شانزدهمین نشست مجازی انجمن ادبی کانون استان اردبیل به موضوع داستان پرداخت

شانزدهمین نشست مجازی انجمن ادبی آفرینش و هشتمین جلسه داستان کانون پرورش فکری استان اردبیل روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه، ساعت ۱۶ در فضای مجازی اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، شانزدهمین نشست مجازی انجمن‌های ادبی و هشتمین جلسه داستان کانون استان اردبیل با حضور علی خانمردای، نویسنده و منتقد، در فضای مجازی برگزار شد.

کارشناس این برنامه ضمن نقد و بررسی آثار اعضا و ارایه‌ی راهکارهای کاربردی در خصوص ابزار نویسندگی، گفت: ابزار یک نویسنده کلمه هست و عباراتی که در داستان از آن استفاده می‌کنیم و با آن تصویر می‌سازیم، از طریق کلمه صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما وقتی می‌خواهیم چیزی را روایت کنیم ناگزیریم که آن فضا را به‌وسیله کلمات روایت کنیم؛ به‌طور مثال، یک ‌فیلم‌ساز دوربینش را  به هر سمت که بگیرد درواقع همان سمت را توصیف کرده است و مخاطب نیز آن را به‌عینه می‌بیند، اما نویسنده ناچار به استفاده از کلمات هست.

خانمرادی تصریح کرد: نویسنده با کمک کلمات می‌تواند مخاطب را به دنیای فانتزی برده و از ذهن شخصیت‌ها حرف بزند و روایت کند، بنابراین هرچقدر بتوانیم  داستانمان را با جزییات بیشتری همراه کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

او در ادامه به اهمیت زبان در داستان اشاره‌کرده و افزود: زبان مسئله مهمی در داستان است که متأسفانه نوجوانان نویسنده آن را زیاد جدی نمی‌گیرند.

نویسنده و منتقد ادبی بابیان اینکه داستان، زبانی بین زبان گفتار و زبان معیار هست، خاطرنشان کرد: زبان معیار یک‌زبان خشک هست و ما باید به آن انعطاف بدهیم، مثل یک خمیر آن را ورز بدهیم تا نرم بشود و حواسمان باشد که آن‌قدر شل نشود که تبدیل به زبان گفتار شود و یا آن‌قدر نشکنیم و ارکان جمله را در همه بخش‌ها جابجا نکنیم که به یک‌زبان شکسته تبدیل شود.

شایان‌ذکر است در این نشست از آثار ارسالی به واحد آفرینش‌های ادبی، آثار طوبی حسین‌زاده و نگین قاسمی، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =