ویژگی اسباب‌بازی مناسب؛ سرگرم‌کننده، آموزشی و مهارت‌آموزانه

یک اسباب‌بازی مناسب باید کودک را مشغول و سرگرم کند، و در عین حال، نکته‌ای خلاقانه، آموزشی و مهارت‌آموزانه‌ در ذهن کودک پرورش بدهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فریبا علومی یزدی، گوینده و مدرس دانشگاه در حاشیه‌ی پنجمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی با تبیین ویژگی‌های فرهنگی تربیتی یک اسباب‌بازی مناسب، تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف، باید از چندمنظر بسترسازی شود؛ جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، نشانه‌شناسی، فرهنگ و مواردی چون شغل و محیط زندگی و جغرافیایی و ... با تشکیل تیم‌های تحقیقاتی که از این جنبه‌ها روی اسباب‌بازی‌ها کار کنند.

این دکترای ادبیات فارسی با پیشینه‌ی کودکی و اسباب‌بازی گریز زده و گفت: از همان بدو تولد که جغجغه را دست نوزاد می‌دهیم، مراقب هستیم که آن را قورت ندهد، یا برایش مشکلی ایجاد نکند، نکات ایمنی در آن رعایت شده باشد، پس به همین نسبت باید در آینده هم این تدقیق را رعایت کنیم.

رنگ‌آمیزی اسباب‌بازی به شکلی که چشم کودک را آزار ندهد، جنس مواد اسباب‌بازی و مناسب‌سازی آن با حساسیت‌ها و ویژگی‌های کودک، وزن اسباب‌بازی و ... مواردی است که این استاد دانشگاه خواستار بررسی پیش از انتخاب یک اسباب‌بازی از سوی خانواده‌ها شد.

علومی یزدی افزود: از نظر اقتصادی نیز باید بتوانیم اسباب‌بازی‌هایی را تولید کنیم که هم برای تولیدکننده به‌صرفه باشد، هم تمام خانواده‌های ایرانی با هر وضعیت اقتصادی بتوانند سهمی از آن داشته باشند.

وی به صادرات و ارزآوری اسباب‌بازی ایرانی نیز به عنوان یک فرصت اشاره و شرط تحقق آن را توجه به ظاهر و کیفیت تولید دانست.

ایجاد یک گروه تحقیقاتی که فقط تولیدکنندگان صنعت اسباب‌بازی عضو آن نباشند، و شامل رنگ‌شناس، کودک‌شناس، متخصص نجاری، متخصص فلسفه و... و. هم باشد، نکته‌ای بود که به عقیده‌ی این استاد دانشگاه در فن بیان و ادبیات، برای ارتقای سطح اسباب‌بازی‌های ایرانی لازم است.

او گفت که وزارت آموزش و پرورش یا درواقع دولت باید برای تشکیل این اتاق فکر اقدام کند.

در همین حال، موسس مدرسه‌ی سخن به نکته‌ای اشاره کرد که کم‌تر مورد توجه سیاست‌گذاران است: اسباب‌بازی‌ها نباید تک‌محوری باشد، یعنی فرزند منِ نوعی در تنهایی‌اش با آن سر کند، به‌ویژه اسباب‌بازی‌هایی که در مهد کودک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید گروهی باشند و حس مشارکت را در کودک رشد ‌دهند.

تجربه‌گری نیز نکته‌ی بعدی‌ای بود که این کارشناس به لزوم آن در طراحی اسباب‌بازی اشاره کرد. در همین حال امسال در بخش نمایشگاه ترویجی پنجمین جشنواره‌ی ملی اسباب‌بازی، بچه‌ها این امکان را دارند که ده‌ها بازی و ایده‌ی خلاقانه را در کنار والدین و مربیان خود بازی کنند، همچنین والدین و بزرگ‌ترها نیز می‌توانند رویاهای کودکی خود را در این غرفه تمرین و عینی کنند.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار «تمرین زندگی» از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =