جشنواره قصه‌گویی کانون جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده است

داور بخش «پادکست» جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است جشنواره قصه‌گویی در این ۲۳ سال جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هادی ملکی نویسنده، کارگردان و گوینده ضمن ابراز خوشحالی از استمرار برگزاری جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: اهمیت و ضرورت هر رویداد فرهنگی، بستگی به میزان کارکرد اجتماعی و جایگاهی که برای خود ایجاد می‌کند دارد و خوشبختانه این جشنواره توانسته جایگاه خود را در جامعه پیدا کند.

وی تصریح کرد: ایجاد حس رقابت باعث بالا رفتن کیفیت قصه‌گویی شده و می‌تواند در پیشرفت، کیفیت، معرفی و انتقال قصه‌ها به لایه‌های مختلف اجتماع کمک کند، همچنین می‌تواند چه به لحاظ قصه‌گو و چه به عنوان مخاطب در جامعه افراد بیشتری را در بر بگیرد.

ملکی در رابطه با روند برگزاری جشنواره افزود: جشنواره قصه‌گویی نیز مانند بسیاری از جشنواره‌ها همیشه در حال رشد و تکامل است، جشنواره‌ها هیچ زمانی نقطه نهایی ندارند، زیرا با تغییر نیازها و خواسته‌های مخاطبان، جشنواره نیز هر سال سیر تکاملی خود را طی می‌کند و باید با مخاطب‌شناسی و حفظ هدف اصلی که رشد فرهنگی جامعه است تغییرات لازم در روند آن رخ دهد.

داور بخش «پادکست» جشنواره قصه‌گویی کانون در مورد معیارهای داوری دراین بخش گفت: مهم‌ترین معیار برای من در داوری پادکست‌های قصه‌گویی این بود که قصه و قصه‌گویی انجام شود و اهداف و اساس آن با توجه به کارکردهای فرهنگی که دنبال می‌کند حفظ شود.

این نویسنده و کارگردان عنوان کرد: با توجه به نو پا بودن بخش «پادکست» قصه‌گویی در جشنواره، تعریفی که از این کار وجود دارد با برداشت‌های عامیانه متفاوت است. ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از پادکست قصه‌گویی بیان کرد، تولید قصه‌هایی است که بر بستر آف‌لاین شکل می‌گیرد و میزان دسترسی به آن در سال‌های اخیر بالا رفته و می‌توان در ساعت و احوالات مختلف شبانه‌روز مخاطب را همراهی کند و فضای قصه و قصه‌گویی را برای مخاطب به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: فایل صوتی قصه‌گویی شاید یک خروجی ساده از یک قصه‌گویی باشد که فضاها و ابزار قصه‌گویی در آن استفاده نشده باشد، اما در پادکست قصه‌گویی از ظرفیت‌ها و ابزار صوتی استفاده می‌شود که در این مسیر فن بیان بسیار به کمک قصه‌گو می‌آید و باید توجه داشت که پادکست قصه‌گویی استانداردها و بستر انتشار خاصی دارد.

ملکی در رابطه با تأثیرگذاری پادکست نسبت به قصه‌گویی چهره به چهره گفت: مقایسه تاثیرات این دو صورت اجرایی کمی فرای واقع است، باید بگذاریم هر کدام جامعه هدف خود و همچنین کاربرد خود به‌لحاظ مخاطب‌شناسی را داشته باشند، اما اگر بخواهیم پاسخی به این سوال بدهیم باید گفت که در دسترس بودن «پادکست» و اینکه می‌توان در زمان فعالیت‌های روزانه به آن گوش داد باعث می‌شود بازخورد و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

داور بخش «پادکست» جشنواره قصه‌گویی کانون در پایان تاکید کرد: اصل و ماهیت خود قصه‌گویی نباید تحت‌الشعاع قالب‌های اجرایی آن قرار بگیرد و هدف اجتماعی خود که حفظ اصالت‌های فرهنگی، ریخت‌شناسی اسطوره‌ها، ترویج فرهنگ متعالی و غیره است را از دست بدهد و باید تکنیک در خدمت محتوا باشد.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =