برنامه‌های هفته ملی کودک در کانون استان اردبیل اعلام شد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک، گفت: کمک به توسعه مهارت‌های کودکان امروز به عنوان شهروندان بزرگ‌سال فردای جوامع، وظیفه همگان است.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در ششمین جلسه شورای فرهنگی کانون استان اردبیل که روز شنبه دهم مهرماه سال ۱۴۰۰ در دفتر مدیرکل تشکیل شد، برنامه‌های هفته ملی کودک اعلام شد.

زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان گفت: کودکان ارزشمندترین سرمایه‌ی‌ ملی هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند و ما امانت‌داران این هدیه‌های الهی هستیم؛ بنابراین هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک فرصت مغتنمی برای معطوف‌نمودن توجه مسئولان نسبت به مسائل و نیازهای این قشر از جامعه است. 

احدزاده ضمن بازگویی این مهم که توجه به حقوق شهروندی و اجتماعی، بازاندیشی در قوانین حوزه‌ی کودکان و زمینه‌سازی مناسب برای برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی، می‌تواند ازجمله دستاوردهای اجرای برنامه‌های مربوط به این نسل باشد، تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی برنامه‌های این نسل، با طراحی و اجرای فعالیت‌های مختلف در کنار سایر سازمان‌های دخیل در امور تربیتی و آموزشی کشور، در راستای ترسیم افق‌های روشن و امیدبخش برای کودکان این سرزمین  ایفای نقش می‌کند.

او در خصوص شعار، زمان و اهداف هفته ملی کودک نیز اظهار داشت: برنامه‌های هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر ‍۱۴۰۰ با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» و باهدف جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت دوران کودکی، ویژگی‌ها، نیازها و خواسته‌های کودکان امروز اجرا می‌شود.

مدیرکل کانون استان با معرفی برنامه‌های مربوط به‌روزهای هفته ملی کودک، اضافه کرد: ۱۶ مهر؛ کودک، صلح، بازی و نشاط، ۱۷ مهر؛ کودک، باورهای دینی و معنویت، ۱۸ مهر؛ کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌های زندگی، ۱۹ مهر؛ کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه، ۲۰ مهر؛ کودک، کتاب، هنر و ادبیات، ۲۱ مهر؛ کودک، هویت، میراث طبیعی و فرهنگی و ۲۲ مهر؛ کودک، رسانه و فناوری‌های نوین، ازجمله عناوین این ایام مبارک است که با تمرکز بر هم‌گرایی و هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی اجرا خواهد شد.

رئیس کارگروه پایش و ارزیابی حقوق کودک در استان اردبیل با اشاره به اینکه، رعایت حقوق کودکان و فراهم آوردن محیطی مناسب برای رشد و بالندگی آنان یکی از شاخصه‌های اصلی سلامت در جوامع امروزی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: پیمان‌نامه حقوق کودک یکی از قوانین عالی در حقوق عمومی کودکان است که، آزادی بیان، حفظ حریم خصوصی، دسترسی به اطلاعات مناسب، آموزش و پرورش، بهره‌مندی از نهاد خانواده یا شبه خانواده، حق بازی و فراغت و تفریح، مشارکت اجتماعی، برخورداری از زندگی‌ای که رشد جسمی، عاطفی و روانی وی را تضمین کند و... را به کودکان اعطا کرده است و همه شهروندان موظف به رعایت حقوق این نسل می‌باشند؛ چراکه کودکان امروز، شهروندان بزرگ‌سال فردای جوامع شتابان، در توسعه می‌باشند. 

احدزاده ادامه داد: هم‌گرایی و هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک ازجمله اهداف مهم در برگزاری برنامه‌های هفته ملی کودک است که باید در برنامه‌ها نمود لازم را داشته و با لحاظ شرایط کرونایی و رعایت دستورالعمل‌ها در دو سطحِ اجرای برنامه برای کودک و اجرای برنامه درباره‌ی کودک و عمدتا به صورت مجازی عملیاتی شود.

لازم به یادآوری‌است، در ششمین جلسه شورای فرهنگی کانون استان اردبیل، اجرای مرحله‌ی منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مورد بحث و بررسی قرارگرفته و روند برگزاری این رویداد در استان و اتخاذ تمهیدات لازم تصمیم‌گیری شد.

هم‌چنین کارشناسان حوزه‌های مختلف هم گزارشی از روند اجرای کار و سین برنامه‌ها ارایه کردند و پیشنهاد شد با توجه به نحوه شیوع ویروس کرونا در استان برنامه‌ها به صورت مجازی اجرا شود. 

شایان‌ذکر ‌است، عضویت رایگان در تاریخ ۱۷ مهر ۱۴۰۰ در مراکز کانون استان، برگزاری نمایشگاه آثار اعضا و مربیان، اجرای کارگاه‎‌های تک جلسه‌ای جذاب فرهنگی، هنری، ادبی به صورت رایگان در طول هفته،

برگزاری فعالیت‌های ویژه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مراکز سیارِ شهری و روستایی برای کودکانِ حاشیه‌نشین و روستایی، کاشت نهال یا گل  توسط کودکان به نام بزرگان فرهنگی، هنری، ادبی، برگزاری جلساتِ دیدار و هم‎اندیشی (مجازی یا حضوری) کودکان با اعضای قدیمی و موفق کانون، هنرمندان، نویسندگان و مسئولان اجتماعی‎، فرهنگی و سیاسیِ استان، تجلیل از فرزندان شهدای مدافع سلامت، مدافع حرم، شهدای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و یادمان شهدای کودک، اجرای طرح «صدای پای کتاب» ویژه کودکان مناطق کم‌تر توسعه‌یافته و حاشیه‌ی شهری، برپایی ایستگاه نقاشی و قصه‌گویی با موضوعات و مفاهیم بشردوستی، مهرورزی، تندرستی و خانواده، برپایی جشنواره بادبادک‌ها باهدف «انعکاس شعار هفته ملی کودک و پیام کودکان از طریق بادبادک»، انجام بازی‌های حسی و حرکتی و... با موضوع: کودک، صلح، بازی و نشاط(اعضا با نیازهای ویژه)، نشست‌های کودکان و فضای مجازی «معرفی فضای مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها»، برگزاری نشست علمی- ترویجی به صورت مجازی با موضوع کودکان دارای نیازهای ویژه برای مربیان، برگزاری نشست کنوانسیون حقوق کودک و ... ازجمله اهم برنامه‌های این ایام است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =