«خانه دوست»، مراکز کانون است

مهدی علی‌اکبرزاده، هشتمین مدیرعاملی که سکان هدایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را - که اکنون ۵۶ سال از تاسیس آن می‌گذرد- برعهده گرفته است، مراکز و کتاب‌خانه‌های کانون را «خانه دوست» توصیف کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، صبح روز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، آیینی در سالن قدیمی سینماتئاتر کانون در خیابان وزرا برگزار شد تا در آن محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش - که ریاست مجموع عمومی کانون را نیز برعهده دارد - علی‌اکبرزاده را به عنوان مدیرعامل جدید این سازمان باسابقه معرفی کند.
او در همین آیین و در نخستین سخنرانی رسمی خود در این سمت عنوان «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» را ترکیبی زیبا از واژه‌ها دانست که به‌عنوان یک عضو سابق کتاب‌خانه‌های کانون و از کودکی با آن مانوس بوده است.
مدیرعامل جدید کانون - که جایگزین فاضل نظری شده است - با بیان جمله‌هایی به توصیف فضای کانون پرداخت و گفت: بوی کتاب، لحن صدای قصه‌گو، دست‌های گِلی و گُلی، لمیدن روی صندلی کوچک کانون، سر روی بازو و روی میز گذاشتن و اکسیژن تنفس کردن در این فضای زیبا یکی از بهترین دوران زندگی من در کانون بود، اما فکر نمی‌کردم زمانی در یکی از استان‌های کانون مسئولیت بگیرم و این عرصه شرایطی را برایم فراهم کند که آرزوهای زیبای دوران کودکی خودم را به گونه دیگری برای دیگران به تجربه بگذارم.
علی‌اکبرزاده، توجه به مراکز، مربیان و اعضای کانون را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود در قوت بخشیدن به برنامه‌های کانون عنوان کرد و افزود: «خانه‌ی دوست» همین مراکز کانون است. بچه‌ها می‌گردند و کانون را پیدا می‌کنند. میزبان مربی و میهمان کودکان و نوجوانان هستند. کودکان و نوجوانانی که در آینده، شاید خودشان میزبانِ مراکز باشند و این نگه‌داشت، کانون را نسل به نسل و در فضای تعلیم و تربیت بهتر و در کنار آموزش و پرورش و مدارس زنده نگه می‌دارد.

او ادامه داد: کتاب، فیلم و محتواها را باید دریابیم. بچه‌ها، اولیا و جامعه این‌ها را از ما طلب می‌کنند. کانون نهادی است که در جامعه هضم و جذب شده است و همه آن را می‌شناسند، دوستش دارند و با آن آشنا و مانوس هستند. کودکان دیروز و پدر و مادرها و مسئولان امروز، کانون را خوب می‌شناسند و این موقعیت خوبی است که روی برنامه‌های جدید با اقتضاءهای روز کار کنیم.
مدیرعامل جدید کانون در ادامه افزود: تلاش می‌کنیم کانون را - که در همه جای کشور و دنیا شناخته شده است - زنده نگه داریم. برنامه‌های کانون باید تأثیرگذار باشد و تلاش‌ می‌کنیم که تأثیرگذار باشیم.
علی‌اکبرزاده تصریح کرد: بی‌تردید کانون مشکلاتی داشته، دارد و خواهد داشت. این مشکلات چاشنی‌ و لذت کار هستند. مشکلات را شمارش، جمع‌بندی، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی خواهیم کرد و بر اساس آن کار را پیش خواهیم برد.
وی نیاز به حضور شایسته کانون در رویدادها و جشنواره‌های مختلف، پشتیبانی لازم از مراکز کانون در زمینه امکانات و تجهیزات با توجه به اقتضاءهای روز و کمک به تقویت نهاد مدرسه با طراحی و اجرای برنامه‌های متناسب را از جمله اولویت‌های دوره جدید مدیریتی در کانون برشمرد که سرلوحه کارها  قرار خواهد گرفت تا کانون مثل گذشته بدرخشد.

مدیرعامل جدید کانون، شناخت توانمندی‌های نیروی انسانی، مربیان، کادر اداری و کارکنان، همچنین بخش‌های بالادستی مانند هیأت‌مدیره و مجمع را پیش‌زمینه تحقق این اولویت‌ها عنوان و در عین حال تاکید کرد: کانون باید با بخش‌های مختلف در ارتباطی تنگاتنگ باشد و برنامه‌هایش را با آن‌ها به اشتراک بگذارد و البته از مشارکت نهادها، پیش‌کسوتان، و اندیشمندان جامعه و کسانی که سالیان سال تجربه کردند، برخوردار شود.

علی‌اکبرزاده همچنین توجه به نیازهای کودکان و نوجوانان متناسب با شرایط سنی‌ آن‌ها را در برنامه‌های کانون ضروری دانست.
وی در پایان از وزیر آموزش و پرورش تشکر کرد و خواستار همراهی بیشتر مجمع عمومی کانون و هیأت مدیره جدید با فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون شد.
او در این آیین همچنین از تلاش‌های فاضل نظری مدیرعامل و هیأت مدیره پیشین نیز قدردانی کرد.
بر اساس این گزارش محسن چینی‌فروشان مدیرعامل پیشین کانون نیز در این آیین حضور داشت.
همچنین در این آیین، هیات مدیره جدید کانون معرفی شدند که علاوه بر مهدی‌ علی‌اکبرزاده مدیرعامل، از مهدی ارگانی صاحب‌نظر در حوزه فرهنگ، مجید مجیدی کارگردان صاحب‌نام سینما، افشین علا شاعر نام‌آشنای کودک و نوجوان و علی زرافشان معاون وزیر آموزش و پرورش به‌عنوان دیگر اعضای هیات مدیره جدید کانون نام برده شد.  
اعطای حکم انتصاب مدیرعامل جدید کانون از سوی محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش،  اهدای نخستین تندیس سپاس کانون - که قرار است از این پس به چهره‌های نام آشنا و مطرح حوزه ادبیات و هنر و فعالان حوزه کودک اعطا شود - به فاضل نظری مدیرعامل پیشین و قدردانی از تلاش‌های وی با اهدای هدایایی از سوی معاونان کانون به او بخشی از این آیین بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =