کد خبر: 301849
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
بازدید 71
نشست پژوهشگران نوجوان در کانون سمنان

نشست پژوهشی ویژه اعضای نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری سمنان به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، ویژه‌برنامه‌ی مجازی «نشست پژوهشگران نوجوان» عصر دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ با دعوت از محبوبه نوری‌نسب پژوهشگر و مدرس دانشگاه در پیام‌رسان واتساپ، برگزار و در این نشست دو ساعته درخصوص موضوع «سواد مالی، خلاقیت و کارآفرینی» گفت‌وگو شد.

نوری‌نسب در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضورش در جمع مجازی مربیان و اعضای نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری و مرور خاطرات نوجوانی و حضورش در این محیط خلاق فرهنگی، هنری و ادبی، اظهار داشت: سواد مالی و کارآفرینی دو موضوع بسیار قابل توجه است و از آنجا شکل گرفته که در واقع یونسکو تعریفی از سواد ارائه داد و گفت به کسانی باسواد می‌گویند که ۱۲ سواد ازجمله سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد تربیتی، سواد  رایانه و... را داشته باشند و یکی از شاخص‌های کلیدی آن، سواد مالی است.

وی در ادامه افزود: سواد مالی؛ یعنی این‌که ما اطلاعات داشته باشیم که چگونه کسب درآمد کنیم و چگونه این درآمد را مصرف و پس‌انداز کنیم و به بیانی دیگر تحت عنوان پنج‌شاخه‌ی «خرج کردن» و «پس‌انداز کردن»، «پیدا کردن یک کار و کسب درآمد و اعتبار»، «سرمایه‌گذاری» و «ریسک‌پذیری» قرار می‌گیرد.

نوری‌نسب در بخش دیگری از سخنانش از اعضا خواست تا روی خودشان سرمایه‌گذاری کنند و با توجه به استعدادها و توانایی‌های بسیار زیادی که دارند یک کارآفرین شوند.

وی هم‌چنین یادآور شد: خلاقیت؛ یعنی خلق یک ایده مانند بسته‌بندی یک محصول و اگر خلاقیت، کاربردی شود و نتیجه‌ای داشته باشد، نوآوری اتفاق افتاده و چیزی نو خلق شده است.

نوری‌نسب با تأکید بر این‌که نوآوری مرحله‌ی دوم خلاقیت است؛ گفت: کارآفرینی؛ یعنی ما بتوانیم ریسک‌پذیر باشیم تا به یک کارآفرین تبدیل شویم و کسی که بتواند برای دیگران ایجاد ارزش کند کارآفرین نامیده می‌شود و ارزش هم هر چیزی است که برای آن بهایی پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: ارزش در هر زمان متفاوت است و ارزش هر چیز را بایست به اقتضای زمان آن سنجید که در اولین‌گام بایست بازار و نیاز مردم را در این بازار شناخت و سپس فرصت‌ها را پیدا کرد.

نوری‌نسب با اشاره به مراحل شش‌گانه‌ی کارآفرینی مبنی بر شناخت بازار، شناسایی فرصت‌ها، کسب مهارت و تجربه، تیم‌سازی، جمع‌آوری منابع و سرمایه‌گذاری و با ارائه‌ی چند ایده درخصوص نیاز جامعه‌ی امروز به‌خصوص با شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا بر موضوع سلامت، تأکید و اظهار کرد: آموزش هم در بهبود این مسأله نقش بسزایی دارد.

مهمان نشست پژوهشگران نوجوان کانون استان سمنان در پایان سخنانش تصریح کرد: برای این‌که یک زندگی بهتر هم‌راه با رفاه بیش‌تر داشته باشیم بایست خودمان با فکر، ایده و عملکرد درست، قدم برداریم و با توجه به شاخص‌های سواد مالی و کارآفرینی، ایده‌هایی که به ذهن می‌رسد؛ حتی اگر از دید دیگران بی‌ارزش باشد عنوان کنیم؛ چون همه‌چیز از ایده‌ی بسیار بسیار کوچک آغاز می‌شود و پس از گذشت زمان این بذر کوچک ایده به درخت تنومندی تبدیل خواهد شد.

گفتنی است؛ مربیان و اعضای نوجوان در بخشی از این نشست با ارسال تصویر دست‌سازه‌های خلاق خود به ارائه‌ی پرسش و تعریف کارآفریتی از دیدگاه خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =