کارگاه‌های نوشتن خلاق برای کودکان‌ کار و آسیب‌دیده‌ی اجتماعی

کارگاه‌های ادبی نوشتن خلاق ویژه‌ی کودکان ‌کار و آسیب‌دیده‌ی اجتماعی با هدف توسعه‌ی عدالت‌محوری در فعالیت‌های کانون پرورش فکری هرمزگان برگزار شد.

بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این برنامه از سوی کانون پرورش فکری استان در محل موسسه‌ی آنامهر هرمزگان برگزار شد؛ این موسسه به عنوان سازمانی مردم‌نهاد، به شکل مستقل و غیرسیاسی و غیردولتی با مجوز رسمی از وزارت کشور در محدوده‌ی استان هرمزگان با هدف حمایت از کودکان کار و آسیب‌دیده‌ی اجتماعی در حوزه‌ی آموزش به کودکان و خانواده‌هایشان فعالیت می‌کند.
بر اساس این خبر در این برنامه به خاطر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، کودکان به دو گروه ۲ و ۴ نفره تقسیم شدند و در ادامه، طاهره مسافری کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان ابتدا به معرفی واحد مکاتبه‌ای و خدمات آن به کودکان و نوجوانان پرداخت . سپس کودکان حاضر در کارگاه اول، ابتدا نحوه‌ی ساخت پیراهن به روش کاغذ و تا را آموختند. در بخش بعدی، کارشناس ادبی شعر آثاری همچون «پیراهنی از جنس بهار» را برای‌شان خواند و  از آن‌ها خواست تا عناصر مربوط به طبیعت در این شعر را نام ببرند.
در ادامه حاضران در کارگاه ضمن نام بردن از کلمات مربوطه، تجربیات خود از یک روز بارانی را در قالب نوشته بیان کردند و در پایان نوشته‌های خود را برای دوستان‌شان خواندند.
در کارگاه دوم نیز ابتدا کودکان، ماهی‌های کاغذی ساختند و سپس کارشناس ادبی شعر «ماهی و دریا» را برای آن‌ها خواند و از ایشان خواست تا صداها و رنگ‌هایی را که شعر در ذهن آن‌ها تداعی کرده نام ببرند و با استفاده از کلمات موجود در آن، از تجربیات خود درباره‌ی دریا بنویسند.


در این کارگاه نیز کودکان در پایان نوشته‌های‌شان را برای دیگر حاضران قرائت کردند.
همچنین در پایان هر کارگاه به کودکان شرکت‌کننده کتاب‌هایی از سوی کانون پرورش فکری هرمزگان اهدا شد. این کودکان پیش از این برای بخش مکاتبه‌ای نامه نوشته بودند و بعداز این جلسه، مقرر شد که به عضویت این واحد مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی درآیند.
براساس مذاکرات قبلی و هماهنگی‌های انجام شده، قرار است کارگاه‌های ادبی به صورت ماهانه برای این کودکان و نوجوانان برگزار شود.
لازم به ذکر است که با توجه به محدودیت‌های اقتصادی برای استفاده از موبایل و تبلت و اینترنت که موجب محرومیت این بچه‌ها در استفاده از آموزش‌های مجازی شده بود، مربیان کانون هرمزگان به محل موسسه‌ی آنامهر رفتند و برنامه‌های خود را به شکل حضوری و با رعایت مسائل بهداشتی اجرا کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =