نقد سه اثر داستانی در دوازدهمین جلسه انجمن نویسندگان نوجوان کانون اردبیل

دوازدهمین جلسه‌ی اعضای انجمن نویسندگان نوجوان«اردی‌بهشت» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با دعوت از مژگان بابامرندی نویسنده، منتقد، برگزار شد و سه اثر داستانی اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که روز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه۱۴۰۰ در فضای مجازی برگزار شد، مژگان بابامرندی در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی اعضا و مربیان، گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی انجمن نویسندگان نوجوان، پشتوانه قوی در داستان‌نویسی است و با توجه به آثار اعضا، باید در زمینه شخصیت‌پردازی تلاش و تمرین بیشتری صورت گیرد.

بابامرندی در خصوص موفقیت یک اثر با وجود تکراری‌بودن تم داستانش، خاطرنشان کرد:آنچه باعث خلق اثری موفق با تم تکراری می‌شود، به نگاه نویسنده و زاویه‌ی دید او بستگی دارد. به عبارتی یک نویسنده برای متفاوت بودن کارش بهتر است با نگاه خودش داستان را روایت کند.

نویسنده رمان«فقط بابا می تواند مرا بیدار کند» در خصوص انتخاب سوژه برای نوشتن داستان از اعضا خواست تا سراغ زندگی شخصی خود بروند و اگر علاقه دارند درباره سوژه‌ای خاص بنویسند که تجربه‌ای  در آن خصوص ندارند، لازم است در آن  زمینه تحقیق و مطالعه داشته باشند.

در این نشست سه داستان «نشانه» نوشته مجید ایران‌نژاد، «پدربزرگ و زندگی سبزش» نوشته هلنا اصلانی، «لبخند خورشید» نوشته نادیا قربانی‌زاد توسط کارشناس انجمن، اعضا و مربیان نقد و بررسی شد.

برخی از آثار مژگان بابامرندی عبارت‌اند از:  کتاب«هر سال قبل از زنگ اول، پدربزرگ سلام، انتشارات مدرسه، ۱۳۸۷-حتی مردها هم گاهی گریه می‌کنند، انتشارات مدرسه۱۳۸۷- اولین کلمه‌ام پروانه بود، انتشارات سروش،  ۱۳۸۷ آفتاب از من و مهتاب گذشت، انتشارات امیرکبیر، ۱۳۸۸- راز چه مزه‌ای می‌دهد، انتشارات علمی- فرهنگی، ۱۳۸۹- فقط بابا می‌تواند مرا از خواب بیدار کند، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۳۸۹- خانم شاعر و آقای بتهوون، نشر پیدایش،۱۳۹۰- اسم سرخ‌پوستی من، انتشارات سروش، ۱۳۹۱- من یک مرد عنکبوتی شبیه رستم خواهم شد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۳۹۱- مامانم گم‌شده‌ است، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۳۹۱- من مادر مادربزرگم بودم، نشر پیدایش، ۱۳۹۶.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =