وبینار آموزشی «پادکست قصه» در کانون خراسان رضوی و سمنان

کارگاه آموزشی «پادکست قصه» با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی و سمنان، طی دو روز در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، بیست‌ویکمین‌نشست تخصصی و چهارمین‌جلسه از سلسله‌نشست‌های آموزشی بیست‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان به‌همت کارشناسان واحد آموزش و پژوهش استان‌های خراسان رضوی و سمنان با دعوت از علیرضا آقایی مدرس قصه‌گویی و مسئول کمیته پادکست جشنواره، طی روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه ۲۶ و ۲۸ اردی‌بهشت ۱۴۰۰ در قالب وب‌کنفرانس برگزار شد.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان در آغاز جلسه با تبریک عید سعید فطر و خیرمقدم به شرکت‌کنندگان و حاضران، از برگزاری مشترک کارگاه آموزشی‌تخصصی، ابراز خرسندی کرد و گفت: با توجه به این‌که پادکست از بخش‌های جدید جشنواره‌ی قصه‌گویی است بی‌شک این‌دوره‌ی آموزشی می‌تواند گامی در راستای توانمندسازی مربیان و قصه‌گویان باشد.

پادکست قصه؛ یک فایل صوتی قصه‌گویی

مسئول کمیته پادکست بیست‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، ضمن قدردانی از استقبال اعضا و مربیان انجمن قصه‌گویی کانون استان خراسان رضوی و سمنان، نخست بر اساس شیوه‌نامه‌ی این جشنواره‌ به تشریح بخش پادکست، تعریف، چرایی و چگونگی ساخت آن پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به اپلیکیشن‌های تخصصی ضبط صدا و تولید پادکست با افزودن افکت‌، موسیقی، آرم و کلام درخصوص چگونگی کاربرد نرم‌افزارهای تولید فایل‌های صوتی روی سیستم عامل اندروید و نقش انتخاب موسیقی با توجه به موضوع قصه در تولید پادکست، مراحل ساخت یک پادکست و...، مطالبی بیان کرد.

آقایی با بیان این‌که پادکست قصه یک فایل صوتی قصه‌گویی است، گفت: این بخش از جشنواره، محدودیت سنی ندارد و بخش آزاد به شمار می‌آید و مربیان کانون و افرادی که بیرون از این‌مجموعه هستند، فعالان حوزه‌ی پادکست و تمامی علاقه‌مندان به هنر قصه‌گویی می‌توانند در این‌بخش شرکت کرده و فایل‌های صوتی خود را در سایت جشنواره، بارگذاری و به ارائه‌ی اثر بپردازند.

وی در بخش دیگری از سخنانش، درخصوص تفاوت قصه‌های صوتی و پادکست، یادآور شد: پادکست، قابلیت بارگذاری در فضای مجازی را دارد و خیلی از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف می‌توانند آن‌ را منتشر کنند و مخاطبان نیز قادر به ذخیره و بارگیری آن هستند.

«پادکست قصه‌گویی» با «پادکست رادیویی» فرق دارد

آقایی هم‌چنین با تأکید بر تفاوت بین «پادکست قصه‌گویی» و «پادکست رادیویی» اظهار داشت: در رادیو در زمان از پیش تعیین‌شده و مشخصی برنامه اجرا می‌شود و شنونده بایست رأس همان ساعت، برنامه‌ی مورد نظر خود را گوش دهد؛ اما در پادکست به دلیل این‌که انتشار آن در فضای مجازی صورت می‌گیرد، شنونده هر وقت بخواهد می‌تواند از محتوای آن استفاده کند.

وی در ادامه افزود: برنامه‌ی رادیویی بایست در ساعتی مشخص، ضبط شود؛ ولی در پادکست می‌توانیم ابتدا مصاحبه و روایت خود را ضبط کنیم و سپس به مابقی مراحل بپردازیم.

مسئول کمیته پادکست جشنواره‌ی قصه‌گویی با اشاره به گسترش فضای مجازی و استفاده از این فضا برای کارهای مختلف، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در پادکست قصه‌، محتوا را براساس آنچه نوجوان و کودک امروز می‌خواهند درست تشخیص دهیم و انتخاب کنیم، دغدغه‌ی گرایش این نسل به قصه‌گویی برای ما برطرف خواهد شد.

مهمان انجمن قصه‌گویی با تأکید بر اهمیت موسیقی در پادکست و هماهنگی آن با لحن و محتوای قصه از مربیان خواست تا در طراحی آرم به نام قصه، نام نویسنده، نام قصه‌گو و در صورت دل‌خواه معرفی کوتاهی از منطقه‌ی جغرافیایی محل سکونت، توجه داشته باشند.

گفتنی است؛ آقایی در پایان دوره ضمن پاسخ به پرسش‌های مربیان و اعضای انجمن قصه‌گویی از آن‌ها دعوت کرد تا علاوه بر فعالیت در زمینه‌ی قصه‌گویی به تولید پادکست و ارائه‌ی اثر خلاقانه در سایت جشنواره بپردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =