نقد ۳ اثر عضو ادبی کانون استان اردبیل در چهاردهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان

چهاردهمین نشست انجمن نویسندگان نوجوان با حضور فرزانه رحمانی نویسنده و مدرس داستان‌نویسی روز یک‌شنبه سی‌ام خرداد سال جاری در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که با حضور نویسندگان  نوجوان، اعضای ارشد داستان‌نویس، مربیان ادبی و معاون فرهنگی کانون استان اردبیل برگزار شد؛ سه عضو انجمن نویسندگان نوجوان داستان‌هایشان را ارائه کرده و مورد نقد و بررسی مدعوین قرار گرفت.

یاسمین انتظاری، یسنا نظمی و نادیا قربانی‌زاد به ترتیب با داستان‌های «خوش به حال خفاش‌ها»،«فقط کمی تنهاتر» در این نشست به داستان خوانی پرداختند. مهمان ویژه‌برنامه ضمن نقد آثار اعضا، به صورت اختصاصی به تکنیک‌های داستان‌نویسی در داستان کوتاه پرداخت.

فرزانه رحمانی در خصوص تکنیک‌های نوشتن داستان کوتاه به اعضا گفت: اول باید شخصیت‌های داستان را بشناسیم؛ چراکه بیشتر داستان‌های دنیا ماجرایی است که یک شخصیت آن را به سر می‌گذراند. بنابراین قبل از شروع نوشتن داستان مطمئن باشید که شخصیت داستانی‌تان را خوب می‌شناسید. اگر شخصیت را خوب بشناسیم درآوردن پی‌رنگ،‌ کار ساده‌ای است؛ چراکه پی‌رنگ حادثه‌ای است که برای شخصیت ما اتفاق می‌افتد، بنابراین جای نگرانی برای درآوردن پی‌رنگ وجود نخواهد داشت.

رحمانی در ادامه افزود: بعد از شخصیت، حیاتی‌ترین نکته در داستان کوتاه شروع داستان است. بنابراین شروع داستان جایی است که یقه مخاطب را می‌گیرد و شما را مجبور می‌کند که گوش بدهید و داستان را بخوانید.

او به پی‌رنگ در داستان  اشاره‌کرده و ادامه داد: در دنیا هیچ پی‌رنگ جدیدی وجود ندارد. بلکه زمان و مکان جدید هست که باعث خلق داستان جدید می‌شود؛ اما شما فقط با خواندن و خواندن می‌توانید دست به خلق جهان‌های داستانی جدید بزنید.

نویسنده کتاب من نبودم در ادامه توضیح تکنیک‌های نوشتن داستان کوتاه از اعضا خواست با مرور چند سوال پس از نوشتن داستان، ساختار داستانی خود را بررسی کنند. با مطرح کردن سوالاتی مانند:   

- شخصیت اصلی داستان چه کسی است؟ درواقع چه کسی حادثه اصلی را از سر می‌گذراند، چه خواسته و آرزو و یا مشکلی دارد؟

- در ساخت شخصیت بگویی که برای برداشتن مانع چه عمل داستانی از او سر می‌زند تا رشد شخصیت را ببینیم؟ چه عقوبتی در انتظار شخصیت است؟ خوشبخت می‌شود با بدبخت؟

- درنتیجه چه اتفاقی می‌افتد؟ آن را می‌پذیرد یا حلش می‌کند؟

 وی نام‌گذاری در داستان کوتاه را از دیگر تکنیک‌های مهم برشمرده و تصریح کرد: نکته بعدی نام‌گذای است؛ برای شخصیت‌ها و مکان‌ها نام‌گذاری کنید که این عمل داستان را واقعی جلوه داده و باعث می‌شود خواننده درک و دریافت بهتری نسبت به جهان داستانی داشته باشد.

این نویسنده در این خصوص تأکید کرد: انتخاب اسامی باعث می‌شود تا تصویری را که نویسنده می‌خواند در ذهن خواننده نیز منعکس شود و درواقع کمک می‌کند تا خواننده درک و دریافت بهتری نسبت به جهان داستان داشته و خلق جهان داستانی عینی‌تر شود.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =