قلمرو فرمانروایی اشعار تعریف‌شود

«طاهره شهابی» شاعر و منتقد ادبی: تعیین قلمرو حکمرانی اشعار، نقطه آغاز سُرایش است و آگاهی از سیر تکامل تاریخی شعر، این فرمانروایی را مستحکم می‌کند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، طاهره شهابی که در گردهم‌آیی مجازی اعضای انجمن  شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های گیلان و اردبیل سخن‌می‌گفت، با تاکید بر این مهم که مخاطب‌شناسی و شیوه‌های ارایه خلاقانه، لازمه سرودن است، افزود: برای تحکیم حکمرانی در عرصه شاعری و انتقال پیام نیز نیازمند دقت‌نظر، به‌گزینی و بهره‌گیری از واژه‌های پُرتوان هستیم.

این شاعر و منتقد ادبی در همین ارتباط اضافه‌کرد: فراهم‌سازی پیش‌نیازها و ورود به حیطه تاثیرگذاری، مقدمات بهره‌گیری مناسب از وزن، قافیه، ردیف و دیگر ملزومات سرودن یک شعر فاخر را فراهم‌می‌کند.

خالق مجموعه اشعار«شبیه صبح خرداد» و «یادداشتی برای ماه» در ادامه صحبت‌های خود که با خوانش آثار از سوی اعضای انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های گیلان و اردبیل و نقد اشعارهمراه‌بود، از اهمیت مطالعه آثار شاعران و نویسندگان نام‌آشنای دیروز و امروز و هم‌چنین، استفاده از زبان امروزی در سرودن شعر صحبت‌کرد و توجه به این مهم را در خلق آثار مهم و اثربخش‌خواند.

وی طی این نشست  که در سالروز درگذشت «مهدی آذریزدی» و «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» صورت‌گرفت، ضرورت نگاه قوی و بنیادی به ادبیات کودک و نوجوان را یادآورشد و با اشاره به نقش آذریزدی در بازنویسی آثار متقدمان گفت: لازم است در حوزه شعر نیز با مطالعه هدف‌مند و خلاقیت‌ورزی، واژگان کهن با نگاه و زبان نسل امروز به مخاطب ارایه‌شود.

حس‌آمیزی و گنجانیدن ضرب‌المثل‌ها در ابیات شعر، ساختار استوار و پایان‌بندی مناسب نیز از دیگر مقدمات خلق شعر فاخر است که در صحبت‌های طاهره شهابی به آن اشاره شد

او پایان سخنان خود را به تبیین نقش کارشناسان و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتقای آگاهی و بینش مخاطبان اختصاص‌داد و از اعضای نوقلم کانون برای مطالعه و ممارست در امر یادگیری و بهره گیری از دانش مربیان پرتلاش این نهاد فرهنگی دعوت‌کرد.

نمایش کلیپ با هدف تشریح دیدگاه‌های مهدی آذریزدی در ارتباط با اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و معرفی میهمان برنامه، از دیگر برنامه‌های این نشست بود که روز شنبه  ۱۸ تیر  ۱۴۰۱ برگزارشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =