سرمایه‌هایی به نام نیروهای جوان

حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی در کنار مدیران با تجربه می‌تواند زمینه‌ساز شکوفایی، بالندگی و ارتقاء هر جامعه‌ای را درپی داشته باشد و بهره‌وری و راندمان مثبت را هم افزایش دهد.

جوانان در هر جامعه‌ای موتور محرک و پویایی محسوب می‌شوند و همین امر ضرورت سرمایه‌گذاری بر روی جوانان و ایجاد بسترهای لازم برای رشد آنها را بیش از پیش نمایان می‌کند.
نیروهای جوان سرشار از انگیزه، انرژی، ایده و فکر هستند و با باور و اعتماد داشتن به آنها می‌توان افق‌های روشنی را برای هر جامعه ترسیم کرد.
از همین رو توجه به جوانان و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و ناب آنان در کانون از سیاست‌های مدیرعامل است.

حامد آخوندی هم یکی از جوانترین مدیران کانون پرورش فکری در حوزه فناوری اطلاعات و تحول اداری است، که با او گپی صمیمانه زده‌ایم.

خودتان را چگونه معرفی می‌کنید؟

متولد سوم فروردین سال ۱۳۶۸ در بندرعباس هستم و کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش معماری کامپیوتر دارم و از اسفند سال ۹۱ در دفتر فناوری اطلاعات کانون مشغول به خدمت هستم.

علت انتخابتان به عنوان جوان‌ترین مدیری که در کانون فعالیت دارید چه بوده است؟

فکر می‌کنم با توجه به سوابق و فعالیت‌هایی که انجام داده‌ام و همچنین جوانگرایی که مدنظر مدیرعامل محترم بوده و هست این اتفاق افتاده است و من هم تمام تلاشم این است که پاسخگوی اعتماد ایشان با عملکردی شایسته باشم.

نگاهتان به کانون چگونه است؟ چه ذهنیتی از کانون داشتید و دارید؟

کانون در هر برهه‌ای واقعا می‌تواند نقش ویژه‌ای را در پرورش نسل جدید ایفا کند، سرمایه بسیار گران‌بهایی به نام کودک و نوجوان در اختیار ما قرار دارد که با پرورش درست آنها می‌توانیم آینده بهتری را برای ایران رقم بزنیم. خاطرم هست بزرگترهای ما در کانون همیشه تفاوت کودک و نوجوان کانونی و غیرکانونی را کاملا محسوس عنوان می‌کردند. این تفاوت ناشی از نگاه متفاوت آنها به زندگی و نحوه برخورد آنها با مسایل است، به همین دلیل باور قلبی من این است کانون می‌تواند نقش بسیار ارزنده و پر رنگی در تربیت نسل ها داشته باشد.

مدیران جوان، مدیرانی خلاق، با انگیزه و پر از ایده و پویایی و تحرک هستند، از زمان حضورتان در عرصه مدیریت فناوری کانون چه اقداماتی را رقم زده‌اید؟

اصولا با توجه به ذات فناوری اطلاعات که به نسبت سایر ساختارهای سازمانی، ساختاری نوظهور است، نه تنها مدیران فناوری اطلاعات بلکه به طور کلی بدنه فناوری اطلاعات از نیروهای جوان و پر انرژی تشکیل شده‌اند و این برای هر مدیری می‌تواند سرمایه باشد.

بنده از ابتدای تصدی این پست چند هدف اصلی را دنبال می‌کردم، هدف اول ایجاد همبستگی بیشتر و بهتر میان این بخش و سایر بخش‌ها بوده، همانطور که عرض کردم با توجه به اینکه واحد فناوری اطلاعات نسبت به سایر بخش‌های کانون نوپا محسوب می‌شود، باید نگاه واحدها به این حوزه را تغییر داد، عمدتا واحدهای سازمانی نگاه خدماتی به این دفتر دارند در صورتی که در یکی از مهمترین وظایف این بخش اصلاح ساختارها با استفاده از فناوری اطلاعات می‌باشد.

هدف بعدی بهبود جایگاه کانون در عرصه ارائه محصولات فرهنگی در فضای مجازی است. کارهای خوبی در سال‌های اخیر در کانون شروع شده، و ما در عرصه فناوری اطلاعات که عرصه پویایی است باید دائما رصد، مطالعه و بروزرسانی داشته باشیم.

ما یک نگاه ویژه هم به خط مقدم کانون که همان مراکز هستند داریم، امیدوارم بتوانیم بزودی نرم‌افزار مدیریت مراکز که مدت‌هاست مورد مطالبه مربیان عزیزمان است را در مراکز مستقر کنیم. در این گام با توجه به عدم وجود نرم‌افزار عملیاتی در مراکز، نیازهای اولیه مانند ثبت و امانت کتاب برطرف خواهد شد و در گام‌های بعدی به سمت ایجاد نوآوری در نرم‌افزار پیش خواهیم رفت، به نحوی که مربی وقت کمتری را صرف ورود اطلاعات در نرم افزار کند.

تیم جدید مدیریتی کانون، چه دستاوردی را در نقشه راه خود پیش‌بینی کرده است؟

خوشبختانه تیم مدیریتی جدید نگاه خوبی به حوزه فناوری اطلاعات دارند، مدیرعامل محترم به درستی کاستی‌های کانون در فضای مجازی را رصد کرده و با جدیت به دنبال مرجعیت بخشی به کانون در عرصه محصولات فرهنگی حوزه کودک و نوجوان هستند، ما هم تمام تلاشمان را در راستای تحقق بخشیدن به اهداف و سیاست‌های ایشان انجام خواهیم داد.

بهترین تعبیرتان از کانون چیست؟

نسل سازِ غریب (با خنده). غریب از این جهت که واقعا نقش و جایگاه کانون برای مسوولان عالی ناشناخته است.

با شیوع کرونا در یکی دو سال اخیر فعالیت‌های کانون شکل و شمایلی دیگر گرفت و بیشتر مجازی شد. چگونه با آن مواجه شدید؟ چه برنامه‌ریزی برای آن داشتید و دارید؟

حقیقتا یک سال و نیم بسیار سخت اما شیرینی را پشت سر گذاشتیم. سخت به این دلیل که هیچکس برنامه‌ریزی برای رویارویی با شیوع این بیماری نکرده بود و تمام ارکان زندگی را تحت تاثیر قرار داد. ما هم طبیعتا برنامه‌ریزی نداشتیم، اما برای اینکه چرخ فعالیت‌های کانون از حرکت باز نایستد، مجبور به انجام اقدامات فوری بودیم که هم، زمان و هم انرژی بسیاری از ما می‌گرفت. دوست دارم اینجا از همکاران خوبم، کارشناسان محترم فناوری اطاعات کانون در سراسر کشور تشکر کنم که حقیقتا از زمان شیوع این بیماری تاکنون به مثابه سربازان گمنام در حال تلاش بوده و هستند و این دورکاری‌ها، تعطیلات و... برای ایشان زحمات چند برابری ایجاد کرد. شیرینی کار هم این بود که به وضوح می‌دیدیم علیرغم فراهم‌سازی حداقل‌ها که ناشی از کمبود زمان بود، تلاش‌ها به نتیجه رسیده و ارتباط کودکان و نوجوانان با کانون قطع نشده است.

تغییر مدیرعامل جدید بر فعالیت‌های کانون چه اثرات مثبتی داشته و بازخوردش چه بوده است؟

رویکرد صحیحی که ایشان از ابتدای ورودشان به کانون داشتند این بود که هیچ فعالیتی را متوقف نکردند، و در ادامه با مطالعه، نسبت به توقف یا اصلاح فعالیت‌ها راهکار ارائه دادند. در حوزه فناوری اطلاعات ایشان پروژه digikanoon را مطرح کردند که هدف آن مرجعیت بخشی به کانون در حوزه محصولات فرهنگی کودک و نوجوان است.

شما به مرور مسیر موفقیت را طی کردید یا یک دفعه مدیر شدید؟

این که شما فکر می‌کنید من موفق هستم، نظر لطف شماست اما به هرحال برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کرد. دوست عزیزی می‌گفت مدیریت مثل بازوبند کاپیتانی در فوتبال است، یک روز به دست شماست و روز دیگر دست فرد دیگری، مهم این است که کار، کار تیمی است و باید تیم رو به جلو حرکت کند، بنده از ابتدای ورودم به کانون در همین تیم بودم و امروز هم افتخار بستن این بازوبند را دارم.

همفکری بخش شما با دیگر بخش‌های ستادی و استانی در چه راستایی است؟

یکی از اهداف اصلی ما ایجاد همبستگی با سایر واحدها در جهت اصلاح ساختارهاست.

کانون مجازی که قبل‌تر مسوولیت آن با شما بود در حال حاضر چه وضعیتی دارد؟

کانون مجازی هم از یک تیم بسیار جوان و پرانرژی که تقریبا همه آنها از کودکی در کانون بوده‌اند تشکیل شده است، در حال حاضر هم مثل گذشته پرانرژی در حال فعالیت می‌باشند، البته با آغاز فعالیت حضوری مراکز، قدری از حجم کار این واحد کاسته خواهد شد. در خصوص کیفیت فعالیت‌ها هم با توجه به اینکه اداره کل آفرینش‌های فرهنگی متولی این واحد است، قطعا این حوزه برنامه‌ریزی‌های مناسب را خواهد داشت.

جدیدترین برنامه بخش فناوری چیست؟

 Digikanoon و نرم‌افزار مدیریت مراکز

چقدر بلند پروازید؟

در حدی که از واقعیت‌ها فاصله نگیرم.

به نظر شما از دید بچه‌ها نفرت‌انگیزترین کار دنیا چیست؟

هرکاری که جلوی آزادی و سیال بودنشان را بگیرد، مثل مشق نوشتن.

از بایدهای زندگی شما؟

حفظ حرمت‌ها

پافشاری همیشگی شما؟

انجام کار درست

در زندگی خصوصی تان فناوری اطلاعات چه جایگاهی دارد؟

به هر حال این حوزه مورد علاقه من است و در زندگی هم از آن استفاده می‌کنم، اما با توجه به زمانی که برای کار می‌گذارم بسیار زیاد است، گاهی دلم می‌خواهد از هر نوع فناوری و هجوم این همه اطلاعات فاصله بگیرم، قدیمی‌ها ضرب‌المثلی داشتند که می‌گفتند بی‌خبری، خوش خبری.

فناوری اطلاعات ما را در کمترین زمان ممکن در معرض بیشترین اخبار و اطلاعات قرار می‌دهد، گاهی این حجم اخبار و اطلاعات انسان را خسته می‌کند.

از کدام تکنولوژی اصلا استقبال نمی‌کنید و خوشتان نمی‌آید؟

تا به حال به این موضوع فکر نکرده‌ام، اما از هر تکنولوژی حتی برای یک بار استفاده کرده‌ام. اما در کل با ابراز و حضورم در فضای مجازی خیلی راحت نیستم.

آخرین باری که بغض کردید چه زمانی بوده و برای چه؟

وسط این همه سوال فناورانه از طرح چنین سوالی جا خوردم. آخرین بغضم چه زمانی بوده دقیق خاطرم نیست، اما دیدن بچه‌های مظلومی که آینده‌شان بازیچه قدرت‌طلبی دولت‌ها می‌شود خیلی اذیتم می‌کند. نمونه‌اش هم در افغانستان و یمن و سوریه و... فراوان به چشم می‌خورد.

اگر قرار باشد در همین لحظه و فی‌البداهه یک پیشنهاد برای بهتر شدن شرایط کانون بدهید چیست؟

پیشنهاد می‌کنم یکبار دولت بودجه کانون را طبق پیشنهاد کانون و بدون کاستن از آن مصوب کند و در پایان سال بعد خروجی را ببیند. همواره و متاسفانه فعالیت‌های کانون تحت تاثیر کمبود بودجه برنامه‌ریزی شده است.

برای مدیریت کردن کودکان توسط والدین در فضای مجازی چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

کودکان از محیط اطراف الگوبرداری می‌کنند، به نظرم میزان زمان و نحوه استفاده و بازخورد والدین از فضای مجازی خودش در مدیریت این حوزه می‌تواند کمک قابل توجهی باشد، و به جای امر و نهی کردن سواد رسانه‌ای فرزندانشان را بالا ببرند تا در مقابله با آسیب‌های این حوزه صدمه نبینند.

برخی می‌گویند حوزه فناوری اطلاعات حوزه پرخرجی هست، آیا این موضوع صحت دارد؟

بستگی به زاویه دید ما دارد، اتفاقا بسیاری از هزینه‌ها در این حوزه با نگاه سرمایه‌گذاری و صرفه جویانه می‌تواند به فرصت بدل شود. به عنوان مثال شما هزینه سالیانه مصرف کاغذ بابت گرفتن پیش‌نویس، اصلاح چندباره و پرینت نهایی نامه‌ها را در نظر بگیرید. حال با نگاه صرفه‌جویانه خرید نرم‌افزار اتوماسیون اداری، علاوه بر تسریع بخشیدن به امور، صرفه‌جویی نهان و آشکار بسیاری برایتان محسوس و مشهود خواهد بود. این یک نمونه بود، از این دست مثال‌ها در این حوزه بسیار است. البته، در بدو امر، این حوزه هزینه‌های زیادی دارد، اما در میان‌مدت و بلندمدت این هزینه‌ها منجر به صرفه‌جویی‌های بسیاری خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =