پیوند انیمیشن و موسیقی چگونه امکانپذیر است؟ / یک ضرباهنگ مشترک

استاد دانشگاه ایتالیا در نشستی مجازی به تشریح پیوند و تعامل موسیقی و انیمیشن پرداخت و اینکه چطور می‌توان هم افزایی بین این دو را ارتقا داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اموربین‌الملل کانون، گفتگوی اینترنتی با مارکو بلانو امروز چهارشنبه ۱۱ خرداد در نشست «هنرهای خویشاوند، انیمیشن و موسیقی» دوازدهمین جشنواره بین‌الملی پویانمایی تهران در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
مارکو بلانو استاد دانشگاه ایتالیا در حوزه تاریخ انیمیشن در این جلسه که گفتگویی اینترنتی بود بیان کرد: افتخار بزرگی است که هم به عنوان داور و هم سخنران حضور دارم و بنا دارم درباره ارتباط موسیقی و انیمیشن سخن بگویم.
وی ادامه داد: این جلسه یا مسترکلاس ترکیبی از تجربه‌های شخصی من در حوزه موسیقی فیلم و همچنین سابقه‌ای پژوهشی در مورد مطالعات من است. موسیقی چطور می‌تواند استفاده شود تا به انیمیشن معنا دهد و انیمیشن برخی معناها را از موسیقی وام بگیرد.
این استاد تاریخ انیمیشن تصریح کرد: عنوان سخنرانی «هنرهای خویشاوند» است چون انیمیشن و موسیقی واقعا از یک جنس هستند، راه‌های تعامل‌شان می‌تواند متفاوت باشد اما هر دو یک رویکرد دارند.


بلانو با طرح یک سوال اساسی عنوان کرد: ابتدا پرسیدن این سوال کلیدی که انیمیشن چیست؟ اساسی است. خیلی از نویسنده‌ها و انیماتورها تلاش کرده‌اند به آن جواب دهند و تعاریف متعددی هم وجود دارد. انیمیشن یک ژانر نیست، به همین دلیل فیلم‌های زیادی می‌تواند در حوزه انیمیشن باشد و خودش می‌تواند ژانر موزیکال وسترن کودک و… داشته باشد.
وی در توضیح دیگری گفت: از تعاریف جزئی انیمیشن این است که گونه‌ای از تولید فیلم است که مولف و سازنده امکان کنترل همه فریم‌ها را به صورت مجزا دارد. انیمیشن این است که تک تک فریم‌ها را کنترل کنید. این همان فرآیندی است که در خلق موسیقی طی می‌کنید، آهنگساز نه با فریم که با نت پیش می‌رود و بین نت اول و بعدی‌ها باید ارتباطی توالی‌وار داشته باشد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: این فرآیند درباره انیمیشن تجربی و موسیقی تجربی هم صدق می‌کند، چون وقتی درباره روابط معنایی که فرموله نشده‌اند، کار می‌کنید، هنوز روی معنا کار دارید. اینجا نوعی معنا وجود دارد که می‌خواهید منتقل کنید. سپس از طریق کنار هم قرار دادن فیلم‌ها معنای جدید تولید می‌کنید.
وی ادامه داد: حالا که توازی و همسانی انیمیشن و موسیقی را مشخص کردیم، ویژگی‌ها و جوانب نت‌ها و فریم‌ها را تعیین کنیم. ویژگی مشترک هر دو ریتم است که در هر دو، عنصر مهمی است و همچنین در هر دو، عنصر زمان اهمیت دارد. می‌توان ضرباهنگ انیمیشن را براساس موسیقی و برعکس تنظیم کرد. انیمیشن مدیومی است که در آن می‌توان زمان را مدیریت و کنترل کرد.
این استاد تاریخ انیمیشن درباره نقش مهم موسیقی در آثار انیمیشن گفت: موسیقی یک زبان آشنا و بین‌المللی است که ساختار و ضرباهنگ آشنا دارد. موسیقی بخشی از دنیای روزمره ماست و ما با آن ارتباط برقرار می‌کنیم.


وی در بخش دیگری از این جلسه درباره طراحی صدا در انیمیشن عنوان کرد: اگر طراح صدا خودش کارگردان هم باشد، ایده‌آل است. کارگردان گاهی به شکل تجربی نمونه‌های صوتی از فیلم‌ها را به آهنگساز و طراح صدا نشان می‌دهند و می‌خواهند مثل آن کار شود.
بلانو در بخش پایانی بیان کرد: از بهترین راه‌هایی که می‌شود از صدا در انیمیشن استفاده کرد، این است که از کیفیت‌های مختلف صدا بهره ببریم، مثلا فیلمی در جشنواره همین امسال بوده است که در آن از صدای واقعی خرد شدن و شکستن در بخشی از فیلم استفاده شده است.
در این نشست که به صورت مسترکلاس برای کارایی موسیقی در انیمیشن پیش رفت، بخش‌های مختلفی از انیمیشن‌های مطرح دنیا نمایش داده شد و بلانو براساس این آثار توضیحاتی درباره سطوح مختلف به کارگیری موسیقی در آن‌ها ارائه کرد.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =