آموزش و آشنایی با مهارت «اوریگامی» در نمایشگاه و بازار فروش هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی

غرفه کارگاه اوریگامی در نمایشگاه هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با هدف ارتقای مهارت‌های ذهنی کودکان، برپا شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مریم لواسانی مسئول غرفه کارگاه اوریگامی مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه و بازار فروش هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی درباره فعالیت‌های کارگاه اوریگامی و فعالیت‌هایی که کانون در طول سال در حوزه این مهارت آموزشی برای کودکان و نوجوانان انجام می‌دهد، گفت: اوریگامی یک هنر چینی و ژاپنی است که در تمام دنیا رواج پیدا کرده است. این هنر به رشد هوش بچه‌ها کمک می‌کند و در اولین مرحله، مهارت دست‌های آن‌ها را بالا می‌برد.
او با اشاره به اینکه نام این مهارت از دو واژه ژاپنی «اوری» به معنی کاغذ و «گامی» به معنی تا زدن تشکیل شده است، عنوان کرد: ما در این مهارت به بچه‌ها آموزش می‌دهیم که با تا زدن یک یا چند کاغذ، شکل‌های مختلفی را درست کنند.
لواسانی ادامه داد: اوریگامی در مرحله اول مهارت دست‌ها و تمرکز را بالا می‌برد و تقویت هماهنگی بین چشم و دست بچه‌ها را هم در پی دارد. وقتی تمام مهارت‌ها در هنرآموز شکل بگیرد، ابعاد مختلف هوش، تمرکز و قوای ذهنی او رشد می‌کند.
این مربی خطاب به خانواده‌هایی که این مهارت را به فرزندانشان آموزش می‌دهند و آنها را به کلاس‌های اوریگامی می‌فرستند، بیان کرد: این مهارت، بسیار فرار است و حتی من که بالغ بر 15 سال است مربی کودک و مربی اوریگامی هستم، برخی از اوقات این مهارت را فراموش می‌کنم و برای حفظ آن باید تمرین و یادآوری انجام داد.
او با تاکید بر اینکه بهترین زمان برای آموزش مهارت اوریگامی از سن پیش دبستانی به بعد است، بیان کرد: اگر یک شرکت‌کننده هیچ تجربه‌ای از این مهارت نداشته باشد، یک طرح و در صورت تجربه داشتن، بین دو یا سه طرح را آموزش می‌بیند.
لواسانی افزود: ما در کارگاه اوریگامی قرار است که خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان را با این مهارت آشنا کنیم تا اگر علاقه‌مند بودند، یادگرفتن آن را ادامه دهند و در ضمن، خانواده‌ها در جریان باشند که مهارت دست فرزندشان، تا چه حد رشد کرده است.
مربی مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان با اشاره به اینکه این مهارت می‌تواند کودکان را در بزرگسالی به افراد باهوش و البته موفق‌تری در مهارت‌های ذهنی بدل کند، گفت: کودکی که این مهارت را آموزش ببیند، در مرحله اول تمرکز بسیار زیادی را در سنین بالاتر به دست می‌آورد و مهارت دست فوق‌العاده بالایی را کسب می‌کند. بخشی از اهمیت این یادگیری به شرایطی برمی‌گردد که کودکان و نوجوانان به صورت عمده در خانه حضور دارند و با گوشی‌ و تبلت بازی آنلاین و آفلاین انجام می‌دهند و من معتقد هستم در 4 یا 5 سال گذشته مهارت‌های دستی عمده کودکان و نوجوانان ما افت کرده است. این نسل تجربه بازی‌های گروهی و جمعی را که ما در کودکی انجام می‌دادیم، ندارد و آموختن این مهارت، می‌تواند تا حدی جای خالی آن‌ بازی‌ها را برای رشد و تقویت ذهن کودکان و نوجوانان پر کند.

هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی بخش‌های مختلفی را برای بازدید کننده‌ها در نظر گرفته است که یکی از این بخش‌ها، کارگاه‌های مهارتی و هنری است.
کارگاه‌های این دوره از جشنواره شامل کارگاه بازی خلاق، نقاشی، اوریگامی، کاردستی خلاق، سفال و خوشنویسی است که با حضور مربیان باسابقه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و آموزش‌ها به سبک کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی تک جلسه‌ای کانون صورت می‌گیرد.
نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی مصادف با ایام ماه رمضان از ۲۱ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =