کد خبر: 297982
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
بازدید 742
استمرار نشست‌های مجازی انجمن ادبی کانون استان اردبیل

پنجمین نشست مجازی انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، روز چهارشنبه چهارم تیرماه با موضوع «بررسی عنصر داستانی گفتگو» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، پنجمین نشست انجمن ادبی نویسندگان نوجوان کانون استان اردبیل با حضور معاون فرهنگی، ۳۵ عضو فعال، کارشناس و مربیان ادبی، با محوریت «عنصر داستانی گفتگو» روز چهارشنبه ۴ تیرماه در فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست فاطمه ظهیری، نویسنده و کارشناس ادبی کانون مرکزی، با اشاره به اهمیت «زبان و گفتگو» و تأثیر آن در داستان، گفت: باید داستان را بارها و بارها خواند، جای کلمات را عوض کرد تا بهترین کلمه در بهترین جا قرار بگیرد، به‌این‌ترتیب داستان می‌تواند تأثیرگذار باشد و به عبارتی روان‌تر باشد، چون داستان‌ها برشی از زندگی است و خیلی از شخصیت‌ها که در ذهن مخاطب شکل می‌گیرند امکان دارد که یک نمود بیرونی داشته باشند.

ظهیری در بخش دیگری از سخن‌هایش بابیان اهمیت گفتگو در داستان، خاطرنشان کرد: گفتگوها در داستان اطلاعات را به مخاطبان انتقال می‌دهد و شخصیت‌ها با دیالوگ‌ها دارای هویت می‌شوند و شخصیت‌پردازی اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه گفتگو کمک می‌کند که جایگاه شنونده و گوینده مشخص بشود، ادامه داد: در داستان‌نویسی بهتر است از ظرفیت‌های دیالوگ در شخصیت‌پردازی استفاده کنیم، ما می‌توانیم به هر شخصیتی لحن خاص خودش را بدهیم و به عبارتی لحن دادن در گفتگو خیلی مهم است. بنابراین باید هر شخصیتی در داستان لحن خودش را داشته باشد.

گفتنی‌است: پنجمین جلسه انجمن ادبی کانون پرورش فکری استان اردبیل در حالی برگزار شد که ۴ اثر به ترتیب از نگین پناهی، علی افسری، نگین قاسمی و طوبی حسین‌زاده توسط کارشناس برنامه، مربیان و اعضا ادبی مورد نقدوبررسی قرار گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =