آشنایی اعضای انجمن عکاسان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان با عکاسی از طبیعت بی‌جان

انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در ادامه‌ی آموزش‌های تخصصی خود عکاسی از طبیعت به‌جان را همراه با مدرس کارگاه خود آموختند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، بیستمین نشست مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون استان برگزار شد.

در این نشست تخصصی، که موضوع آن عکاسی از طبیعت بی‌جان بود، مدرس کارگاه گفت: با قراردادن اشیا و عناصری که امکان حرکت و جابه‌جایی ندارند، می‌توان آنها را در موقعیت‌های گوناگونی قرار داد و از آن عکاسی کرد.

حبیب نجفی دهکردی هدف از این نوع عکاسی را چنین توضیح داد: بیان مفهوم و ایده‌ای خاص به شیوه‌ی ساده، روشن و شفاف که در عین سادگی بسیار تاثیرگذار است.

کارشناس هنری کانون چهارمحال و بختیاری در خصوص تفاوت این شیوه‌ی عکاسی با دیگر شیوه‌ها گفت: عکاس در این نوع از عکاسی، از یک‌سو، می‌تواند فضای عکس خود را بسازد و در نورپردازی، چیدمان و... دخالت کند و از سوی دیگر، بارها و بارها و از زاویه‌های گوناگون عکاسی کند و بهترین عکس را انتخاب کند که این امکان در دیگر گونه‌های عکاسی به دلیل فرصت کمی که در اختیار عکاس است، وجود ندارد.

«عکاسی از طبیعت بی‌جان رومیزی» و «عکاسی از طبیعت بی‌جانی که عکاس آن را پیدا می‌کند» دو گونه‌ی این شیوه‌ی عکاسی بود که دهکردی در توضیح آنها گفت: عکاس، در طبیعت بی‌جان رومیزی، آن را در آتلیه چیدمان می‌کند و با نورپردازی و امکاناتی که در اختیار دارد سعی در گرفتن بهترین نتیجه دارد و در گونه‌ی دوم عکاس یا این طبیعت بی‌جان را در خانه(مبلمان و...) پیدا کرده و یا در بیرون از خانه( سنگ‌ها، چوب‌ها و...) که عناصر محیطی بر این گونه‌ی اخیر تاثیرگذار خواهد بود.

مدرس کارگاه انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان «یادداشت‌برداری» را برای گفتن یک عکس «خوب» ضروری دانست و گفت: جزییات یک عکس چون ساعت، زاویه‌ی تابش نور، وضعیت آب و هوایی و اطلاعاتی از این دست می‌تواند به عکاس برای یک عکسبرداری خوب کمک کند.

وی هم‌چنین استفاده نکردن از اشیای براق و تمیز بودن محیط را در کیفیت نهایی عکس موثر دانست و هنرجویان را به رعایت این نکته‌های مهم دعوت کرد.

دهکردی در پایان این کارگاه «انتخاب»ها را، به دلیل آنکه منحصر به فرد بودن عکس را تعیین می‌کنند و نشان از خلاقیت فردی عکاس دارند، مهم‌ترین بخش کار یک هنرمند عکاس دانست.

کارشناس هنری کانون در این کارگاه هم‌چنین عکس‌های متعددی از طبیعت بی‌جان به اشتراک گذاشت و با دعوت از حاضران در کارگاه به مشارکت در گفت‌وگو، این عکس‌ها را مورد بررسی قرار داد.

گفتنی است حبیب نجفی دهکردی کارشناس هنری کانون چهارمحال و بختیاری، عضو انجمن عکاسان استان و مدرس دانشگاه است که نمایشگاه‌های عکاسی، نقاشی و طراحی را در تعدادی از استان‌های کشور برگزار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =