آخرین ساعات با هم بودن در یک روز گرم تهران

چهارمین و آخرین روز دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران، گرم‌ترین روز جشنواره بود، چراکه هم حضور مخاطبان زیادتر شده بود و هم گرمای هوای تهران نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته و این گرما روی جشنواره هم تاثیر گذاشته بود.

اگر به بازار پویانمایی سر می‌زدید صحنه‌های بامزه‌ای می‌دیدید، مثلاً در یکی از غرفه‌ها پنج نفر با فاصله دورتادور غرفه نشسته بودند و با نشریه روزانه جشنواره خودشان را باد می‌زدند! در غرفه‌های دیگر هم وضعیت بهتر نبود، دستمال کاغذی تنها ناجی افرادی بود که شرشر عرق می‌ریختند، ولی اگر فکر می‌کنید گرما مانع حضور علاقه‌مندان انیمیشن شده بود، سخت در اشتباهید.

به نظر می‌رسد که چهارمین روز جشنواره پویانمایی تهران، در واقع تبدیل به شلوغ‌ترین روز دوازدهمین دوره شد. همه کسانی که از ابتدای جشنواره نیت کرده بودند که سری به آن بزنند و با دوستان و همکارانشان ملاقات کنند و به تماشای فیلم‌های انیمیشن این دوره بنشینند، در روز چهارم بالاخره نیت‌شان را عملی کرده بودند، به همین دلیل در محوطه جشنواره می‌توانستید گروه‌های بسیاری را ببینید که گرد هم ایستاده بودند و ساعت‌ها حرف می‌زدند.

روز چهارم، روز مهمانان ویژه جشنواره هم بود. محسن چینی‌فروشان مدیرعامل اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که جشنواره پویانمایی تهران در دوران مدیریت او شروع به کار کرده بود، بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر و وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما سری به جشنواره زدند و از فضای جشنواره بازدید کردند. هیات فرهنگی سفارت ژاپن از دیگر مهمانان روز آخر جشنواره دوازدهم بودند، البته هیات‌های فرهنگی سفارت‌های کشورهایی همچون کره جنوبی و فنلاند هم طی روزهای گذشته به جشنواره آمده و در کنار علاقه‌مندان به تماشای انیمیشن‌ها نشسته بودند. کره‌ای‌ها حسابی از دیدن نمایشگاه «کارکچه» ذوق‌زده شده بودند و ژاپنی‌ها که کشورشان مهد انیمیشن است از اینکه یکی از بخش‌های جشنواره با عنوان «سرزمین آفتاب تابان: انیمیشن مستقل در ژاپن» به نمایش آثار کشورشان می‌پرداخت، خشنود بودند.

یکی از جذاب‌ترین صحنه‌هایی که همیشه می‌شود در جشنواره پویانمایی تهران دید، قرارگرفتن نسل‌های مختلف انیمیشن در فضایی صمیمی کنار هم است. شما می‌توانید از پیشکسوتان و استادان و مدیران گروه انیمیشن در دانشگاه‌ها تا مدیران فرهنگی و دولتی دیگر را در کنار دانشجویان و فعالان انیمیشن در کنار هم ببینید. گویی که همه آن‌ها در فضای جشنواره نقش جدیدتری پیدا می‌کنند. مهم‌ نیست مهمانان جشنواره مدیر کدام ارگان یا استودیوی انیمیشن یا کارگردان و انیماتور کدام فیلم هستند، جشنواره فضایی ایجاد می‌کند که همه در یک سطح قرار می‌گیرند.

در پایان روز، دست‌اندرکاران جشنواره کارهای مقدماتی اختتامیه را شروع کردند؛ از توزیع کارت‌های دعوت تا آماده‌سازی سالن بهنام محمدی که قرار است میزبان مهمانان اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران باشد. همین جنب‌وجوش‌ها باعث شد تا فیلمسازانی که در جشنواره اثری دارند، چشم‌ به‌ راه تماس تلفنی باشند که آن‌ها را با تاکید بیشتری به اختتامیه دعوت می‌کند. شب آخر، قطعا شب بی‌خوابی بسیاری از انیمیشن‌سازان ایرانی و برگزارکنندگان خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =