بدنه‌ مطبوعات کودک ایران ضعیف شده است

فریبا خانی روزنامه‌نگار حوزه کودک و نوجوان تضعیف نشریات کاغذی کودک و نوجوان را مانعی برای ترویج مطالعه و پرورش ذهن‌های تحلیلگر دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سردبیر نشریه دوچرخه هم‌زمان با هفته ملی کودک به تاثیرات فضای مجازی بر رسانه‌های مکتوب پرداخت.

خانی عنوان کرد: فضای مجازی بعد از کرونا بیشتر از پیش مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار گرفته است. آنها در خانه و در قرنطینه سرگرمی دیگری نداشتند. اکثر آنها در فضای کوچک آپارتمان‌ها فضایی برای بازی فیزیکی ندارند. درس‌خواندن هم به شکل مجازی است و این میزان کشش و علاقه‌ این گروه را به فضای مجازی افزایش داده است. اما مساله‌ای که با آن مواجه هستیم تولید محتوای زیاد و متنوع در فضای مجازی است که با عجله و دم‌دستی است. خیلی وقت‌ها در رسانه‌های کاغذی ما با تحلیل مواجه می‌شویم و این‌که خبرها صحت و سقم‌شان مشخص است. در فضای مجازی تنوع زیاد است، اما از کیفیت آن‌ها مطمئن نیستم.

وی به تاثیرات رسانه‌های کاغذی بر مخاطبان کودک و نوجوان پرداخت و گفت: کارکرد رسانه‌های کاغذی با رسانه‌های مجازی متفاوت است. هرکدام مزایایی دارند و نمی‌توانند جایگزین هم بشوند. به نظرم نقش رسانه‌های کاغذی کودک و نوجوان نقش مهمی است و کارکردشان این است که کودکان و نوجوانان را به خواندن عادت می‌دهند و اگر این مقوله حمایت شود، ‌ما می‌توانیم امیدوار باشیم در آینده انسان‌های کتابخوان و روزنامه‌خوانی هم خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتشار رسانه‌های مجازی می‌تواند تاثیری بر فرهنگ مطالعه داشته باشد یا خیر، گفت: فکر می‌کنم مطالعه یک عادت است. اگر خانواده‌ها کتاب، نشریه‌ یا روزنامه را به خانه برده و مطالعه کنند، فرزندانشان هم یاد می‌گیرند. نشریات کودک و نوجوان به‌دلیل تصویرهای زیبا می‌تواند جذابیت‌های بصری داشته باشد و مخاطبان خوبی را جذب کند.

خانی در تحلیل مساله سانسور مطبوعات کودک و در دسترس بودن فضای مجازی بی‌محدودیت خاطرنشان کرد: در این مقوله فقط بحث سانسور مطرح نیست، به نظرم شاید ما در این حوزه کمتر با این مساله روبرو بوده‌ایم. اما تولید نشریه‌های کودک و نوجوان پرهزینه است. چون نیاز به گرافیک، تصویرگری و تولید محتوای تخصصی دارد. حتی کاغذی که برای نشریه‌ کودک و نوجوان استفاده می‌شود باید با کیفیت و چاپ خوبی داشته باشد. اما این‌روزها بدنه‌ مطبوعات ایران مخصوصا بعد از کرونا به شدت ضعیف شده است. بالطبع از آن‌جایی که ما اغلب برای کودک و نوجوان در کشور اهمیت و سهمی در نظر نمی‌گیریم، نشریات کاغذی کودک و نوجوان هم به شدت آسیب دیده و می‌بینند.

آخرین روز هفته ملی کودک در سال ۱۴۰۰ «کودک، رسانه و فناوری‌های نوین» نام‌گذاری شده است.

هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر، یادواره شهید علی لندی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =