ادبیات کودک و نوجوان ایران نیازمند توجه جدی است

کشوری که شاعران و نویسندگان بزرگی در گستره زبان فارسی و ادبیات جهان دارد می‌تواند در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز تاثیرگذاری به مراتب بیشتری داشته باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، رییس شورای سیاست‌گذاری نخستین جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان در آیین اهدای جوایز فصل بهار این رویداد ملی خاطر شان کرد: حوزه نشر کتاب برای کودکان و نوجوانان امروز بسیار مهم و نیازمند توجه و حمایت جدی است. نسل آینده‌ساز کشور که به دلیل ارتباط گسترده با توفان اطلاعات و ارتباطات‌، ذائقه و نیازهای ویژه‌ای دارد که باید پاسخ مناسب به آن‌ها داده شود نسلی که در حوزه فرهنگ‌پذیری و جامعه‌پذیری از فضای خانواده و مدرسه عبور کرده است و متاثر از دنیای فناوری و عصر ارتباطات است و تحت نفوذ موج فرهنگ جهانی است.

محمدرضا زمردیان صبح روز ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران و در آیین اعطای مرغک‌های سیمین این جایزه به برگزیدگان فصل بهار کتاب کودک و نوجوان با بیان مطالب فوق تصریح ‌کرد، در حوزه‌ فرهنگ و به‌صورت مشخص در حوزه ادبیات و کتاب کودک و نوجوان باید برای ترویج فرهنگ بومی‌، سنت‌ها و ارزش‌های جامعه بر اساس ذائقه مخاطب قدم برداریم و اگر در حوزه تالیف چنین نکنیم بی‌تردید دچار نقصان و زیان خواهیم شد.

معاون فرهنگی کانون یادآورشد: باید دست‌به دست‌هم داده و برای رونق حوزه نشر و تالیف کتاب کودک و نوجوان در ایران تلاش‌بیشتری انجام دهیم و این یکی از مهم‌ترین هدف‌های اصلی اعطای جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان است.

زمردیان همچنین ایجاد فضا برای تسهیل دسترسی خانواده‌ها به‌منظور انتخاب کتاب‌های مناسب برای فرزندان‌شان را از دیگر اهداف برگزاری این رویداد فرهنگی برشمرد.

او ذائقه و نیازهای مخاطبان کتاب‌های کودک و نوجوان را به ویژه در حوزه‌های شناختی و رفتاری را نسبت به نسل‌های گذشته بسیار متفاوت دانست و تاکید کرد: باید تولیداتی را به جامعه عرضه کنیم که در دوران پر از اطلاعات و ارتباطات و مشکلات و چالش‌های اجتماعی بتواند ابزار و الگوهایی مناسب برای زندگی و زیست در این فضا را برای نسل جدید فراهم کند و باعث رشد و پویایی و خلاقیت بیشتر و تفکر آن‌ها شود.

مصطفی رحماندوست: فرصت طلایی جشنواره را از دست ندهید

در ادامه این نشست مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده نام‌آشنا و دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون با اشاره به وقفه‌ چند ساله در برگزاری جشنواره باسابقه کتاب کودک و نوجوان کانون، احیای آن از سوی مدیران فعلی کانون را در قالب جایزه کتاب ماه و سال را نشانه توجه جدی به این حوزه عنوان کرد و از این که کتاب‌های برگزیده این رویداد از سوی کانون در شمارگانی بالا خریداری و به بیش از یک‌هزار کتاب‌خانه کانون در سراسر کشور ارسال می‌شود اظهار خرسندی کرد.

او همچنین انتشار فهرست کتاب‌های مناسب را یکی دیگر از دستاوردهای این رویداد بیان کرد و گفت این فهرست‌ها به مدارس و خانواده‌ها برای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

رحماندوست از دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه پژوهش دعوت کرد تا اطلاعات این رویداد فرهنگی و ادبی را دست‌مایه پژوهش‌های دانشگاهی قرار دهند تا نتایج آن نشانگر این موضوع باشد که در شرایط اقتصادی فعلی - که قیمت کتاب افزایش داشته و قدرت خرید خانواده‌ها پایین آمده است - چه آثاری هم‌چنان در سبد خرید کتاب خانواده‌ها قرار می‌گیرد؟

دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون در همین حال بخش فرصت طلایی این جایزه را فرصت مناسبی دانست برای نویسندگان باسابقه‌ای که مدت‌هاست در حوزه کودک و نوجوان دست‌به قلم نشده‌اند یا نوقلمانی که به دلیل نداشتن کتاب چاپ شده، امکان نشر آثار آن‌ها وجود نداشت و از این نویسندگان خواست از این فرصت استفاده کنند.

او در پایان با ارایه گزارشی توضیح داد که در فصل بهار تعداد ۱۳۷۰ کتاب در اختیار دبیرخانه قرار گرفت که در چند مرحله بررسی در نهایت ۱۴ اثر نامزد دریافت جایزه شدند و گروه داوری پایانی پنج نفره، سه اثر را به عنوان آثار برگزیده ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹ معرفی کردند.

برگزیدگان جایزه گرفتند

در ادامه بیانیه عباس جهانگیریان نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و جوایز سه برگزیده این رویداد به آن‌ها اعطا شد.

حسین فتاحی، عباس جهانگیریان، محمود پوروهاب و اسماعیل آذری‌نژاد، ۵ داور نهایی این رویداد در پایان، سه کتاب «راز جنگل هزار دستان» نوشته لوسی استرینج با ترجمه ندا منعم از انتشارات هوپا، «نخودی نرو تو دیگ آش» سروده افسانه شعبان‌نژاد با تصویرگری زهره پریرخ از انتشارات لوپه‌تو و «یک آدم نقاشی کن» نوشته فریبا کلهر با تصویرگری میترا عبداللهی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، را به اتفاق آرا و به‌ترتیب حایز دریافت مرغک سیمین این رویداد در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹ اعلام کردند در عین حال در این آیین از ناشران دو کتاب برگزیده ماه‌های نخست سال به‌واسطه نشر این آثار قدردانی شد و مجری برنامه توضیح داد بر اساس آیین‌نامه جشنواره در صورت برگزیده‌شدن کتاب‌های کانون (برگزارکننده این رویداد) تنها جایزه به صاحب اثر تعلق می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =