برگزاری نشست «استانداردهای اسباب بازی»

هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی نشست «استانداردهای اسباب بازی» را با همکاری سازمان ملی استاندارد و با مروری بر مهمترین نظام‌نامه‌های استاندارد جهانی صنعت اسباب‌بازی برگزار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، شهراد اعتمادی کارشناس حوزه استاندارد و دبیر کمیته ایمنی اسباب‌بازی در این نشست گفت: کمیته فنی ISO/TC ۱۸۱ در مورد ایمنی اسباب‌بازی صحبت ‌می‌کند و این سازمان سال ۱۹۸۰ تاسیس شد.

وی افزود: دامنه کمیته فنی ISO/TC ۱۸۱ استانداردسازی اسباب‌بازی با رویکرد ایمنی براساس ویژگی‌های مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی و اشتغال پذیری است.

اعتمادی ادامه داد: ساختار اصلی کمیته چندکارگروه دارد. اولویت‌ها در ISO/TC ۱۸۱ تعریف می‌شود و بعد از نظرخواهی از کشورهای مختلف انجام می‌گیرد.

دبیر کمیته ایمنی اسباب‌بازی تصریح کرد: برنامه کار این کمیته فنی، ایمنی اسباب‌بازی در همه جنبه‌هاست و کودکان استفاده کننده از بدو تولد تا ۱۴ سالگی مورد توجه آن هستند.

وی با اشاره به تجارت جهانی اسباب‌بازی بیان کرد: در سال ۲۰۲۰ حجم معاملات (خرده فروشی) جهانی تجارت اسباب‌بازی بالغ بر ۹۸ میلیارد دلار بود و ایالات متحده آمریکا ۳۱ میلیارد دلار، آسیا ۲۹ میلیارد دلار، اتحادیه اروپا ۲۴ میلیارد دلار از این بازار سهم داشتند.

اعتمادی افزود: اسباب‌بازی یک موضوع تجارت بسیار بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی است، بنابراین ایمنی اسباب‌بازی در فضای بین‌المللی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و نیاز به درنظر گرفتن جنبه‌های زیست محیطی وابسته و تداوم همکاری با بدنه‌های استانداردسازی منطقه‌ای دارد.

کارشناس حوزه استاندارد با بیان اینکه کسب ایمنی لازم نیاز به خط مشی مشخص برای رسیدن به اهداف دارد گفت: استقرار و پشتیبانی استانداردهای ایمنی اسباب‌بازی شامل شواهد علمی و گزارشات، اطلاعات حوادث و تحلیل خطر است.

وی عنوان کرد: ایجاد مجموعه‌ای از استانداردهای ایمنی قوی و در دسترس برای اعضا، کاهش صدمات ناشی از اسباب‌بازی به کودکان، افزایش همسویی الزامات اسباب‌بازی در سطح جهانی برای تسهیل تجارت بین‌المللی، کاهش کلی هزینه توسعه استانداردهای ایمنی اسباب‌بازی، مزایای مورد انتظار در حوزه ایمنی اسباب‌بازی را شامل می‌شود.

دبیر کمیته ایمنی اسباب‌بازی درباره مزایای حضور ایران در کمیته ISO/TC ۱۸۱ تصریح کرد: این حضور بیانگر اهمیت استانداردسازی در کشور، درک ارتباط ایمنی اسباب‌بازی با سلامت کودکان، امکان ایجاد پایه‌های قوی در تولید ملی و رعایت مصالح تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داخلی در تدوین استاندارد است.

شهراد اعتمادی در پایان گفت: ۱۶ استاندارد بین‌المللی در ISO/TC ۱۸۱ تدوین شده است و ۸ مورد در دست تدوین قرار دارد. استانداردهای ملی ایران در کمیته فنی ISO/TC ۱۸۱ با شماره ۶۲۰۴ ثبت می‌شود.

اسباب‌بازی نیازمند استاندارد اجباری است

در ادامه این نشست نیما دانشمند کارشناس سازمان ملی استاندارد بیان کرد: اسباب‌بازی مشمول استاندارد اجباری است. تولید، عرضه و فروش استاندارد اجباری یعنی برای اینکه محصولی را به بازار ارائه کنیم حتما باید پروانه استاندارد دریافت کند.

وی افزود: هر وسیله‌ای که بچه‌ها با آن بازی می‌کنند، با دست و دهان آنها ارتباط دارد و وسیله سرگرمی و اسباب‌بازی تعریف می‌شود نیازمند استاندارد است و تولیدکننده‌ها باید بررسی کنند برای استاندارد شدن محصول خود از کدام استاندارد کمک بگیرند.

دانشمند سپس با ذکر چند مثال به مواردی مانند «تیرکمان» اشاره کرد که استثنا هستند و از دایره استاندارد خارج می‌شوند.

کارشناس سازمان ملی استاندارد با اشاره به مراحل دریافت مجوز گفت: فرآیند دریافت پروانه استاندارد پیچیده نیست. درواقع مهمترین مدرکی که می‌خواهیم مجوزهای تولید است و دامنه زیادی دارد. دریافت پروانه استاندارد معمولا ۲ تا ۶ ماه زمان می‌برد.

دانشمند در پایان صحبت‌های خود درباره مراحل دریافت استاندارد گفت: در مرحله اول مراجعه به سایت و پیش ثبت‌نام انجام می‌گیرد سپس با پر کردن فرم‌های لازم و بارگذاری مدارک در فاصله ده روز، نمونه‌برداری از محصول صورت می‌گیرد و بعد هماهنگی برای بازدید نهایی به کمیته علائم ارسال و با موافقت این کمیته شماره پروانه استاندارد اعلام می‌شود.

ترویج آگاهی اجتماعی از فعالیت‌های سازمان ATFA است

سپس میتو وزوسی مدیر اجرایی انجمن بازی و اسباب‌بازی آسیا به سازمان ATFA اشاره کرد و گفت: ATFA یک سازمان غیرانتفاعی و مجمعی از سهامداران شاخص است. این موسسه ۱۱ سال پیش ابتدا برای تولید لگو تاسیس شد و درحال حاضر به شکل گسترده‌تری در استرالیا و چین فعالیت دارد.

وی افزود: این انجمن صرفا برای تولیدکننده‌ها نیست و پخش‌کننده‌ها هم عضو این انجمن هستند.

وزوسی ادامه داد: ATFA تنها انجمنی است که نظارت مستقیم بر تولیدکننده‌ها و برندها دارد و فعالیت‌های متنوعی در آن صورت می‌گیرد.

مدیر اجرایی انجمن بازی و اسباب‌بازی آسیا تصریح کرد: چهار حوزه فعالیت این انجمن عبارت است از قانونگذاری با سازمان‌های دولتی که در آسیا کار می‌کنند، ترویج آگاهی اجتماعی بین تولیدکننده‌ها  و مردم به‌صورت مستقیم، حمایت از صنایع در حوزه‌های تجاری، برگزاری رویدادها و سمینارها.

میتو وزوسی کشورهای هند و اندونزی را کشورهایی عنوان کرد که مستقیم با مجموعه ATFA همکاری دارند.

وی با اشاره به خدماتی که ATFA ارائه می‌دهد بیان کرد: این انجمن ماهانه یک خبرنامه منتشر و آنجا فعالیت‌های ATFA  و اخبار مرتبط با حوزه اسباب‌بازی را اطلاع رسانی می‌کند.

وزوسی آسیا و اقیانوسیه را دارای مهمترین بازار اسباب‌بازی بعد از آمریکا عنوان کرد.

میتو وزوسی در پایان گفت: افزایش تقاضا در هند، تایلند و مالزی در مورد اسباب‌بازی‌های قابل بازیافت صورت گرفته است. همچنین بازی‌های آموزشی همچنان طرفداران خودش را دارد و محصولاتی که مرتبط با فیلم‌ها و انیمیشن‌ها است مانند فیگورها بسیار جذاب است و مخاطب آنها صرفا کودکان نیستند.

اعضای اتحادیه اروپا موظف به اجرای استانداردسازی اسباب‌بازی هستند

کریستین وتربرگ از انگلستان و مدیر ارشد بخش ایمنی محصولات شرکت لگو در بخش دیگری از این نشست گفت: ایمنی اسباب‌بازی در اروپا و راهنمای استاندارد اسباب‌بازی در ۲۰۱۱ اعمال شد و تمام اعضای اتحادیه اروپا موظف هستند این موارد را اعمال کنند. همچنین نظارت بهداشتی از سال ۲۰۱۳ اعمال شد و تمام فعالان حوزه اسباب‌بازی باید آن را هم رعایت کنند.

مدیر ارشد بخش ایمنی محصولات شرکت لگو با اشاره به قوانین ایمنی اسباب‌بازی در اروپا بیان کرد: در این راهنما تمام نکات تکنیکی که استاندارد اروپا لازم می‌داند آورده شده و همه فعالان باید آن را اجرا کنند.

وی تصریح کرد: عاملان اقتصادی صنعت اسباب‌بازی به سه گروه تولیدکننده، واردکننده و پخش‌کننده تقسیم می‌شوند.

عضو هیئت مدیره استانداردسازی اسباب‌بازی در اتحادیه اروپا با تأکید بر توجه در مسائل بسته‌بندی و مسائل بهداشتی و شیمیایی در تولید اسباب‌بازی، دریافت استانداردهای بهداشتی برای اسباب‌بازی‌های آرایشی را لازم دانست.

کریستین وتربرگ در پایان گفت: تولیدکنندهایی که خارج از اتحادیه اروپا هستند باید استانداردهای کلی و شرایط اتحادیه اروپا را کسب کنند و بعد به راحتی می‌توانند وارد بازار اتحادیه اروپا شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =