خاصیت هنر به‌روز بودن آن است

داور بخش «آیینی سنتی» جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معتقد است باتوجه به اینکه فعالیت‌های بخش آیینی سنتی در قالب یک سری قوانین بررسی می‌شود، اما درنهایت کاری که دارای خلاقیت و نوآوری همراه با حفظ اصول اصلی باشد، اثری درخشان خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فهیمه باروت‌چی با اشاره به اولین حضور مستقل این بخش در جشنواره بیست‌وسوم، درباره کیفیت آثار حاضر در جشنواره بیان کرد: دربین آثار حاضر در جشنواره اجراهای خوبی دیده می‌شود که مورد تأیید اساتید این حوزه است.

باروت‌چی ادامه داد: پیش‌تر این بخش تنها مختص به اعضای کانون بود اما در این دوره امکان حضور برای همه فراهم شده و نوجوانان و حتی بزرگسالانی که با هنر نمایشی و سنتی آشنایی دارند می‌توانند شرکت کنند.

وی افزود: باتوجه به آموزش‌هایی که به مربیان داده شده است و نکاتی که در این دوره از جانب صاحب‌نظران مطرح می‌شود، انتظار می‌رود در دوره‌های بعد شاهد اجراهای بهتری باشیم.

داور بخش «آیینی سنتی» جشنواره منطقه‌ای قصه‌گویی درباره جذابیت بخش آیینی سنتی برای نوجوان امروز باوجود تنوع ابزار و رسانه‌های گوناگون اظهار کرد: نکته جالب توجه برای نوجوانان که منجر به حضور آنها در جشنواره می‌شود، مربوط به ویژگی دوران نوجوانی است و اینکه می‌خواهند خودشان را نشان دهند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: وقتی نوجوانان کارهای اساتید و بزرگان را می‌بینند که به زیبایی و با لحن حماسی ادبیات شاهنامه را می‌خوانند برایشان جذابیت دارد. در بین اجراهایی که دیدیم دخترانی که اشعار حماسی اجرا می‌کنند خیلی پرشور هستند و برایشان مهم و لذت‌بخش است که دیده شوند. البته من خیلی روی این نکته تاکید دارم که دختران باید نغمه‌های دخترانه بگویند و ادای مردان را در نیاورند. نه تنها من بلکه اساتید دیگر هم روی این موضوع تاکید دارند. درکل اگر شرکت‌کننده در اجرا خودش باشد، می‌تواند نقل ساده را زیبا و روان به زیباترین شکل ممکن اجرا کند.

باروت‌چی با اشاره به برگزاری مجازی جشنواره بیان کرد: هر اتفاقی می‌تواند معایب و محاسنی داشته باشد. از معایب برگزاری جشنواره می‌توان شکل مجازی آن و عدم ارتباط مستقیم و چهره به چهره باشد که کمی کار را سخت می‌کند اما از طرف دیگر برگزاری آنلاین و فراهم شدن امکان دیدن اجراها به‌صورت مجازی، فرصت خوبی است که به بیشتر دیده شدن آثار در هر شرایط و مکانی کمک می‌کند.

وی افزود: اصولا فضای جشنواره فضای پرشوری است که حس خیلی خوبی دارد و برگزاری مجازی این امکان را می‌دهد که هرکسی در خانه خود با کمترین هزینه پیگیر جشنواره باشد. همچنین علاقه‌مندان به قصه‌گویی می‌توانند از این فرصت به‌عنوان یک کلاس درس بهره ببرند و با قرار گرفتن در جریان تمام اتفاقهای جشنواره قصه‌گویی، حتی از دورترین شهرستان‌ها جشنواره را دنبال کنند.

باروت‌چی در پایان با بیان اینکه هر هنر و فعالیتی نیاز به آموزش دارد گفت: در اجراها کودکان و نوجوانانی را می‌بینیم که بن مایه این کار را همراه با شور و انرژی بالا در وجود خود دارند. حتی برخی متن اجرا را خودشان نوشته‌اند و یا با تحقیق از یک کتاب انتخاب کرده‌اند، این فرد مشخص است که علاقه دارد. بنابراین اگر فرصتی فراهم شود تا برای این علاقه‌مندان کارگاه‌های آموزشی برگزار شود و در ادامه چنین موقعیتی در شهرستان‌ها حتی به‌شکل مجازی فراهم آید، حتما سطح نمایش‌های سنتی، روایتی و نقالی پیشرفت خواهد کرد.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همزمان با شب یلدا سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =