وبینار آشنایی با حقوق کودک ویژه مربیان و والدین در مجتمع کانون سیستان و بلوچستان

کارگاه آموزشی آشنایی با حقوق کودک ویژه مربیان و والدین در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان به مناسبت روز ملی کودک برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، وبینار آشنایی با حقوق کودک ویژه مربیان و والدین در مجتمع کانون استان برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی، که به مناسبت هفته ملی کودک برگزار شد، دادرس اجرای احکام مدنی استان ضمن تبریک فرارسیدن هفته ملی کودک اهمیت کودکان در احکام و قانون را مورد برسی قرار داد و گفت: به دلیل اهمیت جایگاه کودک، برای آنان حقوقی در نظر گرفته شده که از منظرهای گوناگونی قابل بررسی است.

زهرا رحمتی در ادامه از احکامی که در قرآن، به فراخور موضوع، برای کودکان وضع شده سخن به میان آورد و سپس به احکام گسترده‌ی اسلام در این خصوص اشاره کرد و گفت: دامنه‌ی حقوق کودک در اسلام به حدی گسترده است که به دوران پیش از تولد وی نیز مربوط می‌شود به طوری که در دوران جنینی نیز کودک از نفقه و ارث بهره‌مند است.

این دادرس اجرای احکام هم‌چنین افزود: پس از تولد نیز تکلیف‌های زیادی برعهده‌ی پدر و مادرها، در مورد حقوق فرزندان، گذاشته شده تا آنجا که اگر مشخص شود والدین این حقوق را به درستی اجرا نمی‌کنند و بیم آسیب رسیدن به فرزند می‌رود، بنا به شرایطی حق نگهداری از کودکان از آنان سلب می‌شود.

رحمتی سپس عنوان کرد: در قانون اساسی نیز در اصول متعددی(اصل ۱۹ تا ۴۲ قانون اساسی) به این موضوع پرداخته شده به طوری‌که در قوانین مربوط به کار، حقوق مدنی و مجازات‌ها هم حق کودکان به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در پایان با برشمردن بخشی از وظایف دولت‌ها در مورد حقوق کودکان بار دیگر این حجم از توجه را نشانه‌ی اهمیت آنان و تاثیرشان بر آینده‌ی کشورها دانست و تاکید کرد ضروری است خانواده‌ها هم خود از این حقوق آگاه باشند و هم کودکان را با حقوق‌شان آشنا کنند.

گفتنی است در این کارگاه آموزشی، که به صورت وبینار برگزار شد، مربی‌مسئولان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حوزه‌ی زاهدان به صورت حضوری شرکت کردند و دیگر مربیان در استان به صورت مجازی سخنان مدرس کارگاه را دنبال کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =