افتتاح آسمان‌نمای بادی و سیار نجوم در کانون سمنان

آسمان‌نمای بادی و سیار نجوم در ششمین‌روز از دهه‌ی فجر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان افتتاح شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان از افتتاح نخستین آسمان‌نمای بادی و سیار نجوم با حضور جمعی از مقامات استانی و شهرستانی، در روز یک‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ هم‌زمان با ششمین‌روز از دهه‌ی فجر در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون سمنان خبر داد و گفت: این آسمان‌نما به‌منظور ارائه‌ی خدمات علمی به کودکان و نوجوانان استان به‌ویژه در محله‌های حاشیه‌نشین، محروم و کم‌برخوردار تهیه و تدارک دیده شده است و به‌صورت گردشی در اختیار مراکز فرهنگی هنری و مناطق محروم قرار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: این مدل آسمان‌نما قابل انتقال به هر مکان است و در فضاهای بسته و داخل سالن‌های گنبدی تا قطر ۴ متر، نصب و قابل بهره‌برداری است.

خدابخشی یادآور شد: آسمان‌نمای بادی و سیار نجوم با اعتباری بالغ بر ۱۸۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی به مساحت ۴۰ متر مریع تهیه شده و با دستگاه پخش دیجیتالی باکیفیت HD، آماده ارائه‌ی خدمات فرهنگی و علمی به علاقه‌مندان و پژوهشگران است.

مدیرکل کانون استان سمنان اظهار داشت: هدف اصلی از افتتاح این آسمان‌نما، خداشناسی و آشنایی مخاطبان کودک و نوجوان با پدیده‌های آفرینش(منظومه شمسی، دنیای سیارات و ستارگان)، ترویج علم نجوم و... است.

خدابخشی در پایان سخنانش تصریح کرد: این آسمان‌نمای سیار از دو بخش «دستگاه آسمان‌نما» و «چادر بادی‌شکل» که در حکم آسمان بالای سر است، تشکیل شده و علاوه بر آن شامل افلاک‌نماهای سیار ازجمله چادر، دستگاه پروژکتور، دمنده، لپ‌تاپ، میکروفون، بلندگو و سیستم پخش صدا، لامپ برای روشنایی درون چادر، سیم‌ها، سه‌راهی و کابل‌های اتصال برق و یک لیزر(به مدرس در توضیح مباحث کمک می‌کند)، است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =