برگزاری پنج نشست مجازی انجمن‌های ادبی کانون خوزستان در روزهای پایانی سال 1399

مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان در روزهای پایانی سال 1399 با برگزاری پنج نشست مجازی انجمن‌های شعر و داستان نوجوان، میزبان اعضا کانون بود.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، این پنج انجمن میزبان نوجوانان شاعر و داستان‌نویس شهرهای اهواز، شوشتر، گتوند، مسجدسلیمان، بندر ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) و جمعی از شاعران و پیشکسوتان حوزه ادبیات استان خوزستان بودند که گزارشی از برگزاری این پنج انجمن تقدیم شمت می‌شود.

نویسنده: ثریا عبدی

اسماعیل اله دادی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان

شعر باید اندیشه و حکمت داشته باشد

اسماعیل اله دادی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: در مواجهه با شعر، مخاطب باید به تفکر واداشته شود و کلمه‌ها و ترکیبات او را به سمت اندیشه‌ی اثر رهنمون سازند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، اسماعیل اله دادی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان که در یازدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند و شوشتر سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: هر شعر باید یک قسمت نامکشوف داشته باشد و زمینه‌ی کشف و شهود را ایجاد کند. اگر شاعر همه‌چیز را بگوید و مخاطب را به تفکر وادار نکند، شعر تأثیر خود را از دست می‌دهد.

او با اشاره به این‌که در غزل معاصر، در زمینه‌ی خلق تصاویر شاعرانه، ترکیب‌های ناب و مضامین تازه، خلأ احساس می‌شود، افزود: غزل معاصر از دهه‌ی ۷۰ به بعد به سمت تریبون پسندی رفت، به این معنا که اثر در نگاه اول زیبا به نظر می‌رسد ولی در خوانش های دقیق‌تر حرف تازه و دندان‌گیری در آن پیدا نمی‌شود. در واقع آفت غزل معاصر به اصطلاح، یک بار مصرف بودن آن است.

اله دادی توضیح داد: در مجامع ادبی اغلب شاهد این هستیم که اشعار لایه‌ی ظاهری خوب دارند ولی باطن و محتوای چندان جالب و شنیدنی ندارند.

وی به نوجوانان شاعر توصیه کرد که فریب هیاهوهای نشست‌ها و جشنواره‌ها را نخورند و در یاد داشته باشند که اگر چه غزل گفتن در دیار بزرگانی چون حافظ و سعدی و مضمون تازه آوردن سخت است، اما باید سعی کنند در مضامین به سمت و سوی تکرار نروند.

مربی باسابقه‌ی کانون استان لرستان در زمینه‌ی تخیل در شعر، اظهار داشت: فرق شعر و نا شعر، تخیل است و کلام خیال‌انگیز مجوز ورود به دنیای شعر را دارد.

اله دادی تأکید کرد: نگاه یک شاعر به موضوعات و پدیده‌ها باید خیال‌انگیز باشد و در قالب کشف، مخاطب را با کلامی مواجه کند که اولین بار است با آن روبه‌رو می‌شود.

این شاعر کودک و نوجوان در ادامه به شرح مؤلفه‌های فرم گرایی در شعر پرداخت و گفت: در آسیب‌شناسی شعر شاعران نوجوان می‌بینیم که اغلب، شاعر درگیر انتقال حس و اندیشه بوده و از فرم که وجه دیگر شعر است غافل می‌شود، در حالی هم در فرم و هم در محتوا، باید دقت نظر لازم را به عمل آوریم.

او یادآور شد: فرم، ما را به معنا انتقال می‌دهد، فرم یعنی واج‌آرایی، هنجارشکنی، جناس، ایهام و ... که همه در قالب هم‌نشینی و مجاورت کلمات قرار می‌گیرند و باید عمیق‌تر و جدی‌تر به آن‌ها توجه کنیم.

مؤلف کتاب «دوربین خدا» در ادامه به لزوم رعایت جزئی‌نگری در خلق اثر، اشاره کرد و افزود: در شعر باید از کلی‌گویی و ایجاد تزاحم در ذهن مخاطب پرهیز کرده و جزئی‌تر و ملموس‌تر سخن بگوییم.

قافیه در شعر نیمایی،‌ تشبیهات تازه، جان‌بخشی، آشنایی‌زدایی، معرفی شاعران معاصر، وجه استعاری و تأویل‌پذیری اشعار حسین منزوی، و اندیشه و تکرار در شعر، ازجمله موارد دیگری بود که اله دادی در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

بر اساس این گزارش، معصومه عبدالهی یکتا، سمانه حاصلی، عارف یادگاری، ریحانه بختیاری زاده، کاظم رستمی و ریحانه کلانتر ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

یازدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور اسماعیل اله دادی شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌های گتوند، شوش و شوشتر در صفحه‌ی مجازی این انجمن، برگزار شد.

برگزاری یازدهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا اهواز در فضای مجازی

یازدهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان صبا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کلان‌شهر اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، یازدهمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا با موضوع نقد و بررسی آثار داستانی نوجوانان و با حضور عباس قدیر محسنی نویسنده کودک و نوجوان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، کارشناس و مربیان واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان و اعضای مراکز کانون شهرستان اهواز، در صفحه مجازی این انجمن تشکیل شد.

قدیر محسنی در این نشست گفت: نوجوانان باید بامطالعه و تمرین، وجه تمایز میان قالب‌های داستان، خاطره و گزارش را فراگرفته و توجه کنند که برای داستان شدن یک اثر ادبی عناصری مانند پیرنگ، گره‌افکنی، روابط علت و معلولی و ساختار نیاز است.

او با اشاره به این‌که بهتر است در قدم‌های اول داستان‌نویسی از خاطره‌های خود و اطرافیان بهره بگیریم، افزود: می‌توانیم متن یک خاطره را فراتر برده و با استفاده از تخیل به داستان برسانیم.

قدیر محسنی در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث زبان در داستان پرداخت و بیان کرد: زبان در داستان نباید شاعرانه باشد بلکه به‌سادگی و با صراحت، شفافیت و روشنی حق مطلب را ادا کرده و از تشبیه و استعاره که حالت شاعرانگی به متن می‌دهند به دور باشد.

 او تأکید کرد: استفاده از زبان عامیانه فقط در گفت‌وگوها جایز است و زبان داستان نباید محاوره و شکسته باشد.

نویسنده‌ی کتاب "کرمالویی "، در ادامه، خصوصیات یک داستان مینیمال را برشمرد و توضیح داد: مینیمال شاخه‌ای از داستان کوتاه است که پایان‌بندی‌های کوبنده، متفاوت و غیرقابل ‌پیش‌بینی دارد.

وی در ادامه گفت: یک نویسنده‌ی تیزهوش باید ماجراها و اتفاقات را از منظری متفاوت ببیند و در واقع تفاوت نگاه و دوری از کلیشه برای نویسنده شدن بسیار مهم است.

این نویسنده و منتقد، در پاسخ پرسش یکی از اعضا به شرح نکاتی پیرامون چگونگی ایجاد طنز در داستان پرداخت و افزود: اصل، نوشتن داستان خوب است. بهره بردن از تضادها، بزرگنمایی در طرح و پیرنگ باعث ایجاد طنز می‌شود.

بر اساس این گزارش، فاطمه نصیری راسفندی، پرند علیدادی، ستایش سرکهکی و سوفیا رضایی، از جمله اعضای نوجوان کانون خوزستان بودند که به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خویش در این نشست پرداختند.

این رویداد ادبی با سرپرستی فاطمه رشیدی و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا و معرفی منابع معتبر داستان‌نویسی توسط میهمان برنامه، به کار خود پایان داد.

سمیرا قیومی نویسنده کودک و نوجوان

در یک اثر ادبی، آنچه نباید بنویسم به‌اندازه‌ی آنچه می‌نویسیم اهمیت دارد

سمیرا قیومی نویسنده کودک و نوجوان معتقد است: یکی از نکات مهم در نوشتن این است که در انتخاب کلمه‌ها و عبارات صرفه‌جویی کنیم و اگر فرض کنیم هر نویسنده یک کیسه کلمه در اختیار دارد، باید نکته‌سنجی و دقت نظر این را داشته باشد که در بهترین جا و به بهترین شکل خرجشان کند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، سمیرا قیومی نویسنده کودک و نوجوان که در سومین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) حضور داشت، با بیان این مطلب تأکید کرد: باورپذیری در داستان اهمیت بسیار دارد، بنابراین به‌عنوان مثال، در دیالوگ‌نویسی باید دقت کنیم که گفتگوها را با توجه شخصیت‌ها و آنچه در موردشان به خواننده تفهیم کرده‌ایم، بنویسیم.

او توضیح داد: اصطلاحات و منش گفتارها باید منطبق با شخصیت نوشته شوند، همچنین شخصیت‌ها نباید بی‌دلیل زیاد شده و داستان را شلوغ کنند زیرا تمرکز خواننده از بین می‌رود.

وی با اشاره به این‌که، اثر ادبی مثل یک موجود زنده به حیات خویش معنا می‌دهد، افزود: اجزای یک داستان مثل اجزای بدن انسان و خصوصیات اندام‌وار آن، روی‌هم تأثیر دارند و جدا کردن هر جزء موجب اختلال در سایر اجزا خواهد بود.

قیومی در ادامه توضیح داد: برای نوشتن یک داستان رعایت زبان، شخصیت‌پردازی، ایجاد ماجرا، عدم تعادل و کشمکش ضروری است.

مؤلف کتاب «صورتی مثل ابر» در ادامه به مقوله‌ی ابهام در داستان اشاره کرد و گفت: تمام سؤال‌ها در داستان باید پاسخ داده شوند، و از نظر تطبیق با واقعیت‌های دنیای اطرافِ مخاطب ایرادی نداشته باشند.

او افزود: در داستان‌های استعاری و خیالی نیز فضای فانتزی در داستان باید به‌خوبی پرداخت شود و امکان هرگونه ابهام در ذهن مخاطب را به حداقل رساند.

مربی باسابقه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران که در جمع نوجوانان نویسنده‌ی مراکز کانون ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) سخن می‌گفت، به لزوم بهره‌مندی از ادبیات داستانی معاصر و تجربیات زیستی در داستان‌نویسی اشاره کرد و به نوجوانان شرکت‌کننده در این نشست توصیه کرد که از نویسندگان معاصر و آثار ایشان غافل نشوند.

تعلیق، کشش، شخصیت‌پردازی و تخیل، در داستان ازجمله موارد دیگری بود که قیومی در این جلسه، به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

بر اساس این گزارش، الهه قنوات پور، بیتا محمدی، شکیبا قنواتی و ریحانه گلستان ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش داستان‌های خود پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

گفتنی است که سومین نشست انجمن نویسندگان نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور سمیرا قیومی نویسنده‌ی کودک و نوجوان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌های بندر امام خمینی (ره) و بندر ماهشهر، به‌صورت مجازی برگزار شد.

لیلا سپهری شاعر و نویسنده‌ی خوزستانی

دغدغه‌مندی و اندیشه ورزی از لازمه‌های مهم شعر است

لیلا سپهری شاعر و نویسنده‌ی خوزستانی معتقد است: یک شاعر باید بار عاطفی واژه‌ها را بشناسد و از آن‌ها در جهت شرح دغدغه‌ها و اندیشه‌های خویش بهره بگیرد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، لیلا سپهری شاعر و نویسنده که در نُهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسجدسلیمان سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: در سرایش شعر چگونگی بیان اندیشه بسیار مهم است و استفاده از کلمات مترادفی که بار عاطفی مشابه دارند موجب طولانی شدن اثر شده و به ساختار آن ضربه وارد می‌کند، در این بین رعایت ایجاز اهمیت فراوان دارد.

او با اشاره به این‌که نمادشناسی یکی از ملزومات مؤثر بر چینش کلمات و محتوای شعر است، افزود: هنگام سرودن باید به سابقه‌ی معنایی واژگان و نمادها توجه کنیم چراکه نمادشناسی باعث می‌شود که هر کلمه را، دیگرگونه تر در اشعار به کار ببریم.

او توضیح داد: بهتر است هر اثر چندین بار بازنگری و ویرایش شده و با کارکردهای تازه از نمادها مواجه شود.

مربی فرهنگی باسابقه‌ی کانون استان خوزستان ضمن اشاره به تمایزات میان شعر، نثر و نظم، تأکید کرد: برای درک تفاوت میان این‌گونه های ادبی، مطالعه بسیار ضروری است. اما فارغ از لایه‌های ظاهری، آنچه در یاد می‌ماند برداشت مخاطب است که تحت تأثیر کنکاش و تفکر در لایه‌های درونی اثر حاصل می‌شود.

این شاعر و نویسنده، حوزه‌ی ادبیات را شیرین اما دشوار خواند و گفت: در حیطه‌ی شعر قدم زدن مستلزم آشنایی با آرایه‌ها و زبان شعر است. و این اتفاق تنها به مدد مطالعه امکان‌پذیر است. در این بین، ممکن است در قدم‌های ابتداییِ سرودن، سایه‌ی آثاری که مطالعه کرده‌ایم بر چهره‌ی اثر تازه‌ی ما پدیدار شود و این نکته می‌تواند به‌عنوان یک تمرین و تجربه محسوب شده و به‌مرور رفع می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: آموزش‌ها و نکات ویرایش شعر اکتسابی هستند و نوجوانان شاعر می‌توانند از طریق تمرین و تکرار، زبان و اندیشه و به‌اصطلاح امضای شخصی خویش را در آثارشان نمایان کنند.

 چیستی حشو و زوائد، کاربرد مفید تکرار در شعر، موسیقی درونی و پرهیز از مستقیم گویی و مضامین تکراری در شعر، ازجمله موارد دیگری بود که سپهری در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در نشست پرداخت.

بر اساس این گزارش، مارال محمدیان، آرتمیس کرم پور، فاطمه چراغی، فاطمه حاتمی و علی نظرپور، ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

نُهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور لیلا سپهری شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان، کارشناسان ادبی و فرهنگی، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌ مسجدسلیمان در صفحه‌ی مجازی این انجمن، برگزار شد.

دومین محفل شعر «بفرمایید فروردین» در فضای مجازی برگزار شد

دومین محفل شعر «بفرمایید فروردین» با همکاری انجمن شاعران نوجوان صبا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان و انجمن شعر قلم اهواز به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان دومین محفل شعر «بفرمایید فروردین» با محوریت استقبال از بهار ۱۴۰۰ و با حضور وحید کیانی مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، ابراهیم زره ساز مدیر کل و محبوبه بزم آرا، معاونت فرهنگی کانون استان خراسان رضوی، رضا بختیاری اصل، شاعر پیشکسوت خوزستانی، جمعی از شاعران استانی و کشوری و جمع کثیری از نوجوانان شاعر انجمن ها و بخش مکاتبه ای کانون استان خوزستان به صورت مجازی برگزار شد.

 این نشست با شعرخوانی مدیر کل کانون استان خوزستان آغاز شد و در ادامه محبوبه بزم آرا معاون فرهنگی کانون استان خراسان و رویا پروین کارشناس مرکز آفرینش های ادبی کانون استان خوزستان به شعرخوانی پرداختند.

بر اساس این گزارش در دومین محفل ادبی استانی «بفرمایید فروردین» که بعد از ظهر ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی برگزار شد، شاعران پیشکسوت استانی، مربیان و اعضا ادبی، مکاتبه‌ای و فرهنگی مراکز کانون سراسر استان خوزستان به خوانش آثار بهار محور خود پرداختند.

در این همایش استانی که با استقبال پرشور نوجوانان و جوانان مواجه شد، علاوه بر چند تن از مربیان و پیشکسوتان، قریب به ۳۰ نفر از اعضای نوجوان انجمن‌های ادبی کانون خوزستان به اجرای اثر پرداخته و در خوانش آثار خود به مضامینی همچون بهار، امید، تحول، نوآوری و ساختن آینده، اشاره کردند.

گفتنی است: دومین همایش ادبی استانی «بفرمایید فروردین» به همت واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، انجمن شاعران نوجوان صبا و انجمن قلم اهواز با موضوع استقبال از بهار و ارائه ی آثار ادبی در حضور مدیرکل، کارشناس و مربیان آفرینش‌های ادبی و فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، شاعران پیشکسوت کشوری و استانی و جمعی از اعضای نوجوان انجمن‌های ادبی و بخش مکاتبه ای این استان به‌صورت مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =