مسئولیت‌های اجتماعی تولیدکنندگان اسباب‌بازی در فرهنگ‌سازی ترافیک

سازمان حمل و نقل ترافیک تهران با انتشار بیانیه‌ و اهدای جوایزی در آیین پایانی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از سه اسباب‌بازی مروج فرهنگ ترافیک قدردانی کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سازمان حمل و نقل ترافیک در راستای مسوولیت‌های اجتماعی و کمک به انتقال هر چه بیشتر فرهنگ ترافیک، در برگزاری جشنواره اسباب‌بازی در کنار کانون بود.

بیانیه این سازمان به شرح زیر است:

گرگِ حوادث ترافیکی در کمین کودکان!

سال گذشته حدود ۱۵هزار نفر از هموطنان ما جان خود را در حوادث ترافیکی از دست دادند که ۱۸ درصد این افراد کودک و نوجوان بودند.

کودکان در حوادث ترافیکی مقصر یا مسبب نیستند؛ بی احتیاطی ما بزرگترهاست که باعث باخت آنان در این بازی ناجوانمردانه می‌شود.

 کودکان زیر ۱۲ سال که روی صندلی جلوی خودرو نشانده شده‌اند؛ نوزادان یا کودکانی که کسی به فکر تهیه صندلی مخصوص خودرو برای آنها نبوده؛ کودکانی که دستشان هنگام عبور از خیابان از دست بزرگترها رها شده؛ کودکانی که بدون ایمنی مناسب سوار موتورسیکلت شده اند؛ کودکانی که با موتور یا خودرو تصادف کرده‌اند، کودکانی که وقتی در پارکینگ مجتمع‌های مسکونی در حال بازی بوده‌اند، دچار حادثه شده‌اند؛ کودکانی که سرشان را از پنجره یا سقف خودرو بیرون آورده‌اند و تمام کودکان دیگری که قربانی ناآشنایی، ناآگاهی‌ و بی‌اطلاعی خود و اطرافیانشان از دانستنی‌های ایمنی رفت‌وآمد شده‌اند.

در خاله بازی و مامان بازی، دختربچه‌ها نقش مادران را بازی می‌کنند. آنها از اسباب‌بازی‌هایی مانند عروسک، خانه‌های کوچک و لوازم خانگی کودکانه استفاده می‌کنند. یکی مادر می‌شود و یکی فرزند؛ یکی میهمان و یکی میزبان؛ تمرینِ پذیرایی است و میهمان‌نوازی و مهرورزی.

در مدرسه‌بازی هم کسی آموزگار است و دیگران دانش‌آموز؛ حاضر غایب می‌کنند بودن و نبودنشان را و به هم رتبه می‌دهند که خیلی خوبند یا قابل قبول یا نیازمند تلاش بیشتر؛ گاهی هم فضای بازی به بیمارستان و درمانگاه کشیده می‌شود؛ یکی بیمار است و دیگری پزشک؛ تب می‌کنند و نسخه می‌نویسند و دارو تجویز می‌کنند و همه این‌ها حکایت از نقش‌پذیری کودکان برای مسئولیت و تعهدی است که در آینده بر عهده آنان گذاشته خواهد شد.

 اسباب‌بازی‌ها کامل کنندە این مهارت‌اندوزی در دوران طلایی کسب تجارب کودکان هستند. ما برای آگاهی، تکمیل و تثبیت دانسته‌های شهروندان کوچک امروز، عابران پیاده، موتورسیکلت‌سواران، رانندگان یا دوچرخه‌سواران فردای کوچه و خیابان و بزرگراه‌ها و جاده‌هایمان چه کرده‌ایم؟

در طراحی بازی‌های آموزشی، گروهی، معمایی، ساختنی و تولید اسباب‌بازی‌های خلاقانه و مشابه زندگی واقعی کودکان چه مفاهیمی را مد نظر قرار داده‌ایم تا در افزایش ایمنی عبور و مرور و کاهش تلفات و صدمات ناشی ازحوادث ترافیکی سهیم باشیم؟ آیا اگر انواع و اقسام وسایل نقلیه عبور و مرور رنگارنگ را تولید و به بازار فروش عرضه کرده‌ایم، به آموزش عبور از خیابان صرفاً با کمک والد ین و بزرگ‌ترهای خانواده و پلیس برای کودکان زیر۱۰ سال هم اندیشیده‌ایم؟ آیا آنچنان که باید بر عبور از محل خط کشی عابر پیاده یا ضرورت استفاده از پل عابر پیاده تأکید کرده‌ایم؟

در طراحی و تولید بازی‌ها تا چه حد برای آشنایی کودکان و نوجوانان به عنوان یک عابرپیاده و نه یک راننده خودرو با مفهوم رنگ‌های قرمز و سبز چراغ عابر پیاده توجه داشته‌ایم؟

آیا به این فکر کرده‌ایم که نخستین گام برای طراحی یک بازی در بستر شبیه‌سازی شده شهری تعریف مفاهیم خیابان و پیاده رو و تفکیک این دو مفهوم از یکد یگر با نشانه‌ها و ابزار ویژه و ملموس است؟ تا چه حد برای آشنایی کودکان با تابلوهایی مثل گذرگاه عابر پیاده و عبور دانش‌آموزان به عنوان مهم‌ترین علائم عمودی ویژه عابران پیاده تلاش کرده‌ایم؟

آیا به آن اندازه که باید در تشویق کودکان و نوجوانان به رفتار درست ترافیکی به عنوان یک عابر پیاده، یک دوچرخه سوار یا یک سرنشین خودرو کوشش داشته‌ایم و...

»گرگِ» حادثه همیشه در کمین است. این بازی «یارکشی»ندارد؛ «گردو شکستم» هم ندارد. «شیر یا خط «، وقتی ناگهان بازی شروع شود و گرگ حمله کند، «موچ» هم در کار نیست! راه فراری نیست؛ گرگ «جرزن» است و همه بچه‌ها «نخودی»! تمامی هم ندارد این بازیِ ناجوانمردانه. «تا ۳ نشه» اینجا جواب نمی‌دهد انگار! «اِشکنکِ» این بازی سال گذشته دامنگیر حدود ۱۵هزار نفر شده است. ۱۸ درصد آنهایی که در این بازی «سوخته‌اند» کودک و نوجوان بودند! کار از «سرشکستنک» هم گذشته است!

سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از همین تریبون، در هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، آمادگی خود را برای حمایت از تولیدکنندگان اسباب‌بازی که ایمنی عبور و مرور و نهادینه سازی رفتارهای درست ترافیکی را سرلوحه طراحی و ساخت تولیدات خود قرار دهند اعلام می‌کند. باشد که این حمایت و این هدایت به مسیرهموار و ایمن زندگی، آخرِ این بازی را به بُرد قابل قبولِ شهروندان آینده‌ساز این مرز و بوم در برابر گرگ حوادث ترافیکی منجر کند.

گفتنی است در این مراسم از سه اسباب‌بازی مروج فرهنگ ترافیک با عنوان‌ مجموعه کارهای شرکت «زیگ‌زیگ» رتبه اول، «شهر و بازی» محصول شرکت «قلمه» رتبه دوم و «دور دور» محصول شرکت «قندون» رتبه سوم، از سوی سازمان حمل و نقل ترافیک قدردانی شد.

آیین پایانی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی عصر روز ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =