بازدید مدیرعامل کانون از روند داوری جشنواره قصه‌گویی

مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بازدید از روند داوری بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، این جشنواره را فرصتی برای بروز خلاقیت معرفی کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، روز دوشنبه دهم آبان در جریان برگزاری نشست داوری بخش آیینی‌سنتی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری با حضور در نشست داوری و مشاهده قصه‌گویی یکی از شرکت‌کنندگان این بخش، درجریان نحوه داوری و روند برگزاری این رویداد قرار گرفت.

در این بازدید که همزمان با داوری آثار قصه‌گویان از استان سیستان و بلوچستان بود، محمود مروج معاون فرهنگی کانون، افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی، محمد گودرزی‌دهریزی دبیر جشنواره، ابوالقاسم سلیمانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، الهام دارابی مسئول دبیرخانه جشنواره و فهمیه باروت‌چی، اردشیر صالح‌پور و علیمراد خرمی داوران این بخش و تعدادی از کارشناسان و مسئولان برگزاری جشنواره حضور داشتند.

در این جلسه داوری، مدیرعامل کانون بعد از مشاهده اجرای شرکت‌کننده‌ ۱۳ ساله از سیستان و بلوچستان، درباره تجربه حضور در جشنواره قصه‌گویی با این نوجوان گفت‌وگو کرد.

علی‌اکبرزاده در ادامه ضمن قدردانی از دبیر و سایر مسئولان برگزارکننده جشنواره قصه‌گویی، با اعلام خرسندی از اجرای این نوجوان، بیان کرد: از همکارانم در استان سیستان و بلوچستان تشکر می‌کنم و از این‌که فرصتی دست داد تا شاهد یک اجرا باشم بسیار خرسندم و قطعا تمام کارهای اجرا شده قابلیت‌های زیادی دارد و زیباست.

مدیرعامل کانون با اشاره به سختی کار داوری ادامه داد: قضاوت کردن کاری دشوار است و در بسیاری اوقات برای انتخاب، انسان بر سر دوراهی قرار می‌گیرد و دچار عذاب وجدان می‌شود که نکند حقی را از کسی ضایع کرده باشد. اما به هر حال باید آثار داوری و مورد ارزیابی قرار گیرد. جشنواره به دنبال معرفی قهرمان نیست بلکه بهانه‌ای برای به عرصه آوردن استعدادهاست و این‌که افرادی مانند سبحان (نوجوان سیستان و بلوچستانی) این جرأت را به‌دست بیاورند تا با قصه‌گویی و حضور روی صحنه عرض اندام کنند بسیار ارزشمند و قابل تأمل است.

وی با تأکید بر نقش قصه‌گویی در پرورش خلاقیت عنوان کرد: وقتی قصه گفته می‌شود هر کسی در ذهن خود یک فیلم می‌سازد و یک نرمش فکری در ذهنش ایجاد می‌شود که به‌نوعی شروع خلاقیت و فعالیت نیمکره راست مغز است. این فرآیند کمک می‌کند ذهن انسان از فصای کلیشه‌های متداول خارج شود.

علی‌اکبرزاده از قصه‌گویی به‌عنوان یک مهارت مهم یاد کرد و گفت: اگر بگویم قصه‌گویی یکی از مهارت‌های زندگی است بی‌ربط نگفته‌ام. کسی که توانایی قصه‌گویی دارد می‌شود گفت در کنارش توانمندی‌های قابل توجه دیگری هم دارد که این‌ها درکنار هم قدرت و مهارت بالایی به فرد می‌دهد. این جشنواره فرصتی است برای فراهم شدن این امکان.

وی درباره جایگاه داوری بیان کرد: نباید ارزیابی دوستان و فعالیت‌هایی که درحال انجام است نگران‌کننده باشد. جشنواره بهانه است تا فضا و بستری فراهم شود و دوستان ما بتوانند در این فضا استعدادها را شناسایی کنند و درمقابل، شرکت‌کننده‌ها هم متوجه توانمندی‌های خود در این عرصه شوند.

با قصه‌گویی به پرورش خلاقیت کمک کنیم

در ادامه این دیدار و در بخشی دیگر مدیرعامل کانون، دبیر جشنواره، معاون فرهنگی، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و مسئول دبیرخانه جشنواره دقایقی را به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

در این نشست محمد گودرزی‌دهریزی ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور علی‌اکبرزاده برای دیدار از روند داوری، به تغییر در نحوه برگزاری این دوره از جشنواره اشاره و در ادامه بیان کرد: کرونا در کنار معایب و سختی‌هایی که داشت سبب شد سواد رسانه‌ای جمعی ما ارتقا پیدا کند که در شرایط عادی شاید تا دو دهه دیگر هم به آن نمی‌رسیدیم.

وی افزود: برای نمونه جشنواره منطقه‌ای در دوره‌های گذشته در شش منطقه برگزار می‌شد و حتی در بهترین شرایط قبل از کرونا در یک شهر نهایت ۵۰۰ نفر حضور داشتند اما الان با راه‌اندازی صفحات مختلف در فضای مجازی، حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار نفر دنبال کننده دارد. از طرفی لینک برنامه‌ها را در برنامه شاد گذاشته‌ایم و مدارس از این قصه‌ها در برنامه‌هایشان استفاده می‌کنند.

گودرزی‌دهریزی ادامه داد: برگزاری مجازی جشنواره در بخش‌های مختلف، طیف گسترده‌ای از مخاطب را برای قصه‌گویان به ارمغان آورده است و در سال‌های آینده هم حتی در صورت تغییر شرایط نباید از ظرفیت فضای مجازی غفلت کرد.

در بخشی از این گفت‌وگو افسون امینی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون با اشاره به تغییر فرم‌های ارزشیابی داوری بیان کرد: با برگزاری نشست‌های گوناگون در چهار ماه، فرم‌های جشنواره به فرم‌های علمی تبدیل شد. فرم‌های قبلی بیشتر ماهیت داستانی داشتند تا قصه‌گویی، اما الان به‌شکل اصولی تغییر پیدا کردند و برای داوری حرفه‌ای مناسب هستند که این، کاری ماندگار و ارزشمند است.

در ادامه گودرزی‌دهریزی درباره چگونگی استفاده از تجربه‌های مربیان، شکل‌گیری بخش جستارنویسی را فرصتی برای این تعامل عنوان کرد و ادامه داد: مربیان ما در مراکز گوناگون تجربه‌های ارزشمندی دارند اما وقتی می‌گوییم مقاله علمی-پژوهشی بنویسید تمایل چندانی ندارند. درصورتی‌که مربیان دنبال فرصتی هستند تا تجربیات خود را ارائه دهند. بنابراین ما تلاش کردیم قالب مناسبی برای این منظور پیدا کنیم و درنهایت به جستارنویسی رسیدیم. این بخش با ۴۷ جستار برای اولین بار برگزار می‌شود. از این تعداد ۳ اثر به‌عنوان برگزیده معرفی و حدود ۲۵ جستار برای انتشار در اولین مجموعه جستارنویسی کانون انتخاب شده است. همچنین رونمایی از این کتاب در آیین پایانی جشنواره انجام خواهد شد.

علی‌اکبرزاده افزود: قصه‌گویی می‌تواند از ابزارهای مهم خلاقیت باشد. اگر قصه‌گویی بار دیگر و به شکل امروزی در جامعه رواج پیدا کند موجبات بروز خلاقیت را بیشتر فراهم خواهد کرد. با فعالیت‌هایی چون قصه‌گویی می‌شود به پرورش خلاقیت کمک کرد. ارزش کار شما در آینده ثابت خواهد شد و کانون باید این بستر را فراهم کند.

در پایان این دیدار دبیر جشنواره با ارائه گزارشی از آنچه در مسیر جشنواره بیست‌وسوم طی شده گفت: این دوره کم هزینه‌ترین دوره در تاریخ جشنواره قصه‌گویی است. تاکنون نزدیک به ۸۰ درصد کارهای جشنواره قصه‌گویی جلو آمده است. قصه‌های نود ثانیه‌ای در سه مرحله داوری شده و به ۷۰ اثر رسیده و در هفته آینده با معرفی گروهِ داوری نهایی می‌شود.

گودرزی‌دهریزی افزود: بخش قصه‌های صوتی با سه مرحله داوری به ۱۰۰ اثر رسیده که هفته آینده با تشکیل گروه داوری، نهایی خواهد شد. قصه‌های مرحله ملی در منطقه، تمام شده و ۲۳ نفر برای حضور در تهران انتخاب شده‌اند. داوری بخش آیینی‌سنتی نیز چهارشنبه به پایان می‌رسد، بخش زبان اشاره شنبه تمام می‌شود. بخش جستارها در مرحله آماده‌سازی کتاب قرار دارد. مقاله‌های پژوهشی، کتاب، رساله و پایان‌نامه نیز تمام شد و همه در مرحله جمع‌بندی قرار دارد و درحال آماده شدن برای برگزاری مرحله نهایی هستیم.

در پایان این دیدار مدیرعامل کانون با قدردانی از مسئولان برگزاری جشنواره، برای برگزاری هرچه بهتر مرحله پایانی این رویداد در شب یلدا ابراز امیدواری کرد.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =