخاب موضوع، تشریح فرآیند نگارش یک مقاله و تحقیق علمی و هم‌چنین، تبیین روش‌های چیدمان مطالب و شیوه‌های بهره‌گیری از منابع پرداخت.

قهرمانی درعین‌حال، حل مساله و نتیجه‌گیری مناسب را لازمه‌ی یک فعالیت پژوهشی عنوان‌کرد و در پایان نیز تحقیق‌های ابتدایی گروه‌های برتر را مورد تشویق قرارداد.

مرکز فرهنگی هنری کانون رودبار هم علاوه‌بر برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای علمی اعضا و مربیان و برگزاری کارگاه‌های پژوهش‌محور، زمینه‌ساز بازدید اعضای کودک و نوجوان از سد منجیل شهرستان رودبارشد.

طی این بازدید علمی، اعضا با این سازه، چگونگی ذخیره آب و آب‌رسانی توسط این سد به مناطق مختلف استان آشناشدند و درپایان نیز دست‌آورد این بازدید را در قالب یک گزارش علمی ارایه‌کردند.

تجلیل از عضو کتاب‌خوان و پژوهش‌گر این مرکز  با حضور فرماندار، نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسوولان، از دیگر برنامه‌های این کانون در هفته پژوهش به‌شمارمی‌رفت.

تجلیل از عضو کتاب‌خوان و پژوهش گر کانون رودبار

مرکز فرهنگی هنری کانون رستم‌آباد نیز با برپایی نمایشگاه، دعوت ازدانش‌آموزان مدارس و برپایی کارگاه« پژوهش به زبان ساده» به ترویج و توسعه فرهنگ پرسش‌گری درمیان نسل کودک و نوجوان پرداخت.

مرکز فرهنگی هنری  شهرستان  سیاهکل نیز میزبان نشست پژوهشی با حضور «سیده هاجراکبری» مربی کانون پرورش فکری  شهرستان لنگرود و پژوهش‌گر برتر کانون کشور بود.

اکبری طی این نشست که با شرکت اعضای نوجوان کانون صورت‌گرفت، به اهمیت تحقیق و پژوهش در ارایه‌ی راه‌کارهای مناسب برای توسعه همه‌جانبه کشور پرداخت  و ایجاد روحیه پرسش‌گری در آینده‌سازان ایران اسلامی را نقطه‌ی آغازی برای رسیدن به این هدف ارزیابی‌کرد.

وی هم‌چنین، مراحل انجام یک فعالیت پژوهشی را برای حاضران تشریح‌کرد و درپایان نیز به پرسش‌های شرکت‌کنندگان در این زمینه پاسخ‌گفت.

هفته پژوهش در مراکز فرهنگی هنری کوچصفهان و رودسر نیز با برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای علمی و پژوهشی اعضا و مربیان، برگزاری کارگاه‌ آموزش روش‌های تحقیق، معرفی‌کتاب، آشناسازی کودکان و نوجوانان با پژوهش‌گران برتر کشور و استان و نمایش فیلم‌های علمی همراه‌بود و در این میان نیز اعضای پژوهش‌گر کانون مورد تشویق قرارگرفتند.

استقبال از فعالیت‌های هفته پژوهش  در مرکز فرهنگی هنری کانون کوچصفهان
برپایی کارگاه پژوهش محور در کانون کوچصفهان
هفته پژوهش درمرکز فرهنگی هنری کانون رودسر

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان لاهیجان با برگزاری کارگاه‌ «پژوهش آسان» و در سایه‌ی بهره‌گیری از بازی‌های ساده و جذاب، نسبت به مأنوس‌سازی هرچه بیش‌تر اعضا و دانش‌آموزان مدارس با فعالیت‌های پژوهشی اقدام‌کرد.

این فعالیت‌های هدف‌مند، به منظور افزایش حس پرسش‌گری آینده‌سازان و علاقه‌مندسازی افزون‌تر مخاطبان به ژرف‌نگری در نشانه‌های پروردگار انجام‌گرفت و شرکت‌کنندگان ضمن آشنایی با مراحل انجام یک فعالیت پژوهشی ساده،  با چگونگی طرح سئوال و ساخت فرضیه آشناشدند.

کودکان و نوجوانان هم‌چنین،  ضمن شرکت در«کارگاه تلنگر»، به‌صورت عملی و کاربردی و با بهره‌گیری از ابزار (میکروسکوپ)، به مشاهده نمونه‌های علمی پرداختند .

مرکز فرهنگی هنری مجتمع کانون رشت نیز برپایی نمایشگاه دست‌آوردهای علمی و پژوهشی اعضا، آماده‌سازی پانل‌های آموزشی و هم‌چنین برپایی کارگاه‌های آموزشی برای مخاطبان نوجوان را در اولویت برنامه‌های هفته پژوهش خود قرارداد.

همراه‌سازی اعضا در فعالیت‌های پژوهشی با محوریت نجوم، نمایش فیلم‌های علمی و درعین‌حال معرفی کتاب و راهنمایی اعضا در انجام فعالیت‌های پژوهشی ازجمله برنامه‌های این مرکز فرهنگی هنری درهفته پژوهش به‌شمارمی‌رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =