نقش ادبیات در شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان بررسی شد

اعضای پرورش‌یافته و کارشناسان پیشکسوت بخش مکاتبه‌ای کانون پرورش فکری کرمان به صورت مجازی در همایش «نامه‌های ماندگار» شرکت کردند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، در آخرین روز از هفته ملی کودک آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان همایش «نامه‌های ماندگار» را با حضور اعضای پرورش‌یافته، کارشناسان و مربیان پاسخگوی پیشکسوت بخش مکاتبه‌ای کانون کرمان صورت مجازی برگزار کرد و به موضوع کلیدی «نقش ادبیات در شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان» پرداخت.

بنابر این خبر، انسیه موسویان مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری پیامی با این مضمون را برای حاضران در این نشست ارسال کرد: «ای نام تو بهترین سرآغاز بی نام تو نامه کی کنم باز. سلام به اعضای خوب مکاتبه‌ای استان کرمان. امیدوارم که شاد و سلامت باشید و به دور از کرونا در این همایش زیبا اگر چه به شکل مجازی شرکت کرده باشید. پیشاپیش عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم به شکل زنده و آنلاین در خدمت شما باشم. از همه عزیزانی که در استان کرمان برای برگزاری این همایش زیبا زحمت کشیدند قدردانی می کنم. شما عزیزان هم قدر مربیان خوب‌تان را و قدر روزهای خوب کودکی و نوجوانی را بدانید. آرزو دارم که در آینده نزدیک آثار زیبای شما عزیزان را بخوانم.»

محسن روحی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان هم در ارتباط زنده با شرکت‌کنندگان همایش «نامه‌های ماندگار» گفت: «هر کار فرهنگی چه ارزشی و چه ضد ارزشی موثر است. آنچه باعث تغییر میزان اثرگذاری آن می‌شود کیفیت برنامه‌ریزی آن است و همچنین  سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگی از مهم‌ترین سرمایه‌ها به خصوص در حوزه کودک و نوجوان است.»

وی عوامل ماندگاری و تاثیرگذاری یک فعالیت فرهنگی را اخلاص، نظم و انگیزه دانست و افزود: «مثال بارز این مهم فعالیت مکاتبه‌ای کانون است که با قدمتی حدود چهل سال و مصداق بارز ثمره طیبه و درختی که مدام در حال ثمردهی‌ست، برقرار و ماندگار شده است و همه این عوامل در وجود مربیان این بخش به وضوح دیده می‌شود.»

بخش علمی و تخصصی این همایش را حامد حسینخانی عضو سابق بخش مکاتبه‌ای کانون کرمان و دکترای زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با پرداختن به نقش ادبیات در شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان این چنین آغاز کرد: «در ادبیات جهان بعد از این‌که هانس کریستین اندرسن ادبیات کودک نوین را با استفاده از پشتوانه‌های ادبیات شفاهی غرب پایه‌گذاری کرد، ادبیات کودک به مرور جایگاه خودش را پیدا کرد و فراگیر شد. در ایران هم همواره بخش کلی ادبیات ما ادبیات شفاهی شامل حکایت‌ها، قصه‌ها و افسانه‌ها و لالایی‌ها و ...بوده است و ساختار شخصیتی کودکان هر نسل را ساخته است.»

وی افزود: «ادبیات اگر متناسب با ذوق، سلیقه و مراحل رشد عاطفی، ذهنی و جسمی کودکان تبیین شود در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان اثربخش است. همچنین امروزه ثابت شده است بسیاری از مهارت‌های فردی و اجتماعی، خلاقیت‌ها و کنشگری‌های فایده‌مند که باید در شخصیت کودک نهادینه شود از مسیر و معبر ادبیات کودک قابل تامین و بهترین روش است.»

حسیخانی با پرداختن به ساختار روانی ذهن کودک به این نکته اشاره کرد: «یکی از خصوصیات ادبیات هم‌ذات‌پنداری است که بیشترین شکل آن در دوران کودکی و به صورت ناخودآگاه اتفاق می‌افتد و اگر کودکی در ارتباط با ادبیات متناسب با سنش قرار بگیرد به واسطه خصوصیت هم‌ذات‌پنداری در موقعیت‌های روایی، عاطفی و تصویری کاملا در شکل‌گیری شخصیتش موثر خواهد بود.»

کارشناس این نشست، ادبیات را کمال زبان بیان و مهم‌ترین کارکردهای ادبیات را آموزش غیرمستقیم، نیرومندسازی ذهن و تقویت خلاقیت، موسیقی کلام و پرورش عاطفه، رشد اجتماعی و اندیشه‌ورز شدن ذکر کرد به تفصیل به هر یک از این موارد پرداخت.

چهل سال خاطره‌ جای‌گرفته در لابه‌لای نامه‌های بخش مکاتبه‌ای کانون کرمان با پیام‌های تصویری ناصر ضرابی‌زاده مدیرکل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، محبوبه وفادوست پزشک و مربی سابق پاسخگو، بتول اخضمی، بهجت مسجدی، دنیا شفیعی و فاطمه شهبا مربیان سابق پاسخگو و محمدعلی رکنی نویسنده برگزیده بخش مردمی جایزه جلال‌آل‌احمد و عضو سابق بخش مکاتبه‌ای، عبدالحمید انصاری‌نسب و یدالله شهرجو  اعضای سابق مکاتبه‌ای استان هرمزگان بیدار و تازه شد و همچنین از مرحوم آذر جلال‌کمالی مربی دلسوز، توانا و مهربان بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی کانون کرمان هم به نیکی یاد شد.

این در حالی است که، فاطمه جعفرزاده مربی ادبی و پاسخگو، کارشناس ادبی و فرهنگی و معاون فرهنگی سالیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان دعوت همایش را پذیرفت و به صورت زنده با مخاطبان آن‌سوی خطوط مجازی از خاطرات و ثمرات آن سال‌ها گفت.

بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی استان کرمان یکی از قدیمی‌ترین واحدهای ادبی کشور است که در آغازین روزهای این فعالیت از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کشور، مکاتبات خود را با پوشش دانش‌آموزان استان‌های کرمان و هرمزگان آغاز کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =