صد و سی امین انجمن  نویسندگان نوجوان آفتاب برگزار شد

صد و سی و یکمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب با محوریت نقد و بررسی داستان اعضا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، عزت صدیقی لویه کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان با اعلام این خبرافزود: صد و سی و یکمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب عصر پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ با حضور ۱۹ عضو نوجوان در فضای مجازی برگزار شد.

صدیقی ادامه داد: مهمان این انجمن، الهام دهقان نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی بود و داستان‌های «زمان شرط قتل» اثر مانی محمودزاده، «صدای پول» اثر محمد خاوری و داستان «هدیه» اثر علی خاتمی نقد و بررسی شد.

همچنین به بهانه هفته ملی کودک الهام دهقان، به مبحث آشنایی با تاثیر خاطرات کودکی در آثار نویسندگان پرداخت.

  مربی ادبی مراکز مشهد درباره داستان‌های پلیسی گفت: ایجاد معماها یکی از ویژگی‌های داستان‌های پلیسی است که نویسنده کم کم معماها را در جریان داستان باز می‌کند و این باعث جذابیت داستان می‌شود و اینکه نویسنده معمایی در داستان مطرح کند که برای مخاطب جذاب باشد مهم است و پر اهمیت‌تر از طرح معما، چگونه باز کردن و رمز گشایی از معما است.

او افزود: آثار و سبک‌های نویسندگان برتر ژانر پلیسی را شناسایی و آن‌ها را با تامل بخوانید.

دهقان به اعضای انجمن توصیه کرد: در سن شما که به اصول داستان آگاه هستید باید با ژانرهای داستانی نیز آشنا شوید و آن‌ها را مطالعه و بررسی کنید و در یک ژانر مشخص برای نوشتن تبحر و تخصص پیدا کنید. همت کنید و در ژانر مورد علاقه خود، بهترین کارهای نویسندگان آن ژانر را مطالعه کنید. کشف شگردهای موجود کمک می‌کند شما قلم قوی‌تری داشته باشید و هم دست به خلاقیت بزنید. شما در خلق خلاقیت نیاز به یک دانش ابتدایی دارید.

دهقان در نقد اثر محمد خاوری بیان کرد: وقتی راوی اول شخص است باید اظهارنظرها به راوی بیاید.   بنابراین وقتی راوی یک سگ است باید نگاه و فلسفه‌ای که او به خانواده دارد متناسب با جایگاه و شخصیتش باشد. قضاوت‌های پخته هم در جایگاه سگ نیست. بهتر است در چنین مواردی از زاویه دید سوم شخص محدود استفاده شود.

مقوله بومی نویسی بحث دیگری بود که الهام دهقان در ادامه راوی غیر انسانی به آن پرداخت. او گفت: موقعیتی که حیوانات خانگی یا ولگرد در ایران دارند خاص است و شما فی‌المثل آنچه در فرهنگمان درباره ارتباط کبوتر با کبوترباز می‌بینید را در جای دیگری نمی‌بینید. بنابراین از این پتانسیل که ارزش نوشتن دارد بهره ببرید.

او ادامه داد: یکی از شاخص‌های نوبل ادبیات، بومی نویسی نویسنده است یعنی آن اثر چقدر بازتاب دهنده جامعه‌ای است که در آن تولید شده است.

الهام دهقان درباره اهمیت تاثیر خاطرات کودکی در آثار نویسندگان گفت: خاطرات همه افراد مهم هستند اما برای نویسندگان به دلیل خلق اثر داستانی‌شان خیلی مهم تر به نظر می رسد. خاطراتتان را ثبت کنید. خاطرات در آفرینش ادبی شما نقش مهمی دارند. تاکید می‌کنم مراقبت تجربیاتتان باشید. این تجربیات ناخوادآگاه شما را می‌سازند و این ناخودآگاه در انتخاب‌های شما بسیار تاثیرگذار است.

صدیقی در پایان گفت: صد و بیست و سی امین انجمن ادبی آفتاب عصر پنجشنبه تا ساعت ۱۹:۳۰ ادامه یافت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =