بررسی ویژگی‌های شعری در  انجمن شاعران کانون دامغان

سومین‌جلسه‌ی انجمن شاعران نوجوان «لبخند انار» کانون پرورش فکری دامغان با نقد آثار اعضا و بررسی ویژگی‌های یک شعر خوب، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، سومین‌جلسه‌ی اعضای انجمن شاعران نوجوان «لبخند انار» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان به‌همت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون سمنان، پنج‌شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ با دعوت از معصومه مهری‌قهفرخی شاعر، منتقد و کارشناس ادبی کانون چهارمحال‌وبختیاری، برگزار و ویژگی‌های یک شعر خوب، بررسی شد.

مهری‌قهفرخی در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی اعضا و مربیان انجمن شاعران نوجوان «لبخند انار» در نقد اثر یکی از اعضای این انجمن اظهار داشت: هرچه وجوه اشتراک در شعر، ضعیف‌تر باشد، آرایه تشبیه، زیبایی و تأثیرگذاری خودش را بیش‌تر از دست می‌دهد و تکرار کلمه‌ از لحاظ فرمی به‌عنوان یکی از عناصر شعر سپید می‌تواند در شعر مطرح شود.

توجه شاعر به متفاوت دیدن و متفاوت فکر کردن

مهمان انجمن شاعران لبخند انار دامغان، هنر یک شاعر خوب را در متفاوت دیدن و متفاوت فکر کردن دانست و گفت: اگر عناصر خیال مانند تشبیه، استعاره، کنایه، مجاز و... در اثری وجود نداشته باشد یا به میزان اندکی از آن‌ها استفاده شود، شاعر نمی‌تواند در مفاهیم هستی، تصرفی داشته باشد و شعری هم سروده نمی‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: تناسب معنوی بین کلمات یک شعر در محور عمودی، دارای برخورد ارگانیک است؛ یعنی هماهنگی کلمات، از ابتدا تا پایان اثر دیده می‌شود و شاعر هم در محتوا و هم در صورت، یک سیر منطقی را دنبال می‌کند و پاره‌های شعرش به‌گونه‌ای با هم ارتباط دارند که اگر بخشی از آن‌ها را برداریم، شعر ناقص می‌ماند.

کارشناس ادبی کانون چهارمحال‌وبختیاری یادآور شد: احساس لطیفی که در شعر وجود دارد، عواطف خواننده را به‌خوبی درگیر می‌کند و ایجاز و مختصرگویی نیز از دیگر ویژگی‌های بارز شعر است و همین‌که شاعر در استفاده از کلمات، صرفه‌جویی کند و دچار اطناب و زیاده‌گویی نشود و سعی کند که با کم‌ترین کلمات به بهترین نحو، حرف خود را بزند موجب قوت اثر خود می‌شود.

استفاده از تکرار حروف، هنر یک شاعر مؤفق است

مهری‌قهفرخی در بخش دیگری از سخنانش، هنر یک شاعر مؤفق را در استفاده از تکرار حروف دانست و گفت: این موضوع یکی از نقاط قوت اثر شاعر است که ناخودآگاه ذهن را به سمت موسیقی درونی شعر سوق می‌دهد.

وی هم‌چنین با بیان این‌که یک شعر خوب و قوی، شعری است که اگر واژه‌ای را از آن حذف کردیم یا کلمه‌ی دیگری را جایگزین یکی از کلمات آن کردیم معنا و مضمون شعر به‌هم می‌ریزد و شعر ناقص می‌شود، تأکید کرد: منطق زبانی شاعر بایست از نثر، فاصله بگیرد و زبان شعر بایست ادبیّت و تشخّص داشته باشد؛ یعنی وقتی مخاطب آن اثر را می‌خواند قانع شود که با یک شعر روبه‌رو شده است نه با یک نثر و متن ادبی.

برای شاعرانه‌تر نوشتن، در طبیعت، حل شوید

کارشناس ادبی کانون استان چهارمحال‌وبختیاری از اعضا خواست تا بیش‌ از پیش به مطالعه و خواندن آثار خوب از شاعران مطرح ایران و جهان بپردازند و در شعرهای خود از عنصر غافل‌گیری بیش‌تر استفاده و با درگیر کردن عواطف خواننده، او را در فضای شعر خود میخکوب کنند.

وی در ادامه‌ی سخنانش به اعضا پیشنهاد داد تا برای شاعرانه‌تر نوشتن، در طبیعت، حل شوند و اجازه دهند تا طبیعت هم در آن‌ها حل شود و چیزهایی را ببینند که دیگران نمی‌توانند ببینند یا کم‌تر کسانی مؤفق به دیدن آن‌ها می‌شوند؛ چراکه باریدن باران و آواز پرندگان را همه‌ی انسان‌ها بارها و بارها دیده و شنیده‌اند؛ اما شاید کم‌تر کسی پیدا شود که روییدن باران و شکفتن پرنده‌ها را دیده باشد و او همان شاعر است که جهان و پدیده‌های آن را متفاوت می‌بیند و دیگرگون می‌اندیشد.

گفتنی است؛ در این جلسه درخصوص استفاده بجا از آرایه‌های ادبی، ایجاد محور هم‌نشینی بین کلمات، توجه به موسیقی و زبان شعر، چرایی استفاده از عنصر عاطفه و خیال در شعر نیز مطالبی بیان شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =