کانون بیش از هر سازمانی نیاز به پویایی دارد

معاون فرهنگی کانون با اشاره به این که آموزش و پژوهش در هر سازمانی مهم است، گفت: کانون پرورش فکری رسالت فرهنگی، آموزشی و تحولی دارد و بیش از هر سازمانی دیگر نیاز به پویایی دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمود مروج در چهارمین جلسه هم‌اندیشی کارشناسان ستادی آموزش و پژوهش کانون با بیان این نکته افزود: ارزشیابی واقعی برنامه‌های آموزشی در عملکردها در کنار ارزشیابی‌های معمولی که انجام می‌شود، خودش را نشان می‌دهد. مهم است که بدانیم هر دوره‌ آموزشی چقدر اثربخش است. عملکرد آموزشی سال قبل را که نگاه می‌کنیم در بخش کارکنان بیش از 100 ساعت سرانه آموزشی داریم و در بخش مدیران سرانه آموزشی کم است که به محدودیت‌ها‎ و چارچوب‌های قانونی که وجود دارد، برمی‌گردد.

مروج با بیان اینکه ‌جریان آموزش هیچ‌وقت نباید متوقف شود، ادامه داد: آموزش و پژوهش از رویکرد مرکز محور تبعیت می‌کند و نیازهای آموزشی مراکز بسیار مهم است. دو سال گذشته شرایط محیطی و بیماری باعث شده بود که بسیاری از آموزش‌ها غیرحضوری باشد. در کنار نیازهای آموزشی به شدت نیاز داشتیم که نیازهای انگیزشی داشته باشیم که بخشی از آن توسط اداره کل آموزش و پژوهش و بخشی از آن سوی مدیریت مدیریت منابع انسانی کانون اجرا می‌شود.

وی گفت: نکته‌ای که در برنامه‌های آموزشی با آن مواجه هستیم چارچوب‌های قانونی است که باید آن را برای گرفتن مجوز بپذیریم و نیازهای واقعی را از طریق مشاهده هوشمند بینیم. ممکن است نیازهایی وجود داشته باشد که در این چارچوب‌ها نمی‌گنجد. توجه به چارچوب‌ها و عدم توجه به نیازها آسیب‌زا است.

معاون فرهنگی افزود: اگر به چارچوب‌ها توجه نکنیم و فقط به نیازها توجه شود هم شدنی نیست. در اینجا نقش کارشناسان ستادی و استانی کانون بسیار مهم است. باید به گونه‌ای عمل کنیم که هم بر اساس چارچوب‌هایی که به ما ابلاغ می‌شود، حرکت کنیم و هم نیازهای واقعی آموزش را برطرف کنیم.

مروج با بیان این‌که ارزیابی یک دوره و مدرس دوره خیلی مهم است، یادآور شد: باید به دنبال مدرسی باشیم که متخصص، توانمند، متعهد، باانگیزه و باایمان باشد. خواهش من از مجموعه ستادی و استانی این است که در انتخاب مدرس دقت شود.

وی گفت: نکته دیگری که از آن غافل شده‌ایم شیوه آموزشی استاد شاگردی است که در ستاد باید چارچوب طراحی شود. در مراکز سیار مهم است مسوولیت مربی را به کارشناس آموزش و پژوهش بسپاریم که مربی سیار شش ماه زیر نظر کارشناس آموزش و پژوهش کار کند.

مروج با بیان این‌که آشنایی با قرآن در فعالیت‌ها باید مد نظر قرار گیرد، تصریح کرد: نگاه به رویدادهای جدید علمی و مبانی نظری مهم است.

معاون فرهنگی درپایان گفت: در فصل تابستان هیچ برنامه آموزشی حتی دوره‌های آموزشی که وقت مربی را بگیرد نداشته باشیم و تمرکز بر روی برنامه‌های مراکز فرهنگی‌هنری باشد.

این نشست با حضور سیده‌نسرین سجادیان مدیرکل آموزش و پژوهش و کارشناسان ستادی و استانی این حوزه روز 22 تیر به صورت مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =