تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های کانون در اجلاس روسای آموزش و پرورش

مدیرکل کانون استان خراسان جنوبی گفت: برگزاری اجلاس روسا و مدیران کل آموزش و پرورش با حضور مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمینه هم‌گرایی بیشتر بین متولی اصلی آموزش رسمی کشور و کانون را فراهم آورد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، طاهره حمیدی حضور مدیران کل کانون را در سی‌وششمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش یکی از نکات قابل توجه و حائز اهمیت این اجلاس عنوان کرد که که با دستور وزیر آموزش و پرورش صورت گرفته است.

وی افزود: به اعتقاد من این اجلاس می‌تواند در زمینه هم‌گرایی بیشتر آموزش و پرورش و کانون موثر و تا حدود زیادی  از بخشی‌نگری‌ها در استان‌ها جلوگیری و فرصت‌های جدیدی را برای هم‌اندیشی، همفکری و تعامل بیشتر برای ارائه خدمات مفید به کودکان و نوجوانان فراهم کند.

حمیدی هم‌چنین تعمیق بیشتر فرآیندهای یاددهی، یادگیری و دست‌یابی به الگوهای کاربردی و استفاده از تجربه‌های صاحب‌نظران و استادان را از دیگر دستاوردهای این اجلاس دانست.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در کمیسیون کودک و نوجوان بیشتر صحبت‌ها در زمینه استفاده از ظرفیت‌های موجود در کانون پرورش فکری بود که ضروری است این بهره‌برداری دو جانبه صورت پذیرد.

مدیرکل کانون استان خراسان جنوبی اضافه کرد: شرکت‌کنندگان در این کمیسیون که در آن تعداد زیادی از مدیران آموزش و پرورش حضور داشتند، توصیه شد که تعامل خود را با مراکز فرهنگی هنری کانون بیشتر کنند.

وی هم‌چنین با اشاره به راه‌کارهای سند تحول اظهار داشت: بسیاری از برنامه‌های کانون می‌تواند در پیشگیری و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کارساز باشد چرا که کانون از وجود مربیان متخصص و کاردان برخوردار است و طرح کانون مدرسه از ابتدای مهر اجرا خواهد شد.

حمیدی ادامه داد در این اجلاس که از ۲۹ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد، حامد علامتی مدیرعامل کانون نیز طی سخنانی به اهمیت نقش کانون در رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان اشاره و شرکت‌کنندگان  را با کانون و فعالیت‌های آن و شیوه‌های جذب و پایدارسازی اعضا در مراکز  آشنا کرد.

وی هم‌چنین در ادامه برخی از اقدام‌هایی را که کانون در حوزه موضوع و سرفصل‌های مطرح شده در این اجلاس انجام داده است تشریح کرد و درباره‌ی عدالت تربیتی و تامین نصیب برابر آموزشی یادآور شد: در این زمینه اقدام‌های زیادی در کانون انجام شده و یا در حال انجام است که در استان خراسان جنوبی می‌توان به پیگیری ساخت مرکز شماره ۴ بیرجند در منطقه مهرشهر با هدف توزیع عادلانه امکانات فرهنگی، اجرای عدالت اجتماعی و شناسایی توانمندی‌های کودکان و نوجوانان در حاشیه شهر، پیگیری تجهیز و افتتاح مرکز سیار روستایی شماره ۳ بیرجند به نام سردار شهید سلیمانی اشاره کرد.

هم‌چنین دبیری کنوانسیون حقوق کودک در استان، ایجاد فضاهای مطلوب به منظور خدمات‌رسانی فرهنگی، فعالیت مراکز سیار روستایی و شهری و مراکز پستی در استان، ایجاد مراکز تخصصی نجوم با راه‌اندازی ۴ آسمان‌نمای دیجیتال با هدف تقویت حس خداشناسی و شناسایی و پرورش استعدادهای علمی به ویژه نجوم بین کودکان و نوجوانان، ایجاد و بهره‌برداری از مرکز تخصصی هنر، تجهیز و به‌روزرسانی منابع مطالعاتی به ویژه کتاب در سطح مراکز ثابت و سیار از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در این زمینه است.

مدیرکل کانون استان خراسان جنوبی در مورد توجه به آسیب‌های اجتماعی گفت: نباید نگاه تک‌بعدی و تک‌علتی داشت چرا که آسیب‌های اجتماعی معلول چندین علت و عوامل متعدد است که گرچه ممکن است مهم و نقش یک علت بیشتر از بقیه علل باشد اما با توجه به شرایط امروز جامعه، کانون پرورش فکری می‌تواند نقش بسیار مهمی را در زمینه پیشگیری و مدیریت آسیب‌های اجتماعی ایفا کند.

وی یکی از این آسیب‌ها در حوزه اوقات فراغت را ‌برنامه‌های کم‌محتوا دانست و افزود: در کانون برنامه‌ریزی‌های خوبی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی صورت گرفته که برگزاری کارگاه‌های متعدد درباره‌ی آموزش مهارت‌های زندگی و کارگاه‌های حال خوش زندگی، تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی و آگاهی بخشی به کودکان و نوجوانان و اولیای آنان، اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های متعدد متناسب با نیاز بچه‌ها و طراحی زمینه‌های مناسب برای شرکت کودکان در فعالیت‌های مورد علاقه خودشان، برخی از این اقدام‌هاست.

در همین حال برگزاری جلسات توجیهی برای خانواده‌ها در مراکز و استفاده از ظرفیت خیران و اعتبارهای دستگاه‌های اجرایی. برگزاری کارگاه آموزشی مهارت خوب زیستن با هدف ترویج فرهنگ خوب زندگی کردن، زندگی به سبک ایرانی اسلامی، تقویت مهارت‌های زندگی، اعزام کاروان پیک امید به مناطق محروم و کم برخوردار، اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری از جمله قصه‌گویی، شعرخوانی، پخش فیلم و اجرای نمایش‌های عروسکی با هدف آموزش غیرمستقیم مفاهیم دینی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی در قالب هنر و ویژه برنامه قصه‌های قرآنی در کتابخانه سیار شهری و روستایی از دیگر اقدام‌های صورت گرفته است.

حمیدی در زمینه ایجاد فرصت‌های نوین تربیتی و پرورشی نیز به برگزاری یادواره شهدای عضو کانون با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، معرفی شهدای عضو کانون، برگزاری سه‌شنبه‌های مهدوی با هدف ترویج فرهنگ مهدویت،  برگزاری دومین مهرواره سربازان کوچک شهید حاج قاسم سلیمانی با هدف تبیین مفاهیم ایثار، شهادت نوع دوستی و... اشاره کرد.

 او در حوزه ایجاد مراکز فراگیر برای کودکان دارای نیاز ویژه نیز اظهار داشت: اقدام‌های ویژه‌ای در دوسال اخیر که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده بود و بسیاری از اقدام‌های دیگر مانند کسب رتبه‌ها و افتخارات بین‌المللی موید این مدعاست.

مدیرکل کانون خراسان جنوبی در پایان اظهار امیدواری کرد در راستای اجرایی کردن سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بتوانیم قدم‌های موثری برداریم واز ظرفیت خیران در زمینه تامین بسته‌های فرهنگی، اهدای اسباب‌بازی و سرگرمی به کودکان نیازمند و اهدای کتاب و لوازم‌التحریر به کودکان بی‌سرپرست و نیازمند استفاده کنیم.

سی‌وششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش روزهای ۲۹ تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در سالن اجلاس سران برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =