اهمیت عناصر زمان و مکان در داستان

بیست ودومین نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری استان اردبیل، روز شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، در این نشست حسین عباس­زاده به‌عنوان کارشناس برنامه با اشاره به اهمیت عناصر زمان و مکان در داستان، گفت: یک نویسنده برای این­که بتواند خواننده را با لحظه­لحظه­ی داستان خود همراه کند، نباید به عنصر زمان و مکان کم‌توجهی کند؛ نویسنده ابتدا باید مشخص کند که داستان او در چه دوره‌ای از تاریخ، در چه فصلی از سال و در چه زمانی از روز یا شب جریان دارد و نباید از زمان درونی شخصیت غافل شود.

این نویسنده و منتقد ادبی راجع به مکان در داستان‌های اعضا، مطالبی را ارایه و خنثی و غیر خنثی بودن مکان را شرح داده و افزود: مکان‌های غیر خنثی در داستان­ها حایز اهمیت هستند.

او هم‌چنین درباره داستانک­ها و ویژگی‌های آن­ها با توجه به کوتاهی­شان با شرکت‌کنندگان به گفت‌وگو پرداخت.

عباس‌زاده تصریح کرد: با توجه به موقعیت‌های کم برای توصیف در داستانک‌ها، چرخش یا کشف در پایان این داستان­ها مهم بوده و باید دارای پایان غافلگیرکننده باشند.

گفتنی‌است در این نشست اثر مهدی لطف‌­اللهی با عنوان «عشق رضا»، اثر فاطمه صباحی با عنوان «مسافرت خارجکی» و اثر یاسمین انتظاری با عنوان «معلم خصوصی» توسط اعضا و کارشناس مهمان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =