سومین مهرواره ی ادبی از قلم تا اندیشه در مراکز کانون استان کردستان برگزار شد

مرکز آفرینش های ادبی کانون استان کردستان همزمان با گرامیداشت  روز قلم  تا روز بزرگداشت مهدی آذر یزدی و  روز ملی ادبیات کودک ونوجوان اقدام  به بر پایی سومین مهرواره ی ادبی ازاندیشه تا قلم کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، در همین راستا از دو نویسنده ی استان کردستان  محمد لطیف پندار و فرید صفاری  دعوت به عمل آورد تا در این محفل ادبی حضور به هم رسانند . روز ادبیات کودک و نوجوان بهانه ی قشنگی بود که بعد از دو سال حضور اعضا و هیاهو ی آنها در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی سنندج  شوق کودکی و عشق به کارکردن را در دل را زنده  کند و براستی  کانون ،  خانه ی کودکان این مرزوبوم است وچتر حمایت  ادبی ،فرهنگی وهنری عظیمی برای کودکان  اهل آموختن است .
 حمیدرضا گوهری سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان در این برنامه ضمن ابراز خرسندی از حضور اعضا در مراکز کانون و آمدن جان دوباره در مراکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و خوش آمدگویی به مهمانان گرامی  وتبریک روز قلم و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان   شادی را لازمه فعالیت در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانست و برای ایجاد جوی شاد وصمیمی در مراکز انجام فعالیت های فرهنگی هنری وادبی را در ترکیب با بازی های  علمی و در خور فعالیت های کانون دانست واذعان داشت فعالیت های تخصصی که با فضایی شاد ومناسب همراه باشد ذهن و اندیشه ی کودکان را می سازد و درون آنها را از هر گونه کژی و ناراستی پاک می دارد واین هاست که فعالیت ها را برای کودکان تبدیل به خاطرات زیبایی می کند که پس از سال ها که از کانون دور می شوند آنهارا دوباره به سوی کانون می کشاند و با این تفکر لذت بخش فرزندانشان را به کانون می سپارند.
وی همچنین گفت : ادیبان می اندیشند تا قلم ها بنگارند و نگذارند نوشته ها و اندیشه های ناب و راه گشای زندگی در سختی ها وروز مرگی های لابه لای دفتر روزگار خط بخورند و یا از یادها بروند  لذا  از این رهگذر مناسبت ها شکل گرفته اند و  روز قلم و روز ادبیات کودک  نوجوان از جمله ی این مناسبت هاست که نباید به آن در  یک روز در تقویم اکتفا شود و برماست که چراغ اندیشه و فرهنگ وهنر را برای کودکان ونوجوانان این نسبل روشن نگه داریم. وی همچنین با اشاره به ادبیات بومی و محلی استان گفت : معرفی و حضور نویسندگان بومی و محلی و ارج گذاری بر قلم آن ها از جمله اهداف ماست که در قالب فعالیت های مختلف فرهنگی ، هنری وادبی کودکان و نوجوانان با فرهیختگانی که دغدغه ی  آن ها را دارند و برای آن ها  می نویسند ، آشنا شوند.
محمد لطیف پندار و فرید صفاری که هردو از فعالان عرصه ی ادبیات کودک و نوجوان هستند در سخنان خود بر لزوم حفظ ونگهداری زبان مادری تاکید کردند و به اعضا  یاد آور شدند که ما هم در منطقه زیبا وادب دوست وفرهنگی خود آذر یزدی های فراوانی داریم که از دل برای کودکان این سرزمین قلم زدند واکنون یاد و خاطره اشان هنوز در دل ما زنده است . این دو نویسنده که تعدادی از کتاب هایشان را به بچه ها تقدیم کردند ، از کودکان و نوجوانان خواستند که علاوه بر اینکه با فرهنگ سرزمینشان آشنا می شوند، مطالعه کنند و کتاب خواندن را به صورت یک عادت در آورند.
محمد لطیف پندار ضمن خوانش چند شعر از خود در باره آداب ورسوم سرزمین مهربانی‌ها و احترام به زبان مادری از اعضا خواست تا قدر کانون را بداند و با تلاش همه  جانبه در فعالیت های کانون شرکت کنند .
فرید صفاری که فعال ادبی و عضو انجمن فعالان و نویسندگان بین المللی کودک و نوجوان گفت : مطالب تئوری در باره ی ادبیات کودکان ونوجوانان بسیار است که می توان در رابطه با آن ساعت ها و روزها بحث و گفت و گو کرد اما آن چه اکنون شوق  حضور کودکان ونوجوانان همراه با والدینشان در این جمع منتقل می کند ، سخن از دغدغه ای مشترک است و آن توجه و اهمیت ادبیات در چنین روزی برای بچه هاست. وی همچنین از چاپ کتاب های جدید خود برای مخاطبین کودک و نوجوان خبر داد و گفت : نوشتن برای بچه ها شیرین است چرا که  دنیای آن ها ظرافت های خاص خود را دارد.
در ادامه برنامه فعالیت قصه گویی  با نام مرغ زیرک توسط عضو فعال ادبی مهیلا اسماعیلی ، نمایشنامه خوانی از قصه های کلیله و دمنه با نام روباه حیله گر به نویسندگی حسین فدایی حسین و کارگردانی هاجر صفابخش و نقش خوانی ندا سیفی ، ندا ملایی ، اوین ملایی وکیمیا عنایتی  ، اجرای موسیقی محلی با نوای دف  اجرا شد و اهدا لوح تقدیر به مهمانان گرامی حسن ختام برنامه بود

 گفتنی ست مرکز آفرینش های ادبی همزمان باگرامیداشت  روز قلم  تا روز بزرگداشت مهدی آذر یزدی و  روز ملی ادبیات کودک ونوجوان اقدام  به بر پایی سومین  مهرواره ی ازاندیشه تا قلم  کرد. این مهرواره در دیگر مراکز فرهنگی هنری استان با دعوت از شاعران و نویسندگان بومی و محلی همراه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =