جادوی هنر قصه‌گویی نوجوانان را جذب می‌کند

داور بخش «آیینی‌سنتی» مرحله منطقه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است قصه‌گویی بهانه خوبی برای پر کردن شکاف میان نسل‌هاست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیمراد خرمی با بیان اینکه بخش آیینی‌سنتی امسال برای نخستین بار به‌شکل رسمی وارد جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شده است، گفت: در دوره‌های گذشته بخش مستقلی به نام بخش آیینی‌سنتی نبود، درصورتی‌که جشنواره به این بخش نیاز داشت. گاهی تعدای برای پرده‌خوانی یا نقالی شرکت می‌کردند اما شکل رسمی نداشت. سلیقه بعضی از داورها و یا برگزارکنندگان این بود که این هنر جزو قصه‌گویی حساب نمی‌شود و مربوط به هنرهای نمایشی است و عده‌ای هم معتقد بودند جزو قصه‌گویی محسوب می‌شود.

داور بخش «آیینی‌سنتی» مرحله منطقه‌ای بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درباره اولین دوره بخش «آیینی‌سنتی» اظهار کرد: باتوجه به اینکه امسال اولین دوره حضور این بخش در جشنواره است، استان‌ها هیچ سابقه‌ و آمادگی از قبل نداشتند، بنابراین امکان مقایسه با سایر دوره‌ها وجود ندارد. در کل می‌شود گفت شرایط و کیفیت آثار این بخش متوسط به بالا و در حد خوب است اما عالی نیست.

وی افزود: همچنین مربیان و قصه‌گویان آموزش کافی ندیده‌اند. در مواردی گونه‌های مختلف قصه‌گویی آیینی‌سنتی را نمی‌شناسند و از اجراها مشخص است بعضی از مربیان هنوز مرزها را خوب نمی‌دانند. ولی درمجموع رضایت بخش است و آثار نشان می‌دهد کسانی که در این بخش شرکت کردند علاقه‌مند و به‌دنبال نوآوری هستند. امیدوارم با برنامه‌ریزی‌ سال دیگر خیلی بهتر از امسال باشد.

خرمی درباره استقبال نوجوانان و حضور پررنگ‌شان در بخش آیینی‌سنتی بیان کرد: ما نوجوانان را بسیار مشتاق می‌بینیم و تعداد شرکت‌کننده‌های نوجوان قابل توجه است. در این دوره هر استان چهار سهمیه داشت که دو نفر سهم نوجوانان بوده است؛ اگر استان‌ها سهمیه بیشتری داشتند شاید هر استان ۱۰ تا ۱۵ نفر شرکت کننده داشت. فکر می‌کنم اگر برای دوره‌های بعدی با آموزش کافی، جدی‌تر کار کنیم و اطلاع‌رسانی بهتری انجام شود، حضور نوجوانان بیشتر و در مورد آثار، کیفیت مطلوب‌تری خواهیم داشت.

وی با اشاره به جادوی هنر قصه‌گویی در جذب نوجوانان به این هنر گفت: این هنر بسیار کهن است و سابقه‌ای قدیمی‌تر از تمام رسانه‌های امروز دارد. عده‌ای عمر قصه‌گویی را به‌اندازه عمر بشر می‌دانند چون بشر از همان ابتدا به شیوه‌های خاص خودش قصه گفته است. مثلا قصه زندگی خود را روی دیوار غار نقاشی می‌کرده و به مرور با شیوه‌های جدیدتر این مسیر را ادامه داده است. بنابراین با وجود فناوری‌های گوناگون هنوز جذابیت دارد.

کارشناس فرهنگی کانون استان مازندران ادامه داد: در بعضی از قسمت‌ها این جذابیت بیشتر هم شده است. در گذشته بچه‌ها از نظر شکاف نسلی خیلی با خانواده‌های خود مشکل نداشتند و همیشه در کنار خانواده بودند اما امروز شکاف نسل‌ها بیشتر شده است. به دلیل مشغله کاری پدر و مادرها، بچه‌ها بیشتر تنها می‌مانند و ارتباط آنها با خانواده کمتر است. به همین دلیل قصه گفتن امکان خوبی فراهم می‌کند تا این شکاف را پر کنیم. از طرفی بچه‌ها نیز این نیاز را حس می‌کنند و شاید جذابیت قصه‌گویی یا نقالی برای بچه‌ها بیشتر از گذشته هم باشد. قصه‌گویی بهانه خوبی است که ما این شکاف را تا اندازه‌ای که از دستمان برمی‌آید پر کنیم. بنابراین فکر می‌کنم قصه‌گویی نه تنها کم رنگ نیست بلکه احساس نیاز به قصه‌گویی بیشتر شده است.

داور دوره‌های پیشین جشنواره قصه‌گویی درباره روند برگزاری جشنواره در دوره‌های مختلف گفت: سال به سال کیفیت جشنواره پیشرفت کرده و بهتر شده است. خوشحالم که کانون در این زمینه فعالیت می‌کند. به نظرم کانون همچنان باید با نهادهای دیگر به‌ویژه نهادهای آموزشی و پرورشی که در جامعه وجود دارد مانند آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و یا حوزه‌ هنری مشارکت داشته باشد تا کیفیت جشنواره بالاتر رود و فرهنگ قصه‌گویی بیشتر جا بیفتد.

خرمی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی قصه‌گویی فقط منحصر به مربیان کانون بود و در بیرون کسی خبر از این اتفاق نداشت، درحال حاضر احساس می‌شود قصه‌گویی در جامعه مهم‌تر شده است. در صفحه‌های مجازی کانون به‌خوبی و با انرژی روی قصه‌گویی کار می‌کنند و این سبب شده دیگر فعالان حوزه‌های فرهنگی نیز در این زمینه‌ بیشتر کار کنند و در نتیجه این فرهنگ در حال گسترش است.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =