پیشنهادهای‌ نماینده مجلس درباره آموزش اقتصاد برای کودکان و نوجوانان

پژوهش‌گر و کارشناس حوزه اقتصاد فرهنگی کودکان و نوجوانان معتقد است فرآیند تربیتی و فضای اقتصادی که اخلاق و رفتار کودک در آن شکل می‌گیرد، فرهنگ اقتصادی است.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی طغیانی کارشناس علوم اقتصادی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز ۲۴ آذر ۱۳۹۹میهمان برنامه زنده مجله صبحگاهی «طلوع» شبکه چهار سیما به مناسبت هفته پژوهش بود.
این برنامه با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع «مساله‌شناسی اقتصادی در حوزه کودک و نوجوان» برگزار شد.
 بر اساس این خبر پژوهش‌گر و کارشناس حوزه اقتصاد فرهنگی کودکان و نوجوانان در برنامه «طلوع» به بیان مباحثی در حوزه اقتصاد فرهنگی کودک پرداخت و گفت: اگر مشکلات اقتصادی امروز جامعه را بررسی کنیم می‌بینیم که بخش زیادی از آن به‌خاطر سیاست‌گذاری‌ها و نبود زیرساخت‌های اقتصادی در کشور است.
 او با اشاره به این‌که بخش فرهنگ اقتصادی کم‌تر در این سیاست‌گذاری‌ها دیده شده است افزود: اگر کشورهای موفق در حوزه اقتصادی را بررسی کنیم می‌بینیم که با اصلاح سیاست‌گذاری‌ها و ترمیم زیرساخت‌های این حوزه، اقتصاد و فرهنگ را هم‌سو باهم پیش برده‌اند.
طغیانی مزیت پیداکردن فرهنگ اقتصادی را نتیجه پشتیبانی فرهنگ از بخش‌های تولید دانست و یادآور شد اگر تمام بسترهای تولید فراهم باشد اما فرهنگ مولد و رفتارساز وجود نداشته باشد فعالیت اقتصادی موفق نمی‌شود و اگر امروز با توجه به مشکلات فراوان اقتصادی شاهدیم برخی افراد با چنگ و دندان به دنبال حفظ بخش تولید خود هستند نتیجه تربیت فرهنگی آن‌هاست.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به تهیه بسته منسجم آموزش اقتصادی و مالی در ایران با عنوان «اقتصاددان کوچک» برای کودکان ۶ تا۹  سال اشاره و خاطرنشان کرد: در این بسته‌ها تربیت اقتصادی از ۶ سالگی شروع می‌شود و رفته‌رفته چارچوب‌ها در ذهن کودکان شکل می‌گیرد.


او ادامه ‌داد دوره ۶ تا ۹ سالگی در آموزش مفاهیم زیربنایی اقتصادی بسیار مهم است و چون نمی‌توان آن‌ها را در یک قالب مشخص ارایه کرد تلاش کردیم با کمک مربیان توان‌مند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این مفاهیم را در قالب‌های فرهنگی‌هنری مانند شعر، داستان، نمایش و... به کودکان منتقل کنیم.
پژوهش‌گر حوزه اقتصاد فرهنگی کودکان نقطه‌ی محوری در تربیت اقتصادی را «انتخاب» عنوان کرد و اظهار داشت: اگر الگوریتم انتخاب را صحیح به کودکان آموزش دهیم در تمام حوزه‌های زندگی می‌توانند عملکرد درست داشته باشند.
او افزود باید تلاش کنیم در بحث انتخاب به کودکان بیاموزیم که همواره تنها به فکر منافع شخصی خود نباشند و حواس‌شان به دیگر افراد اجتماع نیز باشد.
طغیانی هم‌چنین مفهوم صبوری را از دیگر واژه‌های کلیدی در سرمایه‌گذاری و اقتصاد دانست و گفت: صبوری جزوی از تربیت اقتصادی است که به همراه خلاقیت، نوآوری و قدرت خطرپذیری باید در کنار هم قرار گیرد تا موفقیت اقتصادی حاصل شود.
وی در پایان نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تعلیم و تربیت کشور را بسیار با اهمیت عنوان کرد و افزود کانون با توجه به گستردگی مراکز و مربیان توان‌مندش می‌تواند در حوزه فرهنگ‌سازی پشتیبانی‌های خوبی در کشور داشته باشد.
دوازدهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش با شعار «از مساله‌شناسی تا آینده پژوهی (آینده ساختنی‌ است)» از سوی اداره کل آموزش و پژوهش کانون با همکاری شبکه ۴ سیما تدارک دیده شده است.
این برنامه با اجرای محمدرضا مقدسیان از ۲۴ تا ۲۷ آذر هر روز میزبان یکی از کارشناسان حوزه کودک و نوجوان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =