نزدیکی به فرهنگ عامه، مجوزی برای دوری از حدود شعر نیست

ترانه، نیازمند تصاویر و مفاهیم شاعرانه است و نزدیکی به فرهنگ عامه مجوزی برای دوری ترانه‌سرا از حدود شعر نیست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این بخشی سخنان مهدی مردانی، شاعر و غزل‌سرای کشور درجمع اعضای انجمن ادبی شعر (آفرینش) کانون استان گیلان است.

مردانی در این نشست مجازی که با هدف هم‌نشینی اعضای به قالب رسیده کانون با صاحب‌نظران عرصه‌ی ادبیات صورت‌گرفت، از اصول و قوائد حاکم بر شعر و ترانه‌سرایی سخن‌گفت و با تاکید بر اهمیت کاربرد ملزوماتی چون: موسیقی، زبان، فرم و آرایه‌های ادبی در ترانه ‌تصریح‌کرد: شاعرانگی، یک اصل در ترانه‌سرایی است و هم‌نشینی ترانه و موسیقی باید به طراوت و زیبایی هرچه بیش‌تر آن کمک‌کند.

خالق اثر «پایین پای ادبیات» ادامه صحبت‌های خود را به نقش و جایگاه آرایه‌های ادبی و بهره‌گیری از صورخیال اختصاص‌داد و با خاطرنشان‌کردن این موضوع که صنایع ادبی زینب‌بخش اثر ادبی محسوب‌می‌شود، اظهارکرد: تمرین و ممارست می‌تواند نقشی موثر در استفاده از این فرصت و درعین‌حال سادگی و روانی شعر و ترانه ایفاکند.

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری استان قم به شعر طنز نیز اشاره‌ای ویژه داشت و با خاطرنشان‌کردن ظرفیت‌های آن در بازگویی مسایل دشوار افزود: امکان بهره‌گیری از صنایع اغراق، متناقض‌نما و...می تواند به جذابیت و طنازی اثر افزوده و به طرح بسیاری از مسایل که در گونه‌های دیگر شعری ممکن نیست، کمک‌کند.

شاعر مجموعه‌ شعر«پشت سر پاییز» هم‌چنین، آشنایی با انواع شعر، کشف تصاویر بکر و استقلال زبانی را یک اصل برای شاعران نوقلم عنوان‌کرد و با بیان این‌که وسواس در انتخاب کلمات و افزایش دایره واژگانی گامی برای رسیدن به این هدف به‌شمارمی‌رود، افزود:  نقدپذیری و مطالعه آثار شاعران کهن و عصر حاضر، نقش مهمی در تحقق این مهم‌دارد.

لزوم پرهیز از شعارزدگی و تلاش برای آشنایی با خواسته‌های مخاطبان و کشف نکته‌های بدیع شاعرانه، ازدیگر توصیه‌های این فعال عرصه‌ی ادبیات به حاضران بود و وی با تاکید بر این مهم که جذب مخاطب با «جادوی شعر» و انتقال پیام، رسالت یک شاعر است، خواستار توجه هرچه بیش‌تر اعضای کانون به این امرشد.

اشتراک‌گذاری آثار از سوی اعضا و نقد اشعار اعضای انجمن ادبی شعر (آفرینش) کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، بخش پایانی این نشست مجازی به شمارمی‌رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =