کد خبر: 296861
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
بازدید 425
کودکی، بهترین زمان برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت:برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بهتر است در حوزه کودک و نوجوان، سرمایه گذاری شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، دکتر سید محمد قلمکاریان در دیدار با سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان با بیان این که کودکی بهترین زمان برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است اظهار داشت:  کودک و نوجوانی که در محیط خانه کتاب می خواند باعث  ترغیب و تشویق دیگر اعضای خانواده به فرهنگ ارزشمند کتابخوانی می شود.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، برنامه ریزی برای گسترش بستر کتابخوانی و محرومیت زدایی از همه کودکان و نوجوانان استان برای استفاده از کتاب های کانون را با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی استان محقق دانست و گفت: توسعه واحد سیار کانون پرورش فکری با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مناطق محروم استان، بهترین راهکار برای رساندن کتاب به کودکان و نوجوانان کم برخوردار است و امیدوارم همکاری مشترک کانون پرورش فکری و نهاد کتابخانه ها باعث تنوع بیشتر کتاب های  واحد سیار کانون شود.

سید محمد قلمکاریان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را دارای ظرفیت بسیار مطلوبی برای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و افزود:همکاری کانون پرورش فکری و نهاد کتابخانه ها فرصت بسیار خوبی برای فرهنگ سازی در زمینه کتاب و کتابخوانی است.

 مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در ادامه با بیان این که مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آماده هستند تا امکانات خود را برای برگزاری جلسات کتاب و کتابخوانی در اختیار نهادهای فرهنگی همچون کتابخانه ها قرار دهند گفت: اجرای برنامه های فرهنگی مشترکی مانند قصه گویی، کتابخوانی، معرفی کتاب و دیگر فعالیت ها بیش از پیش زمینه را برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در اقشار کودک و نوجوان فراهم می کند.

هم چنین وی خواستار تشکیل کارگروه مشترک برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و اجرای ویژه برنامه های فرهنگی مشترک بین دو نهاد شد.

براساس این گزارش در این نشست مقرر شد تا کتاب های گویا و صوتی برای روشندلان با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی استان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شود.

 در ادامه جلسه نیز سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان اظهار داشت: همکاری مشترک کانون پرورش فکری و اداره کل کتابخانه های عمومی با اجرای برنامه های هدفمند و غنی می تواند گام بلندی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین سرمایه گذاری فرهنگی برای تربیت نسلی کتابخوان باشد.

 امیر هلاکویی با بیان این که مهم ترین وظیفه نهاد کتابخانه های عمومی افزایش آگاهی و سواد عمومی از طریق مطالعه، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نهادینه کردن این فرهنگ برای همه افراد جامعه است اظهار داشت:در حال حاضر ۳۰۰ مرکز کتابخانه با ۴۵۰ نیروی کتابدار و ۳ میلیون و۷۰۰ هزار جلد کتاب در استان اصفهان وجود دارد.

وی در ادامه افزود:در سال های گذشته، اداره کل کتابخانه های عمومی استان، به بخش کودک و نوجوان، نگاه ویژه ای داشته است؛ زیرا ما بر این باور هستیم که تربیت کودک و نوجوان کتابخوان می تواند ضامن تربیت نسلی آگاه، فهیم و بافرهنگ باشد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان عنوان کرد: برای رسیدن به این مقصود، برنامه هایی توسط این نهاد برای تمامی کتابخانه ها پیش بینی شده است که مرحله اول آن فراهم کردن زیر ساخت های لازم شامل تهیه کتاب و تجهیرات، اسباب بازی و فضای فیزیکی برای ایجاد بخش تخصصی کودک و نوجوان است.
 

در مرحله دوم هدف ما تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه کتاب کودک و نوجوان است که در این زمینه نیز تعدادی نیروی کارآزموده وارد این عرصه شدند و آموزش های لازم را با موفقیت پشت سر گذاشتند.درمرحله سوم فعالیت هایی در حوزه فرهنگی، هنری و ادبی مانند قصه گویی، بلند خوانی کتاب، نقد ونمایش فیلم و تئاتر و برنامه هایی ویژه مادران به اجرا درآمد.

امیر هلاکویی به اقداماتی که اداره کل کتابخانه های عمومی استان در ایام قرنطینه انجام داده است، اشاره کرد و گفت: این نهاد با شعار" کتابخوانی و کتابداری تعطیل نیست" پویش هایی را برگزار نمود که با اجرای این پویش ها بیش از ۳۰۰۰ فایل صوتی از کتاب های مختلف تهیه و در اختیار مردم قرار داده شد؛ همچنین اجرای مسابقه روزنامه دیواری، جشنواره کتابخانه رضوی و افزایش فعالیت در فضای مجازی از دیگر برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی در این روزها است.

وی در ادامه به اقداماتی که در سال های گذشته توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان انجام شده است اشاره کرد و گفت: هدف ما در این نهاد، ایجاد شور و انگیزه در بین مردم برای علاقمند کردن آن ها به مقوله کتاب و کتابخوانی و درک این موضوع در جامعه بوده است که به این مهم با اجرای برنامه های فرهنگی، در دسترس قرار دادن کتاب و ایجاد کتابخانه های عمومی برای تمام افراد نائل آمده ایم.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان اضافه کرد: ایجاد فرهنگ اهدای کتاب، ایجاد مهارت و دانش در انتخاب کتاب، آموزش تندخوانی و نقد نویسی از جمله برنامه هایی بوده است که توسط این اداره کل برگزار شده است تا به ارتقای فرهنگ مطالعه کمک شایانی شود.

امیر هلاکویی در ادامه با بیان این که به زودی تفاهم نامه ای بین اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و اداره کل کتابخانه های عمومی استان منعقد می شود گفت: قطعا انعقاد این تفاهم نامه و استفاده از ظرفیت های کانون برای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در حوزه کودک و نوجوان در تربیت نسلی کتابخوان و اندیشمند نقش بسزایی خواهد داشت؛ زیرا ظرفیت مطلوبی در کانون پرورش فکری وجود دارد و با توجه به هدف مشترک این دو نهاد برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، قطعا در آینده شاهد برگزاری برنامه های مشترک جذاب و تاثیرگذاری خواهیم بود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان در ادامه افزود: با توجه به این نکته که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دارا بودن کارشناسان مجرب، مسوولان و مربیان توانمند و خلاق از ظرفیت مطلوب نیروی انسانی برخوردار است، در نظر داریم تا برای بهره بردن از نظرات کارشناسی مسوولان و مربیان مراکز کانون پرورش فکری سراسر استان در اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، زمینه ای برای مشارکت این افراد به عنوان عضو در انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان فراهم شود. هم چنین بتوانند در تامین کتاب های مورد نیاز کودک و نوجوان با اظهار نظرهای کارشناسی خود، با کتابخانه های عمومی همکاری نمایند.    
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =