تفاوت داستان مدرن و کلاسیک در کانون ایلام بررسی شد

با حضور سهیل مقیمی نویسنده،تازه ترین نشست انجمن داستان مجازی کانون ایلام به بررسی تفاوت داستان کلاسیک و مدرن پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام،انجمن نویسندگان نوجوان کانون  مرکز دهلران میزبان «سهیل مقیمی» نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان بود. این جلسه که از مجموعه جلسات آموزشی پیوسته به شمار می رود پس از خیرمقدم و خوش آمدگویی به مهمانان و ارائه سوابق و رزومه کوتاهی از مهمان ویژه ، اولین داستان که اثری از طهورا قنبری عضو نوجوان انجمن بود ارائه شد که توسط اعضا و مربیان نقد و بررسی شد. سپس سهیل مقیمی منتقد این برنامه به واکاوی و نقد اثر پرداخت. در ادامه داستان دیگری از نازنین شادی عضو انجمن ارائه و مورد بررسی حاضران قرار گرفت.  
سهیل مقیمی که در این جلسه مبحث طرح و توصیف را موضوع اموزش خود قرار داده بود به تفاوت های این دو عنصر مهم داستانی در ادبیات کلاسیک و مدرن اشاره کرد و گفت:«برای شناخت تفاوت های طرح و توصیف در آثار کلاسیک و مدرن باید ابتدا تعریف درست و دقیقی از ادبیات کلاسیک و مدرن داشته باشیم. ادبیات کلاسیک را می توان از دیدگاه های متفاوتی تعریف کرد به عنوان مثال ازنظر زمان نگارش، به آثاری که از ابتدای قرن 17 میلادی تا اوایل قرن 20 نگارش شده است را می توان آثار کلاسیک دانست. همچنین می توان به تفاوت ساختاری آثار کلاسیک و مدرن اشاره کرد. به طور کلی می توان به عنصر سادگی ساختار و طرح در آثار کلاسیک اشاره کرد و همین سادگی و دوری از پیچیدگی را بخشی از وجه تمایز آثار کلاسیک با مدرن دانست و این سادگی و سرراستی به هیچ وجه به معنای بد بودن یا ضعف نیست. اتفاقا آثار ارزشمندی در ادبیات کلاسیک داریم. بیایید یک مثال بزنیم: مثلا خودرو را در نظر بگیرید. اولین ماشین ها فقط چهار تا چرخ داشتند و فقط رو به جلو حرکت می کردند. بعدها دنده عقب و امکانات بیشتری به انها اضافه شد و روز به روز پیچیده تر شد تا رسید به الان که ماشین ها سوخت شان حتی تغییر کرده و برقی شده اند یا ماشین های پرنده دارند ساخته می شوند. تفاوت کلاسیک و مدرن را می شود از روی این مثال فهمید. داستان های کلاسیک از هر نظر ساده تر و دور از پیچیدگی بودند هم در طرح هم در شخصیت پردازی هم در زاویه دید، گره و تعلیق و....».  
این مدرس داستان نویسی در ادامه افزود:«طرح داستان های کلاسیک به دور از پیچیدگی های آثار مدرن و به طور کلی ساده و سرراست است و از نظر زمان و مکان دارای توالی است یا به اصطلاح طرحی خطی دارد درست عکس داستان های مدرن که روایت ها پیچیده تر و گسست های زمانی و مکانی باعث می شود طرح از حالت خطی خارج شود» 
سهیل مقیمی در رابطه با تفاوت توصیف در آثار کلاسیک و مدرن عنوان کرد:«توصیف در آثار کلاسیک همواره مستقیم است و راوی اشاره مستقیمی به صفات شخصیت ها دارد مثلا اگر شخصیت داستان چاق است راوی مستقیما به چاق بودن او اشاره می کند اما در ادبیات مدرن راوی نشانه هایی را بیان می کند تا خواننده ی داستان، خودش به چاق بودن شخصیت پی ببرد مثلا اشاره می کند به عرق کردن او هنگام بالا رفتن از راه پله که عرقش زیر غبغب برآمده اش جمع می شود و دکمه های پیراهنش که کش آمده است و هر لحظه ممکن است کنده شود. می بینید؟ بدون اینکه اشاره مستقیم به چاق بودنش کنیم او را توصیف کرده ایم» 
این نشست که 100 دقیقه به طول انجامید با صحبت های پایانی مسئول انجمن به پایان رسید و قرار شد در برنامه های آینده باز هم موضوع مورد بحث دنبال شود.
اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست ودو مرکز فرهنگی،هنری در سراسراستان به صورت ثابت،سیار و پستی به بچه های ایلامی خدمات فرهنگی،ادبی ،هنری و آموزشی ارائه می دهد. که این روزها تمامی فعالیت های شصت و چهار گانه ی آن به صورت مجازی انجام می گیرد به شکلی که در ۱۸ مرکز ثابت آن در سراسر استان هر مرکز با فعالیت فرهنگی ،ادبی،هنری در شیفت صبح و عصر  در فضای مجازی kpf به بچه ها خدمات فرهنگی ارائه می دهند.علاوه براین ها  بیش از هشت انجمن مجازی و ۱۰۹ کارگاه مجازی با فعالیت های ۶۴ گانه  نیز با دعوت از چهره های فرهنگی،ادبی و هنری کشوری و استانی،چراغ برنامه های کانون را روشن نگه داشته اند.این در حالی است که فعالیت های مجازی نسبت به فعالیت حضوری زمان بیشتری ازمربیان کانون می گیرد و هماهنگی و اجرا و حساسیت ویژه ی آن با سختی بیشتری همراه است
 درفصل جاری تابستان‌نیز کانون استان ایلام  علاوه بر فعالیت های مراکز ثابت در کارگاههای عمومی،در سایت kpf ،تعداد ۳۰ کارگاه تخصصی را به صورت برخط و شهریه ای درحال برگزاری دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =