داستان، برپایه‌های منطق استوارشود/ انتخاب عنوان مناسب اهمیت دارد

انتخاب عنوان جذاب، مخاطب‌پسند و استواری داستان بر پایه‌های منطق و باورپذیری، لازمه خلق یک اثر داستانی فاخر است.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این بخشی از صحبت‌های فاطمه ظهیری، میهمان نشست مجازی اعضای انجمن ادبی نویسندگان نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان است.

این نویسنده و منتقد ادبی درجمع کارشناسان، مربیان و اعضای کانون با بیان‌اینکه حفظ حلقه‌های ارتباطی اجزای داستان و استواری آن بر پارچوب‌های منطق و باورپذیری اهمیت دارد، افزود: شخصیت‌پردازی مناسب، استفاده از قابلیت تداعی و  بهره‌گیری از زبان ساده  و سالم نیز در جذب و جلب نظر خواننده موثراست.

کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان مرکزی در همین حال، به تشریح عناصر داستانی پرداخت و توجه به علائم نگارشی و رعایت نکات دستوری را مهم و ضروری ارزیابی‌کرد.

نویسنده کتاب«بیا منو بخور» در ادامه به نکته‌های ظریفی در نگارش داستان اشاره‌داشت و با تاکید بر لزوم رساندن داستان به نقطه اوج و هیجان‌بخشی به مخاطب گفت: پرهیز از شتاب‌زدگی در گشایش گره‌های داستانی و برطرف‌سازی گام‌به گام دشواری‌های پیش‌روی شخصیت‌ها نیز از ملزومات خلق اثر محسوب‌می‌شود.

نقد آثار نوقلمان، توصیه به اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون جهت  مطالعه کتاب و آشنایی افزون‌تر با آثار و سبک‌های مختلف نوشتن، بخش پایانی سخنان نویسنده کتاب «زیر قولم‌ نمی‌زنم» به‌شمارمی‌رفت.

ادامه‌بخش این نشست نیز صحبت‌های«فرشته درویشی» عضو قدیمی کانون استان گیلان و از اعضای کارگاه‌های داستان و شعر  مرکز آفرینش‌های ادبی این مجموعه بود.

درویشی که این‌روزها در کسوت پزشک متخصص به سلامت جامعه می‌اندیشد، در آستانه یکم شهریور، زادروز ابن‌سینا و روز پزشک، میهمان انجمن نویسندگان نوجوان کانون شد و از نقش مربیان در شکل‌گیری شخصیت و آینده‌اش سخن‌گفت.

او فرصت دوست‌یابی، علاقه‌مندی به کتاب و تجربه روزهای صمیمی و لذت‌بخش و هم‌چنین، مسئولیت‌پذیری و پشتکار را بخشی از رهاورد عضویت در مراکز فرهنگی هنری کانون ماسال و مجتمع رشت دانست و از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دعوت‌کرد تا از روزهای حضور در کانون و همراهی با مربیان این نهاد به بهترین شکل ممکن استفاده‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =