کد خبر: 295281
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
«دانشنامه‌ی محیط‌زیست» کانون نامزد جایزه کتاب سال شد

«دانشنامه‌ی محیط‌زیست» کانون پرورش فکری نامزد دریافت جایزه از سی‌وهفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گروه کودک و نوجوان شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ۱۹ عنوان کتابِ کودک و نوجوان در بخش‌های «داستان تالیف»، «داستان ترجمه»، «کلیات و علوم انسانی» و «علوم و فنون» به مرحله دوم داوری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران راه یافتند. در بخش «دین کودک و نوجوان» کتابی به مرحله بعدی راه پیدا نکرد.
در این میان، جلد اول «دانشنامه‌ی محیط‌ زیست» کانون به قلم هنریک مجنونیان، بهرام حسن‌زاده‌کیابی و شکوه حاجی‌نصرالله‌، در بخش «علوم و فنون کودک و نوجوان» به‌عنوان نامزد دریافت جایزه کتاب سال شناخته شد.
بر همین اساس، این کتابِ مرجع با ارائه‌ی ۴۸ مقاله‌ی الفبایی و با هدف تنویر افکار عمومی ‌برای فراگیر شدن دانش محیط‌ زیست در سال ۱۳۹۷ از سوی کانون منتشر شده است.
شیوه‌ی کار تهیه‌ی مطالب دانشنامه محیط زیست این گونه بوده است که برحسب موضوع در هر مدخل، متخصصان منابع، مقالات و اطلاعات مکتوب خود را در اختیار هنریک مجنونیان یکی از پدیدآورندگان این اثر قرار داده شد تا ساده‌نویسی و بازنویسی کند. سپس مقاله‌ی تهیه شده دوباره در اختیار متخصصان موضوع مربوطه قرار داده شد تا در چارچوب علایق و نیازهای افراد غیرمتخصص آن را مورد بررسی و بازنگری قرار دهند.
در تهیه‌ی این کتاب علاوه بر پدیدآورندگان، دو سرویراستار علمی، جمعی از ویراستاران علمی و جمعی از بازخوان‌ها مشارکت کرده‌اند.
عکس‌ها و تصاویر ارائه شده در این اثر، از سوی بیش از ۴۵ عکاس ایرانی در اختیار این دانشنامه قرار داده شده بود.
«چگونه از کتاب استفاده کنیم؟» عنوان بخشی از این کتاب ۲۲۴ صفحه‌ای است که به مخاطبان شیوه‌ی مراجعه به مقاله‌ها، جست‌وجوی اطلاعات و نمایه‌ها را می‌آموزد.
جلد اول «دانشنامه‌ی محیط‌ زیست» تنها مختص حرف «‌آ» است و به موضوع‌های گوناگون همچون آب، آبزیان، آتش‌سوزی جنگل، آلاینده، آلودگی، آمایش سرزمین، آموزش محیط‌زیست و... پرداخته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =